Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?"— Transkript prezentace:

1 Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?

2 Děti a peníze zpočátku děti vnímají peníze pouze přes jejich fyzikální vlastnosti, vnímají je jako objekty, předměty nechápou pojetí, směnitelnosti dělitelnosti, ekonomickou fci peněz přesto vidí nákupy svých rodičů, sledují ekonomické chování a také se na něm podílejí ještě dříve, než je pochopí si osvojují jejich používání

3 Děti a peníze N. Godfreyová (1995) provedla výzkum ekonomické socializace v rodinách: 70% dětí nebylo informováno o příjmech rodiny ALE: 90% rodičů si přeje, aby jejich děti financím lépe rozuměly Davis a Taylor (1979): děti si musí osvojit témata: Vydávání peněz: pojmy jako vzácnost, rozdíly cen apod. Účtování: vytváření peněžních plánů Půjčování: pojem a náklady půjček Vydělávání peněz: přijímání rizika, pochopení konkurence

4 Kapesné Nefunkční systémy: Peníze přidělovány dle potřeby: neplánovitě, nepravidelně Peníze za vykonanou práci Platby spojené s odpovědností (např. výsledky ve škole) Platba bez omezení – pravidelně, zcela bez odpovědnosti Funkční systém: Vysvětlit systém (cca ve věku 6 až 7 let) Platit rozumné částky rostoucí s věkem Předem dohodnout, co bude placeno U mladších týdně, u starších měsíčně Nespojovat kapesné s domácími pracemi Pokud je kapesné vyčerpáno, neposkytovat další prostředky Dítě smí přijímat vlastní spotřební rozhodnutí Chyby nesmí být důvodem k redukci kapesného

5 Jak obchodují sloni, opice či ryby?

6 Příklady ekonomického chování u zvířat: Samice paviána platí drbáním (grooming) za možnost pochovat si mládě (Henzi & Barrett, 2002) Ryby si nechávají menším druhem čistit svá ústa. K těm, které nabízejí kvalitnější servis, se častěji vracejí. (Bshary & Schäffer, 2002) Za drbání mezi sebou šimpanzi sdílí jídlo (De Waal & Berger, 2000)

7 Reciprocita u primátů Symmetry-based "We're buddies„ Attitudinal "If you're nice, I'll be nice„ Calculated "What have you done for me lately?"

8 Vyplácení mzdy za práci De Waal & Berger (2000): Aby opice získaly jídlo, musely spolupracovat Pokud pracovala pouze jedna, pak mechanismus nefungoval a neměly nic Opice, která měla přístup k jídlu, pak té druhé „platila“ za pomoc

9 Spolupráce slonů Josh Plotnik et al (2011): Ojedinělý výzkum spolupráce 12 slonů v Thajsku Pro získání kukuřice museli sloni spolupracovat, jinak nedostali nic Sloni „táhli za jeden provaz“ Pochopili výhodu spolupráce Dokázali spolupracovat, i pokud jeden na druhého museli počkat.

10 Nefér obchod Brosnan & de Waal (2003): Opice (kapucíni) dostávaly za oblázek plátek okurky Pokud u sebe vzájemně viděly, že dostávají to samé, pak s výměnou nebyl žádný problém Jakmile experimentátorka dala jedné opici grep místo okurky, druhá opice se vzbouřila a odmítala oblázek za okurku vyměnit Některé opice po experimenátorce plátek okurky naštvaně házely.

11 Použitá literatura Chen, M. K., Lakshminaryanan, V. & Santos, L. R. (2006). The evolution of our preferences: Evidence from capuchin monkey trading behavior. Journal of Political Economy, Vol. 114(3), 517-537. Henzi, S. P. & Barrett, L. (2002). Infants as a Commodity in a Baboon Market. Animal Behaviour, Vol. 63(5), 915-921. Brosnan, S. F. & de Waal, F. B. M. (2003). Monkeys Reject Unequal Pay. Nature, Vol. 425, 297-299. De Waal, F. B. M. and Berger, M. L. (2000) Payment for Labour in Monkeys. Nature, Vol. 404, 563. Plotnik, J.M., Lair, R., Suphachoksahakun, W. & de Waal, F. B. M. (2011). Elephants know when they need a helping trunk in a coopertive task. PNAS. DOI: 10.1073/pnas.1101765108. Bshary, R. & Schäffer, O. (2002). Choosy Reef Fish Select Cleaner Fish That Provide High-Ouality Service. Animal Behaviour, Vol. 63(3), 557-564.


Stáhnout ppt "Jak se od prasátka dostat až k finanční nezávislosti?"

Podobné prezentace


Reklamy Google