Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMia Žáková
1
Kulturní evoluce
2
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
3
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
4
Kulturně předávané znaky Součást fenotypu Typy kulturních znaků Dichotomie naučené x vrozené Genetické x epigenetické Izolační pokusy, sledování sourozenců
5
0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 inteligence korelace mezi sourozenci osobnostní faktorypreference povolánínáboženské postojesociální postoje jednovaječná dvojčata vychovávaná pohromadě jednovaječná dvojčata vychovávaná zvlášť tělesná váhatělesná výškahustota daktyloskopických rýh 40443764045831 42142 4048 27456 27456 27454 0,880,750,800,480,90?0,980,99 Srovnávací studie porovnávající vliv dědičnosti a prostředí na morfologii, chování a postoje člověka
6
Kulturně předávané znaky Součást fenotypu Typy kulturních znaků Dichotomie naučené x vrozené Izolační pokusy, sledování sourozenců Kultura u zvířat
7
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
8
Učení Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky)
9
0 20 40 60 80 12345 preference potravy A (%) čas (dny) Vliv sociálního učení na preferenci typu potravy u potkana
10
Učení Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky)
11
0 2020 4040 6060 8080 pozorovaný směr nahorudolunahorudolu otevírání směrem nahoru (%) pozorovaná barva opačná barva Imitační učení u andulky vlnkované
12
Učení Napodobování Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky) Přednostní napodobování chování některých členů society
13
0 25 50 75 100 preference stejného krmítka (%) samcisamice Přednostní napodobování výše postavených jedinců u zebřiček
14
Učení Napodobování Sociální učení –imitační učení – napodobování chování členů society (člověk) –stimulové posílení (sýkorky) Přednostní napodobování chování některých členů society Předávání informace prostřednictvím symbolů
15
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
16
Natura a kultura Naučené chování může ovlivňovat prostředí a tedy i jeho vliv na fenotyp Prostředí může ovlivňovat jaké chování se může jedinec naučit
17
0 5 10 15 20 opečovávání mláďat (%) pp/kp-pp-nnn/kn-nn-p 0 5 10 15 20 opečovávání mláďat (%) pp/kp-pn-pnn/kn-np-n chování matek chování dcer a) b) Vertikální přenos znaku negenetickou cestou
18
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
19
Memy Jednotkou kulturně předávané informace je mem (Dawkins) Nosičem memů je nervová soustava Externím nosičem memů je například kniha Memy se často sdružují do memových komplexů Soubor všech memů v dané populaci vytváří memofond populace
20
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
21
Memetický tah Diferenciace replikátoru a interaktoru Obdoby molekulárního tahu Charakter fyzikálního nosiče daného memu ovlivňuje směr evoluce memu Vývoj písní, anekdot, kuchařská kniha
22
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
23
Zvláštnosti kulturní evoluce Memy se mohou předávat vertikálně i horizontálně v populaci Přednostně se mohou předávat užitečnější memy Přednostně mohou vznikat užitečnější memy – Lamarckistická evoluce (vhled) Memy se mohou předávat i přes hranice druhu
24
0 1010 3030 5050 bez demonstrátora 1 čas do nalezení cesty (s) 2020 4040 6060 23123123 demonstrátor experimentátor demonstrátor majitel Učení napodobováním chování příslušníka jiného druhu
25
Kulturní a biologická evoluce se mohou ovlivňovat Šíření memů může být provázeno šířením určitých genů (alel) Vertikální předávání kulturních znaků i mitochondriální DNA u kytovců (absence polymorfismu), menopausa u některých kytovců (matrilineární druhy)
26
čas (rok) 198019821984198619881990 0 10 20 30 40 50 60 procento kytovců používající novou techniku lovu (lobtail feeding) Šíření nové techniky lovu v populaci plejtváka dlouhoploutvého
27
Kulturní a biologická evoluce se mohou ovlivňovat Šíření memů může být provázeno šířením určitých genů (alel) Přednostní šíření memu může ale nemusí být zajištěno jeho vlivem na biologickou zdatnost jeho nositele (čistění zubů, zákaz antikoncepce x zabíjení jinověrců) Memy se mohou šířit i když snižují biologickou zdatnost svého nositele (kouření, sebevražda) I neúspěšné memy se mohou šířit, jestliže zvyšují biologickou zdatnost svého nositele (rozvod x hysterická porucha osobnosti)
28
Obsah Kulturně předávané znaky Mechanismus dědění kulturních znaků Prolínání geneticky a kulturně předávaných znaků Memy, memové komplexy, memofond Memetické tahy Zvláštnosti kulturní evoluce Zákonitosti šíření memů
29
Zákonitosti šíření genů Memy mohou svým nositelům škodit, protože se podobně jako paraziti šíří horizontálně v populaci Hlavní kriterium úspěšnosti memu – základní růstová konstanta R 0 Cyklický charakter memových „epidemií“
30
Zákonitosti šíření genů II Vertikálně předávané memy jsou „hodnější“ Memy předávané na krátkou vzdálenost jsou „hodnější“ Stabilní memy jsou „hodnější“ V izolované společnosti se šíří spíše hodnější memy (riziko superinfikce) Ve zdravé populaci se šíří spíše hodnější memy V početně stabilizované populaci se šíří spíše „hodnější“ memy
31
Shrnutí Kulturní evoluce je svébytným procesem schopným podstatně ovlivňovat fenotyp organismů Základním mechanismem předávání kulturních znaků je učení Kulturní a biologická evoluce se zásadně ovlivňují Jednotkou kulturně přenášené informace je mem Existují memetické tahy Zákonitosti šíření memů a genů se odlišují V kulturní evoluci platí řada zákonitostí evoluční parazitologie
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.