Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
JAN AMOS KOMENSKÝ VY-32-INOVACE-PED-111 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: Jan Amos Komenský, Velká didaktika, Informatorium pro školy mateřské, Brána jazyků otevřená, Svět v obrazech
2
Jan Amos Komenský (1592-1670)-vynikající
český myslitel, poslední biskup Jednoty bratrské, teolog, pedagog. Položil svým dílem základy novodobé pedagogiky. Zdroj:
3
narodil se 28.března 1592 na Moravě.
Po studiu na univerzitách v Herbornu a Heidelbergu učil od roku 1614 na bratrské škole v Přerově a od roku 1618 byl duchovním správcem ve Fulneku. Po Bílé hoře roku 1620 se musel skrývat před pronásledováním. Roku 1628 byl nucen odejít natrvalo z vlasti, nejprve do polského Lešna, kde zvelebil bratrské školství, a kde žil s přestávkami (Anglie , Švédsko , Uhry ) do roku 1656.
4
Po požáru Lešna se roku 1656 uchýlil do Amsterodamu, kde 15
Po požáru Lešna se roku 1656 uchýlil do Amsterodamu, kde 15.listopadu 1670 zemřel obecný výchovný cíl viděl Komenský v přípravě k věčnému životu (v duchu svého náboženského přesvědčení) podle Komenského se člověk stává člověkem pouze výchovou (pedagogický optimismus) základním didaktickým zákonem Komenského, který důkladně uplatňoval v celé své nauce, byl požadavek učit všemu příkladem, pravidlem, praxí Komenský rozpracoval také základní didaktické principy, které jsou dosud platné
5
Hlavním principem Komenského didaktiky byl princip názornosti, vysoce zdůrazňuje také princip systematičnosti (hluboké návaznosti informací nejen v rámci jednotlivých předmětů, ale i mezioborově). Principem aktivnosti rozuměl především požadavek vycházet ze zájmu žáků. Moderně zní princip přiměřenosti jako požadavek respektovat při výuce věkové a individuální zvláštnosti žáků
6
v oblasti školské organizace doporučuje školu pro veškerou mládež členěnou na čtyři šestileté stupně: 1) do 6 let škola mateřská (kterou rozuměl soustavnou výchovu v rodině) 2) od 6 do 12 let škola obecná v mateřském jazyce 3) od 12 do 18 let škola latinská v univerzálním světovém jazyce 4) od 18 do 24 let akademie
7
Dílo: Velká didaktika – koncepční spis, který řeší základní cíle výchovy, její obsah, principy a metody a přináší návrh organizační struktury školství pro veškerou mládež. Informatorium pro školy mateřské – systematický návod pro matky, jak úspěšně rozvíjet výchovu nejmenších v rodině a jak je připravovat na školní docházku Brána jazyků otevřená – progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků Škola na jevišti – soubor didaktických her
8
Nejnovější metoda jazyků – spis o jazykovém vyučování
Nejnovější metoda jazyků – spis o jazykovém vyučování. Desátá kapitola tohoto spisu Analytická didaktika obsahuje nejkoncentrovanější Komenského analýzu základních didaktických problémů Svět v obrazech – mezinárodně proslavená obrázková učebnice, která v ilustrované podobě přináší vybrané partie z Brány jazyků Všeobecné porady o nápravě věcí lidských (Vševýchova – Pampaedia) – představuje Komenského ideu o celoživotním vzdělávání
9
POUŽITÉ ZDROJE: JŮVA, V. a JŮVA, V.: Stručné dějiny pedagogiky. 1.vyd. Brno: Paido, s. ISBN CHARVÁT,J.: Světové dějiny. 5.vyd. Praha: SPN, s.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.