Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař"— Transkript prezentace:

1 ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - vesnice Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař

2 Název sady Kapitoly z českých a světových dějin – Rozvinutý středověk - vesnice Tematická oblast Dějepis Anotace Výukový materiál představuje zemědělství a kolonizaci vrcholného středověku Očekávaný výstup Žáci se seznámí se základními rysy středověkého zemědělství a s kolonizací Autor Mgr. Jan Slovák Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 1. a 2. ročníku střední odborné školy Stupeň a typ vzdělávání Střední, humanitní Vytvořeno 2012 ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák

3 Rysy rozvinutého středověku / 13.-15.století
Přetrvává zemědělský charakter společnosti Základem je rodina Křesťanství spojuje všechny vrstvy Učení o trojím lidu – duchovní – spása lidu světský stav – panovník, šlechta dělný lid – svobodní, poddaní Rozvoj měst – kolonizace Populační vzestup (efektivnější zemědělství – kolem r.1300 v Evropě asi 73 mil lidí) Upevnění moci panovníka, vznikají šlechtické rody – majetek dědičný Roste význam peněz a těžby drahých kovů (stříbro) ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák

4 Zemědělství [1] Trojhonný systém – ozim, jař, úhor
Pěstuje se: pšenice, proso, oves, žito, luštěniny, zelenina – zelí, cibule,česnek, okurky, dýně, mrkev, celer, ředkev, ovoce, víno, len Dobytek na pastvě, nedostatek chlévské mrvy Rádlo vytlačováno pluhem, místo jařma chomout ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák

5 Jařmo / chomout [2,3] Jařmo – upevňuje se za rohy nebo šíji zvířete
Chomout – větší využití síly koně nebo vola, hlubší orba, větší výnosy ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák

6 Vesnická kolonizace 11./13.st., místo vyhledává lokátor [4]
Vnitřní a vnější kol. Nová půda, poddaní Nové uspořádání vesnice – domy uspořádané podél cesty, kolem návsi, na křižovatkách cest, s polem za domy Kolonizátoři z Německa – Čechy se tak jazykově stávají česko-německými Funkce rychtáře, který jedná s vrchností (Holašovice v J.Č. seznam památek Unesco) ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák

7 Úkoly Charakterizuj rozvinutý středověk. Vysvětli učení o trojím lidu.
Co to znamená, že křesťanství spojuje všechny vrstvy? Popiš změny v zemědělství. O čem svědčí? Jak fungoval trojhonný systém? Jak probíhal proces vesnické kolonizace? Porovnej podobu dnešní vesnice s tou středověkou a charakterizuj změny na vesnici. ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák

8 Zdroje [1] [cit ]. Dostupný na www: < [2] [cit ]. Dostupný na www: < [3] [cit ]. Dostupný na www: < [4] [cit ]. Dostupný na www: < ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák


Stáhnout ppt "ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař"

Podobné prezentace


Reklamy Google