Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Otevřená komunikace a konstruktivní kritika

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Otevřená komunikace a konstruktivní kritika"— Transkript prezentace:

1

2 Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
Mgr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s. Pravda a láska

3 Funkce kritiky poukazování na chyby; náprava nedostatků;
zlepšování výkonu a chování; urážení druhých; útok na druhé.

4 Lidí dráždí, když jsou kritizovaní především, když kritizující:
pošle vzkaz nebo , namísto toho, aby vám to řekl přímo do očí; hovoří s vámi tak, že to ostatní slyší; nejdřív o tom roznáší drby mezi kolegy, blízkými, přáteli; řekne vám, že jste „nezodpovědný“, „nespolehlivý“, „nedbalý“, „hloupý“ nebo nějak jinak popisuje vaši osobnost; nenechá vás promluvit; neposlouchá, co mu chcete říci; nevysvětlí, proč na tom, co jste udělali, záleží; čeká tři týdny, než vám sdělí svou kritiku; rozčiluje se; je celkem zřejmé, že předává dále jen to, co mu řekl někdo jiný

5 Pocity spojené s kritizováním druhých
nervozita - „To není můj úkol, kritizovat druhého.“ nejistota - „Nevím, jak na to.“ váhání – „Mám, nebo nemám to druhému sdělit.“ podrážděnost – „Když on tak na mě, tak já …“ S kritikou jsou v absolutní většině případů u absolutní většiny lidí spojeny negativní emoce.

6 Typy kritiky Oprávněná – kritik má pravdu a vhodně ji sděluje
Pravdivá, ale nevhodně podaná Záměrně nepravdivá – cílem je ponížení, nebo odreagování vlastních problémů

7 Sedm základních pravidel konstruktivní kritiky
Udělejte to rychle, osobněa v soukromí. Shodněte se na faktech. Ptejte se a poslouchejte odpovědi. Kritizujte činnost, ne člověka. Vysvětlete, proč na tom záleží. Dohodněte se na nápravě. Zakončete komplimentem.

8 Konkrétní rady a doporučení
Důkladně se připravte. Pečlivě si promyslete, o čem bude řeč, a dbejte na to, abyste ke kritice přistupovali asertivně. Systematicky se učte z toho, co jste udělali. Bezprostředně potom, co jste někoho kritizovali, si vyhraďte čtvrt hodiny a: Zamyslete se na tím, co se stalo. Co šlo dobře? Co už tak dobré nebylo? Řídili jste se sedmi pravidly? Které z nich jste dodrželi nejlépe? Které nejhůře? Udělejte všeobecné závěry z této jediné zkušenosti. Jestliže jste například přišli k závěru, že jste od dotyčného nezískali dostatek informací, může vás to přinutit k úvaze, že je třeba zpomalit, klást víc otevřených otázek a mít trpělivost čekat na odpověď. Udělejte si poznámky o svých závěrech. Nezapomeňte si též napsat, co jste udělali dobře, a nezapisujte si jen to, co je potřebné zlepšit. 3. Použijte svou rekapitulaci jako plánovací nástroj. Když příště budete muset někoho kritizovat, vytáhněte své poznámky a použijte je k tomu, abyste odvedli lepší výkon. 4. Celý proces opakujte, dokud si nebudete jistí, že sedm základních pravidel uplatňujete správně a v plném rozsahu.

9 Zásady kritiky - shrnutí
Osobní postoj Mluvme v první osobě Pochvala na začátek Jasně zformulovat co chceme Hovořit o věci, nebo chování - ne o osobě Souhlasit se vším, co je pravděpodobné Neužívat sarkasmy

10 Doporučená literatura
xxx Zpracoval: P. Motyčka

11 Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops
í

12 Ocenění „Etická škola“
Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň

13 Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu
Firemní sponzorství pro konkrétní školu

14 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Otevřená komunikace a konstruktivní kritika"

Podobné prezentace


Reklamy Google