Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Pokorný
1
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání CZ.1.07/1.1.10/01.0063
2
Doplněk Český jazyk – 9. ročník Mgr. Jana Říhová
3
Doplněk D Vyjadřuje vlastnost jména za určitého děje Často bývá na konci věty Ptáme se dvěma otázkami najednou: tázacím slovesem a řídícím jménem tázacím slovem a řídícím jménem Eva se cítila zdravá. – Jak se Eva cítila? Jaká Eva byla?
4
závislost Závisí na slovese zároveň jméně Sloveso je plnovýznamové Jméno – podstatné Honza se cítí probuzený. zpodstatnělé př. jm. O známém mluví jako o příteli. zájmeno Přivezli je nepoškozené. číslovka Dva přijeli jako náhradníci. Eva = se cítila zdravá
5
vyjádření Přídavným jménem – Petr se vrátil spokojený. Podstatným jm. – Petra jmenovali ředitelem. Zájmenem – To namalovala sama. Číslovkou – Josef doběhl první. Infinitivem – Slyšeli jsme houkat sovy. Přechodníkem – Studenti opisovali nestydíce se. Rád, sám – vždy doplněk
6
Shodný Bývá vyjádřen přídavným jménem Vyjadřuje vlastnost za určitého děje Pavel přijel hladový.
7
Neshodný Bývá vyjádřen nejčastěji pod. jm. Jenda šel za svědka. Před jménem může být spojka jako ve významu jakožto, coby znal jsem ho jako chlapce
8
Vyhledej DO Čtyři zůstali nezařazeni. Všichni tam stáli úplně vystrašeni. Závodníci stáli připraveni ke startu. Už dlouho jsem tě neviděla tak veselého. Jmenovali ho ředitelem. Tereza doběhla jako druhá. Marek se vyučil kuchařem. Studenti se vrátili unaveni, ale šťastni.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.