Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Veselá
1
www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura 20.století Téma Architektura 20.století Tematická oblast Architektura 20.století Název Architektonické avantgardy a funkcionalismus III. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkříjen 2013, stavebnictví, 3. ročník AnotaceArchitektonické avantgardy a funkcionalismus Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky se soudobou architekturou VY_32_INOVACE_39_11
2
Funkcionalismus je architektonický sloh, který lze shrnout jednou větou takto: F o r m a n á s l e d u j e f u n k c i. Funkcionalistické budovy jsou velice strohé, avšak ne neumělecké. Od konce 20.let do konce 70. let 20. století byl vedoucím architektonickým slohem. Na fukcionalismu byly založeny i pseudoumělecké směry socialistický realismus či rurální funkcionalismus a architektonická stylizace v třetí říši. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS
3
Funkcionalismus je architektonický sloh, který lze shrnout jednou větou takto: Forma následuje funkci. Funkcionalistické budovy jsou velice strohé, avšak ne neumělecké. Od konce 20. let do konce70. let 20. století byl vedoucím architektonickým slohem.20. let70. let20. století
4
Koncept funkcionalismu Pro funkcionalistickou architekturu jsou typické účelové budovy jednoduchých tvarů. Používají se v ní převážně nové materiály (např. šamotové cihly, železo nebo beton). Architektura, jak tvrdí Adolf Loos, jeden z předních představitelů funkcionalismu v Českých zemích, nepatří mezi umění, což ale neznamená, že nemá splňovat estetické ideály.Adolf Loosuměníideály
5
Obdobně Le Corbusier představil funkcionalismus ve svém díle jako novou formu, která se dokázala oprostit od mnohé okázalosti a kultu strojené estetiky přetrvávající ještě počátkem 20. let 20. století. Přeplácanost a zbytečná komplikovanost byla elegantně nahrazena geometrickou čistotou tvarů. Obdobně jako Adolf Loos označil ornament za zločin, Le Corbusier říká: „Dekorace je smyslné a primitivní povahy, stejně jako barva, a hodí se toliko pro nižší třídy, sedláky a divochy.“Le Corbusier20. stoletíAdolf LoosLe Corbusier
6
ADOLF LOOS (10. prosince 1870 Brno – 23. srpna 1933 Kalksburg u Vídně) byl klasik moderní architektury, čelný představitel architektonického purismu. Spolu s Leopoldem Bauerem, Josefem Mariou Olbrichem a Josefem Hoffmannem patří k významným rodákům z Moravy a Slezska, kteří ovlivnili evropskou architekturu. Loos byl od roku 1918 československým občanem. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS
7
Brněnský rodák Adolf Loos se po studiích na průmyslové škole v Liberci (před pavilonem H Technické univerzity má pamětní desku) usadil ve Vídni, kde brzy stanul v čele modernistického hnutí. Na secesní vídeňský vkus působil jeho asketický účelný styl jako červená barva na býka. Architekti jako on prý nepotřebují tužku, stačí jim guma. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS
8
Café Museum (Kavárna muzeum) se díky Loosovu strohému interiéru přezdívalo Café nihilismus, obchodnímu domu Goldman a Salatsch na Michalském náměstí, jehož holá fasáda ční přímo naproti honosnému vchodu do Hofburgu, se přezdívalo „obilní silo“ nebo „dekl od kanálu“ (podle rozmístění oken) a terasový Scheuův dům bodří Vídeňáci přirovnávali k alžírským chatrčím. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS
9
Loos odmítal v architektuře, ale i užitém umění cokoli, co brání plnému využití všech funkcí díla. Prohlašoval ornament za zločin, který jen zbytečně bere čas a peníze, jež by mohly být věnovány užitečnějším věcem. Architektura podle něj nepatří mezi umění, což ale neznamená, že nemá splňovat estetické ideály. Vidí je v harmonii, účelovosti, strohé a důstojné eleganci moderního člověka, zbaveného zátěže starého, v mnohém však i krásného světa ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS
11
MÜLLEROVA VILA, PRAH, ANAD HRADNÍM VODOJEMEM 14, PRAHA 6 - STŘEŠOVICE
12
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS MÜLLEROVA VILA, PRAH, ANAD HRADNÍM VODOJEMEM 14, PRAHA 6 - STŘEŠOVICE
13
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS MÜLLEROVA VILA, PRAH, ANAD HRADNÍM VODOJEMEM 14, PRAHA 6 - STŘEŠOVICE
14
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS MÜLLEROVA VILA, PRAH, ANAD HRADNÍM VODOJEMEM 14, PRAHA 6 - STŘEŠOVICE
15
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS MÜLLEROVA VILA, PRAH, ANAD HRADNÍM VODOJEMEM 14, PRAHA 6 - STŘEŠOVICE
16
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS MÜLLEROVA VILA, PRAH, ANAD HRADNÍM VODOJEMEM 14, PRAHA 6 - STŘEŠOVICE
17
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS STEINERŮV DŮM, VÍDEŇ
18
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS STEINERŮV DŮM, VÍDEŇ
19
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS STEINERŮV DŮM, VÍDEŇ
20
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS STRASSERŮV DŮM, VÍDEŇ
21
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS STRASSERŮV DŮM, VÍDEŇ
22
LE CORBUSIER, vlastním jménem Charles-Édouard Jeanneret (6. října 1887 La Chaux-de-Fonds, Švýcarsko – 27. srpna 1965 Cap Martin, Francie). Původem švýcarský architekt, urbanista, teoretik a malíř. Svým radikálním dílem i výtvarným citem výrazně ovlivnil vývoj moderní architektury. Je považován za největšího architekta 20. století. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LE CORBUSIER
23
Jsem samouk a jsem zvědavý. Nemám žádnou školu, nemusel jsem se tudíž pracně odnaučovat to, co bych se v ní učil. Nechci se míchat mezi akademiky, neboť člověk nesmí myslet akademicky. Jedinou mou školou je neustálé pozorování přírody a věcí kolem nás.“ „Jsem samouk a jsem zvědavý. Nemám žádnou školu, nemusel jsem se tudíž pracně odnaučovat to, co bych se v ní učil. Nechci se míchat mezi akademiky, neboť člověk nesmí myslet akademicky. Jedinou mou školou je neustálé pozorování přírody a věcí kolem nás.“ ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LE CORBUSIER
24
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LE CORBUSIER
25
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LE CORBUSIER
26
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LE CORBUSIER
27
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LE CORBUSIER
28
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS CENTRE - LE CORBUSIER
29
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS CENTRE - LE CORBUSIER
30
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS CARPENTER CENTRE - LE CORBUSIER
31
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS CARPENTER CENTRE - LE CORBUSIER
32
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS CARPENTER CENTRE - LE CORBUSIER
33
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS CARPENTER CENTRE - LE CORBUSIER
34
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILLA SAVOYE - LE CORBUSIER
35
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS UNITE D´ HABITATION - LE CORBUSIER
36
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS UNITE D´ HABITATION - LE CORBUSIER
37
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS UNITE D´ HABITATION - LE CORBUSIER
38
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS UNITE D´ HABITATION - LE CORBUSIER
39
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS UNITE D´ HABITATION - LE CORBUSIER
40
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS UNITE D´ HABITATION - LE CORBUSIER
41
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILLAS WEISSENHOF-SIEDLUNG STUTTGART GERMANY- LE CORBUSIER
42
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILLAS WEISSENHOF-SIEDLUNG STUTTGART GERMANY- LE CORBUSIER
43
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILLA "LE LAC", CALLED THE "PETIT MAISON", CORSEAUX, SWITZERLAND
44
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILLA "LE LAC", CALLED THE "PETIT MAISON", CORSEAUX, SWITZERLAND
45
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS NATIONAL MUSEUM OF WESTERN
46
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS NATIONAL MUSEUM OF WESTERN
47
Louis Sullivan ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LOUIS SULLIVAN
48
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LOUIS SULLIVAN
49
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LOUIS SULLIVAN
50
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LOUIS SULLIVAN
51
Ludwig Mies van der Rohe narozen jako Maria Ludwig Michael Mies (27. března 1886, Cáchy – 17. srpna 1969, Chicago) byl německý architekt, žijící od roku 1938 v USA. Byl synem kameníka, od svých 15 let pracoval jako stavební dělník. V roce 1905 přišel do Berlína, kde pracoval u architekta Bruna Paula.27. března1886Cáchy17. srpna1969ChicagoUSA1905BerlínaBruna Paula Mezi jeho nejznámější stavby patří Německý pavilon na Mezinárodní výstavě v Barceloně z roku 1929 a elegantní brněnská Vila Tugendhat z roku 1930.Německý pavilon na Mezinárodní výstavě v BarceloněbrněnskáVila Tugendhat ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE
52
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE
53
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE
54
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE
55
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE
56
BrněnskáBrněnská Vila Tugendhat je ojedinělým dílem německého architekta Ludwiga Miese van der Rohe, který vypracoval v roce 1928, na žádost manželů Grete a Fritze Tugendhatových, návrh stavby. V roce 2001 byla vila Tugendhat zapsána do listiny UNESCO.Ludwiga Miese van der Rohe19282001UNESCO ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – VILA TUGENDHAT
57
VilaVila je označována, spolu s německým pavilónem v Barceloně (1929), za nejvýznačnější předválečné dílo Miese van der Rohe a stavbu, která určila nová měřítka moderního bydlení. Patří k základním dílům světové moderní architektury – funkcionalismu. Autor je považován za jednoho z otců moderní architektury 20. století.německým pavilónem Barceloně1929 Miese van der Rohefunkcionalismu20. století Známý je především prosklený hlavní obytný prostor se zimní zahradou. Dům byl ve své době převratný z několika důvodů: zimní zahradou ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – VILA TUGENDHAT
58
obyvatelný nepřerušovaný prostor okna hlavního obytného prostoru bylo možné zcela spustit do podlahy a splynutí interiéru s přírodou v zahradě bylo velmi působivé budovu tvoří ocelové skelety a stropy pater nenesou zdi, ale jen ocelové sloupy profilu X, v exponovaných místech kryté chromovaným plechem. Interiér budovy byl taktéž vybaven elegantním a citlivě navrženým nábytkem od samotného architekta Miese van der Rohe. Ten zde použil části nábytku, které navrhl pro německý pavilon na výstavě v Barceloně.Miese van der Roheněmecký pavilonBarceloně ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
59
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
60
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
61
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
62
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
63
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
64
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
65
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
66
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
67
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS VILA TUGENDHAT - LUDWIG MIES VAN DER ROHE
68
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
69
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
70
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
71
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
72
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
73
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
74
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
75
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
76
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
77
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
78
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
79
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – GERMAN PAVILLION, BARCELONA, 1929
80
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – NOVÁ NÁRODNÍ GALERIE, BERLÍN
81
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – NOVÁ NÁRODNÍ GALERIE, BERLÍN
82
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – NOVÁ NÁRODNÍ GALERIE, BERLÍN
83
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – NOVÁ NÁRODNÍ GALERIE, BERLÍN
84
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – NOVÁ NÁRODNÍ GALERIE, BERLÍN
85
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – NOVÁ NÁRODNÍ GALERIE, BERLÍN
86
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – DŮM AUTORA
87
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – DŮM AUTORA
88
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE – DŮM AUTORA
89
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - CHICAGO, ILLINOIS
90
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - CHICAGO, ILLINOIS
91
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - CHICAGO, ILLINOIS
92
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
93
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
94
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
95
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
96
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
97
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
98
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
99
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
100
ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
101
SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyjmenujte nejvýznamnější tvůrce funkcionalismu U každého architekta napište alespoň jedno jeho dílo ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS LUDWIG MIES VAN DER ROHE - FARNSWORTH HOUSE
102
KRESBY A FOTOGRAFIE: HAAS, Felix. Architektura 20. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, n.p., 1980. ISBN 14-706-80. S. 315. GÖSSEL, Peter; LEUTHÄUSER, Gabriele. Architektura 20. století. Praha : Slovart, 2003. ISBN 3-8228-2568-9.ISBN 3-8228-2568-9 KRIER, Léon. James Stirling: Buildings and projects 1950-1974. [s.l.] : Verlag Gerd Hatje, 1975. GIROUARD, Mark. Big Jim - The Life and Work of James Stirling. London : Verlag Gerd Hatje, 1998. ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – ARCHITEKTONICKÉ AVANTGARDY A FUNKCIONALISMUS PRAMENY A PODKLADY
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.