Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Moderní umění začíná postimpresionismem. Umělecké dílo není pouhý
Barva není jen odraz světla na naší sítnici… Umělecké dílo není pouhý záznam smyslového vjemu! Malíř může pomocí barvy: Konstruovat objemy a prostory Analyzovat vnímání barev a tvarů Vyjadřovat symbolické a mystické významy Vyjadřovat emoce a duševní stavy
2
Impresionisté skládali své obrazy z barevných skvrn tak,
jak právě vnímali proměny barvy pod dopadem světla. Účelem těchto experimentů už nebylo vyvolání zrakových vjemů připomínajících reálný prožitek skutečnosti, ale zkoumání zvláštností zrakového vnímání. Vybaveni znalostmi z optiky a z fyziologie zrakového vnímání zkoumali malíři procesy, které měly blíže k vědě než k umění. Můžeme si na ně vzpomenout, když upravujeme digitální fotografie a promýšlíme, kolik pixelů musí snímek mít, aby okraje a hrany působily přirozeně. Jak malé skvrny ještě naše oko vnímá jako oddělené vjemy a kdy již začnou splývat? Z jakých barev a v jakém vzájemném poměru skvrn mohu skládat barevné tóny? Takové otázky si kladl a v malbě na ně hledal odpovědi Camille Pissarro.
3
Divizionismus = dělení barevné skvrny na nejmenší body
Spolu se svým synem a jeho kolegy Georgesem Seuratem a Paulem Signacem vytvořil Camille Pissarro umělecký směr, který rozvinul impresionistické umělecké postupy směrem k logické analýze. Od zrakového vjemu sestoupili až k prvotnímu počitku. Camille Pissarro Divizionismus = dělení barevné skvrny na nejmenší body Pointilismus = vytváření barevné plochy kladením různě barevných bodů
4
Pointilistická malba mění zrakový vjem na světelné chvění
Pointilistická malba mění zrakový vjem na světelné chvění. Tvary ztrácejí obrysy a charakter, ale přestože nemají pevné obrysy, jsou zvláštním způsobem strnulé. Pointilistické malování byla trochu technická exhibice. Všimněte si rámu, vytvořeného jinak barevnými body řazenými po obvodu obrazu. Georges Seurat
5
Pointilismus jako technický postup přilákal řadu epigonů
Pointilismus jako technický postup přilákal řadu epigonů. Podle příruček a s technickými pomůckami se daly vytvářet zajímavé obrazy i bez talentu. Malíři následující generace pointilismus považovali za příliš umělý. Jeho postupy ožily v době futurismu, který se snažil vyjádřit pohyb, a ocenili je i první abstraktní malíři. . Georges Seurat
6
Georges Seurat, Nedělní odpoledne v Grande Jatte
Dnes už jsme zvyklí na to, že obraz může být tvořen jakkoli – třeba i barevnými nebo světelnými body. Film nás naučil počítat se setrvačností našeho vnímání a dovede počtem okének za vteřinu přesně vyhovět našemu fyziologickému uspořádání. A počítače, ty dovedou skoro všechno ostatní. Georges Seurat, Nedělní odpoledne v Grande Jatte
7
Cílem rozkládání barev je dosáhnout
co nejintenzívnější barevné zářivosti, vyvolat v oku diváka dojem barevného světla… (Paul Signac) Analytické snahy pointilistů bavily mnoho jejich současníků. Ale teprve futuristé, kteří se snažili rozkladem tvaru vyjádřit pohyb, a abstraktní malíři dokázali pointilistické experimenty dále rozvinout.
8
L. Kitzbergerová Gymnázium na Zatlance 2OO6
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.