Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Střední odborná škola Otrokovice Klikový mechanizmus, demontáže a montáže Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Cupák Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor Ing. Vladimír Cupák Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-OPD/2-ST-1/10 Název DUM Klikový mechanizmus, demontáže a montáže Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68-H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Opravárenství a diagnostika Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: klikový mechanismus a pohyblivé části motoru, zásady demontáže a montáže Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Klikový mechanizmus, písty, pístní čepy, setrvačník, hlava válců, demontáž, montáž, utahovací moment Datum
3
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Náplň výuky Klikový mechanismus Pohyblivé části motoru Zásady demontáže Zásady montáže
4
Klikový mechanismus slouží k přeměně chemické energie na energii mechanickou (točivý pohyb) Obr. 1: Klikový mechanizmus
5
Pohyblivé části motoru – klikový mechanismus
písty – materiál = slitina hliníku a křemíku pístní kroužky – materiál = zušlechtěná litina, tvárná litina, vysoce legovaná ocel, první těsnící kroužek bývá většinou tvrdě chromován pístní čep – materiál = cementační nebo nitridační ocel ojnice – materiál = legovaná ocel, tvárná nebo temperovaná litina, spékané kovy klikový hřídel – materiál = uhlíková ocel, legovaná ocel, tvárná litina vačkový hřídel – materiál = uhlíková ocel, legovaná ocel, tvárná litina setrvačník – materiál = litina nebo ocelolitina rozvody motoru
6
Zásady demontáže odmontujeme hlavu válců a rozvody
odmontujeme setrvačník – před demontáží si však musíme označit jeho polohu na klikovém hřídeli z klikového hřídele odmontujeme velká oka ojnic před vytažením pístů z válců si označíme, ve kterém válci byly, a polohu pístů k rozvodu demontujeme klikový hřídel, důkladně všechny části vyčistíme, proměříme a porovnáme naměřené hodnoty s tabulkou výrobce. Vyhovující součásti můžeme namontovat zpět, nevyhovující musíme vyměnit(většinou se však musejí vyměnit všechny součásti, jelikož se prodávají po sadách)
7
Zásady montáže vyčistíme uložení pánví klikového hřídele namontujeme klikový hřídel a dotáhneme na moment udávaný výrobcem proměříme axiální a radiální vůli klikového hřídele zda-li je vyhovující bude-li vůle klikového hřídele mimo toleranci, musíme vyměnit pánve nebo přítlačné podložky vložíme písty zpět do válců dle udělaného označení velká ojniční oka přiděláme na klikový hřídel a dotáhneme na moment výrobce namontujeme zpět setrvačník dle udělaného označení namontujeme hlavu válců po každé demontáži musí být při následné montáži vyměněny šrouby a těsnění hlavy válců
8
Kontrolní otázky: Vysvětlete účel klikového mechanizmu.
Jaké jsou hlavní části klikového mechanizmu? Popište zásady demontáže klikového mechanizmu. Popište zásady montáže klikového mechanizmu.
9
Seznam obrázků: Obr. 1: JAN, Z., ŽDÁNSKÝ, B., Automobily 3 – Motory : Klikový mechanizmus. Brno: Avid s.r.o., 2006, strana 121. ISBN:
10
Seznam použité literatury:
[1] POŠTA, J. a kolektiv, Opravárenství a diagnostika II, Informatorium Praha ISBN:
11
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.