Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Aktuální nedostatky ochrany českých spotřebitelů
Mgr. Lukáš Zelený vedoucí právní poradny dTest
2
dTest, o.p.s. Cílem je ochrana zájmů spotřebitelské veřejnosti prostřednictvím aktivit jako: zpracování a vydávání nezávislých informací důležitých pro orientaci subjektů na trhu spolupráce s příslušnými orgány státní správy a samosprávy i dalšími partnery propagace jednotlivých aspektů ochrany spotřebitelů osvěta a vzdělávání v oblastech souvisejících s ochranou spotřebitelů
3
Časopis dTest vydáván od roku 1992, od roku 2005 i na www.dtest.cz
otestováno přes výrobků nezávisle objektivně bez reklam databáze nebezpečných výrobků na – téměř 8.500 značka kvality dTest – pro výrobky a služby, které uspěly při testování – přes 500 držitelů
4
Spotřebitelské poradenství
telefonické na čísle (každý všední den od 9:00 do 17:00) elektronické na osobní a poskytované jinými formami za rok 2013 vyřešeno bezmála dotazů a stížností spotřebitelů mimosoudní řešení spotřebitelských sporů prostřednictvím služby VašeStížnosti.cz
5
Hlavní výzvy a možnosti, jak zlepšit vymáhání dodržování práv spotřebitelů
zvyšování informovanosti a vzdělávání spotřebitelů – spotřebitel musí znát svá práva a vědět, jak je vymáhat – mnoho mýtů mezi spotřebiteli podstatné zrychlení soudních řízení – navíc mnoho dalších nedostatků (nemožnost odvolání v bagatelních sporech, nedostatečné sjednocování judikatury) zavedení možnosti kolektivních žalob větší zapojení spotřebitelských organizací do soudních řízení (např. vedlejší účastenství)
6
zavedení efektivního systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů – ADR
zatím různé alternativy – např. služba VašeStížnosti.cz provozovaná za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu zvyšování efektivity dozoru (např. nový kontrolní řád a novela zákona o ochraně spotřebitele ve vztahu k předváděcím akcím)
7
Zlepšení metod odhalování případů protiprávního jednání
velké naděje kladeny na předávání záznamů o situaci na českém trhu Evropské komisi dle doporučení DG SANCO zaměřeného na harmonizaci systémů pro evidenci stížností (užívá mimo jiné dTest) otázka systematické organizace a zapojení státních orgánů a dalších organizací v jednotlivých státech pravidelnost a rychlost předávání údajů Evropské komisi zpětná vazba a rychlost vyhodnocování
8
využitelné pro spotřebitelské organizace
zřízení online informačních fór pro spotřebitele k identifikaci a analyzování problémů a nedostatků využitelné pro spotřebitelské organizace napomohou rychle získat informaci o existenci nové nekalé praktiky, která prostřednictvím online fóra umožní bezprostřední právní analýzu případu doporučený právní postup by byl ihned zveřejněn online poskytnou přehled o četnosti výskytu případů se stejným či obdobným skutkovým stavem umožní efektivnější koordinaci poškozených pro případné trestní oznámení či jiné právní kroky
9
Rozšířené případy protiprávního jednání na jednotném trhu
klamavé obchodní praktiky při srovnávání cen zboží a služeb – tzv. srovnávače cen předváděcí akce (např. ČR, SR, Maďarsko) - stížnosti se týkají zejména: zneužívání zákonných výjimek užívání klamavých a agresivních obchodních praktiky psychický nátlak na seniory (apel na zdraví) nerespektování práva na odstoupení diskriminace spotřebitele „prázdné“ s.r.o. navíc zájezdy českých seniorů do zahraničí (v i mimo EU)
10
Děkuji za pozornost zeleny@dtest.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.