Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠimon Navrátil
1
www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělávání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhZáklady etiky TémaZáklady etiky Tematická oblastZáklady etiky NázevEtika – teorie mravnosti a morálky AutorMgr.Jana Gerlichová Vytvořeno, pro obor, ročníkSrpen 2012, technické lyceum 3. roč. AnotaceSkupinová práce, diskuze nad otázkami mravnosti Přínos/cílové kompetencePochopení významu mravnosti a jeho význam a smysl v životě člověka VY_32_INOVACE_49_03
2
Etika – teorie mravnosti a morálky - úvod zamyšlení se nad problematikou mravnosti diskuze, zda tento pojem má smysl ve společnosti, či zda je již přežitý rozebírání způsobů morálního chování
3
Etika – teorie mravnosti a morálky Předmětem etiky jsou mravní jevy, jejich vznik a vývoj v minulosti, současný stav a další vývojové tendence. Co to je mravnost? Jste mravní? Žijete mravným životem? Co to je mravný život?
4
Dělení mravnosti 1)Mravní jednáni 2)Mravní vědomí 3)Mravní cíle
5
Dělení mravnosti 1) Mravní jednání – chování, zvyky – objektivní stránka mravních jevů Co to je objektivní? Proč je mravní jednání objektivní?
6
Dělení mravnosti 2) Mravní vědomí – cítění, přesvědčení – subjektivní stránka mravních jevů Co to je subjektivní? Proč je mravní vědomí subjektivní?
7
Dělení mravnosti 3)Mravní cíle – ideje, kodexy – teoretická stránka mravních jevů Proč teoretická a jak tomu rozumíš?
8
Morálka Co to je morálka? Jsi morálním člověkem? Co to znamená, chovat se morálně?
9
Morálka je souhrn určitých pravidel, příkazů nebo zákazů, jimiž by se lidé měli ve svém životě řídit
10
Odkud se normy a pravidla berou, kdo je stanovuje? Lze tyto normy nějak zdůvodnit nebo nezvratně dokázat? Jak to, že na některých normách se lidé shodnou a na některých ne? Jsou některé normy trvalé nebo se všechny vyvíjejí a mění?
11
Dělení morálky 1)Autonomní – sám si určuji, co je morální, za své jednání jsem zodpovědný, vychází z vnitřní svobody a odpovědnosti jedince
12
Dělení morálky 2) Heteronomní – vychází z určitých vnějších příkazů, například náboženství
13
Příklady morálního chování O přestávce rozbiji ve třídě okno, nikdo mne neviděl, mám se přiznat a nést následky svého činu? Jsem lékař. Mám k dispozici omezené množství léků, které nestačí pro všechny.Musím se rozhodnout, který pacient léky dostane.Dítě, člověk v produktivním věku či důchodce?
14
Zdroje a prameny HLADÍK, Jaroslav. Společenské vědy v kostce. 1.vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1996, 108 s. ISBN 80-720-0044- 6. EMMERT, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2003, 224 s. Odmaturuj!. ISBN 80-862- 8568-5. BLAŽKOVÁ, Miloslava. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 160 s. Odmaturuj!. ISBN 978- 80-7358-118-3. ČADOVÁ, Barbara, Jana PETRŽELOVÁ a Miroslava ČERMÁKOVÁ. Maturitní otázky - občanský a společenskovědní základ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 224 s. Maturitní otázky. ISBN 978-80-253-0600-0.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.