Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Systémy pro podporu managementu 2

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Systémy pro podporu managementu 2"— Transkript prezentace:

1 Systémy pro podporu managementu 2
Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy) Systémy pro podporu managementu 2

2 Obsah Generace DSS DSS a AI Znalostní systémy Inteligentní DSS

3 Generace DSS První – jednoduchá multikriteriální metoda, jednoduché uživatelské rozhraní, jednoduchá struktura databáze, orientované na jeden konkrétní problém Druhá – zdokonalený návrh databází a jejich řízení Třetí – podpora komunikačního rozhraní mezi systémem a uživatelem Čtvrtá – přidání modelového subsystému a systému jeho řízení Pátá – využívání prvků umělé inteligence pro zlepšení komunikace a konzultací

4 DSS a AI Co je umělá inteligence? – „AI studuje způsoby, jak naučit dělat počítače věci, které umí v současnosti lidé lépe“ (Rich a Knight, 1991) Co je inteligentní chování? Učení nebo porozumění ze zkušenosti Porozumění rozporuplným zprávám Rychlá odezva na novou situaci Užití uvažování při řešení problémů Používání znalostí při interakci s prostředím Rozpoznávání relativní důležitosti různých elementů situace Testy strojové inteligence Turing ELIZA Loebner Prize Rosette

5 Znalostní systémy Proces získávání znalostí Množství zdrojů informací
Různé typy znalostí Cena za získání znalostí Postup: volba problému – určení hlavních charakteristik – vyjasnění znalostních pojmů a relací Metody: osobní rozhovory, monitorování činností expertů, formuláře, dotazníky, analýza zaznamenaných znalostí, počítačové odvozování pravidel, interaktivní metody

6 Znalostní systémy 2 Metody reprezentace znalostí Produkční pravidla
IF podmínka THEN akce Heuristické způsoby řešení problémů Formální logika Vztahy mezi pravidly Přesná, jasná, ale neschopnost porozumět problému Objekt – vlastnost – hodnota Skripty – řetězce faktů Vícenásobná reprezentace (hybridní) Nemonotónní uvažování Uvažování za nejistoty

7 Znalostní systémy 3 Používání znalostí
Vyhledávání řešení z prostoru možných stavů Vyhledávací grafy nebo stromy Prohledávání do hloubky nebo do šířky a kombinace Heuristické prohledávání Dopředné uvažování (řízené daty) Zpětné uvažování (řízené cílem)

8 Inteligentní DSS druhé generace
Aplikace metod výpočetní inteligence umělé neuronové sítě genetické algoritmy fuzzy systémy agentové technologie

9 Inteligentní DSS Inteligentní uživatelské rozhraní
Inteligentní řízení databáze Inteligentní řízení báze modelů

10 Inteligentní uživatelské rozhraní
Vyšší komfort uživatelů Podpora neodborníků nebo naopak expertů Zvyšování složitosti aplikací Nárůst dostupných informací

11 Inteligentní řízení databáze
Rozhodování, kdy je třeba přistupovat k databázi Rozhodování, jaké budou role ES a DBMS Příprava přístupu k datům

12 Inteligentní řízení báze modelů
Podpora uživatele při tvorbě modelů Samotné modely obsahují znalosti Vytvořené modely pomáhají upřesňovat znalosti Výběr a manipulace s modely s využitím znalostí Interpretace výsledků získaných použitím modelů

13 Integrace ES a DSS Na vývojové nebo aplikační úrovni
Funkční nebo fyzická


Stáhnout ppt "Systémy pro podporu managementu 2"

Podobné prezentace


Reklamy Google