Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDenis Kříž
1
Harmonizace, důsledky, budoucnost Jan Öhm Hospodářská fakulta TUL Evropská ekonomická integrace
2
Obsah Úvod – daňová politika obecně Legislativní rámec Harmonizace daňové politiky Přímé daně korporátní daně daň z příjmů fyzických osob daň z úspor a kapitálových příjmů Nepřímé daně DPH spotřební daně Ostatní ustanovení Závěr – budoucnost daňové politiky Daňová politika EU2
3
Daňová politika svoboda výběru daňového systému pro členské státy v souladu s principem subsidiarity po přijetí eura ztrácejí země možnosti monetární politiky – zbývá fiskální politika rozdíly v podílu přímých a nepřímých daní úzké spojení se sociální politikou jednotlivých států výhradní právo předkládat legislativní návrhy v této oblasti má Evropská komise. Rada přijímá tyto návrhy jednomyslným rozhodnutím v konzultační proceduře s Evropským parlamentem Daňová politika EU3
4
Právní předpisy EU Smlouva o založení ES čl. 93 – harmonizace nepřímých daní, mohou být překážkou jednotného vnitřního trhu Smlouva o založení ES čl. 94 – umožňuje přijmout ustanovení pro sblížení právních předpisů členských států, pokud přímo ovlivňují fungování jednotného vnitřního trhu Směrnice Rady č. 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty Směrnice Rady č. 92/12/ES o obecné úpravě držení, pohybu a sledování výrobků podléhajících spotřebním daním Daňová politika EU4
5
Harmonizace versus koordinace k úplné harmonizaci je třeba harmonizovat celé daňové systémy koordinace je nutná – daňové úniky, dvojí zdanění, nečestná daňová konkurence (dumping) Daňová politika EU5
6
Rozhodování o daních Kompetence vlád jednotlivých zemí Zásahy EU do stanovení daní daně ze zisků společností daně z příjmů fyzických osob daně z úspor daně z kapitálových zisků daň z přidané hodnoty spotřební daně Daňová politika EU6
7
Přímé a nepřímé daně Přímé daněNepřímé daně deformační účinek na konkurenci, přesto neharmonizovány slabý právní základ harmonizace princip jednomyslnosti více pozornosti zamezení dvojího zdanění (bilaterárně / multilaterárně) vyžadují harmonizaci – ovlivnění volného pohybu zboží a služeb Daňová politika EU7
8
Zdaňování společností riziko ohrožení jednotného trhu, konkurence – přesto téměř nulová harmonizace kodex chování (daňové ráje apod.) - nezávazný Daňová politika EU8
9
Zdaňování fyzických osob nedotknutelnost přeshraničních práv jednotlivce rozdíly ve zdanění nesmějí odrazovat od práce v zahraničí srážková daň – hromadná platba (zaručena anonymita) snaha zamezit daňovým únikům Daňová politika EU9
10
Daň z přidané hodnoty ohrožení jednotného trhu – stanoveny horní a dolní limity zachování jedinečnosti každého státu dolní hranice nemusí být dodržena: žádost o výjimku zboží a služby, které nejsou předmětem hospodářské soutěže v rámci EU předměty denní spotřeby Daňová politika EU10
11
Spotřební daně další ohrožení hospodářské soutěže nutnost aplikace na: alkoholické nápoje tabákové výrobky energetické výrobky minimální sazby společná pravidla – přesto prostor pro výjimky kulturní rozdíly – víno, pivo, … ekonomické rozdíly - Lucembursko Daňová politika EU11
12
Další pravidla energetika – společná motivace k využívání určitých zdrojů věda a výzkum - pobídky Daňová politika EU12
13
Důsledky rozdílných daňových soustav a budoucnost daňový dumping spravedlnost? (čistí plátci v dumpingové konkurenci) pokračování ekonomické integrace Daňová politika EU13
14
Prostor pro otázky Děkuji za pozornost Daňová politika EU14
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.