Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KEG 27.10.2005 Použití vzorů při vyhledávání na webu Václav Snášel
2
KEG 27.10.2005 Obsah Definice problému Návrhové vzory – uživatelské rozhraní Stránky a návrhové vzory Experimenty
3
KEG 27.10.2005 Definice problému Už dlouho je patrná snaha vývojářů vyhledávačů nabídnout uživatelům co největší podporu pro zadání dotazu a orientaci v tom, co našli Sledování, toho na co se uživatelé nejčastěji ptají a nabízení nejčastějších dotazů už při zadání dotazu (Google). Další pomůckou může být malý snímek stránky, kam vede odkaz (Alexa). Ze vzhledu stránky a z prvního rámcového pohledu na ni, pak může uživatel usuzovat, zda odpovídá tomu, co hledá. Procházení logicky seskupovaných odkazů podle témat. Zde je ovšem otázkou, jak témata členit, v této souvislosti se například zkoumají možnosti využití konceptuálních svazů. … V dalším textu se budeme zabývat myšlenkou, která vychází z toho, že samotné stránky mají pro vybranou oblast do jisté míry shodné rysy, které se dají pro zlepšení vyhledávání použít.
4
KEG 27.10.2005 Návrhové vzory – uživatelské rozhraní Podobně jako u řady dalších inženýrských termínů neexistuje žádná přesná definice tohoto pojmu. Mohli bychom snad napsat "popis opakovatelných řešení při návrhu struktury a chování softwarového produktu" nebo stručněji "řešení problému zařazené do daného kontextu". Kontextem se míní popis problému, který vzor řeší, zdůvodnění adekvátnosti řešení, doporučený postup při jeho implementaci, vztah k ostatním vzorům, atd. Vzory tedy odpovídají nejen na otázku jak, ale také proč, a tím usnadňují pochopení a zvládnutí systému. Ve vzorech jsou vlastně zaznamenávány užitné vlastnosti navrhovaných řešení.
5
KEG 27.10.2005 Návrhové vzory – uživatelské rozhraní Vzory pro návrh obsahují čtyři základní vlastnosti: Název vzoru - slouží k pojmenování daného řešení a jeho zařazení do katalogu vzorů. Pojmenování umožňuje návrhářům o vzorech hovořit a odkazovat se na ně v dokumentaci. Problém - popisuje situace, ve kterých je možné daný vzor použít spolu spodmínkami, které musí být před jeho použitím splněny. Řešení - popisuje elementy, které tvoří řešení daného problému, jejich vzájemný vztah, rozdělení zodpovědností a spolupráci. Nezabývá se však konkrétní implementací v konkrétním prostředí, protože vzor má sloužit jako šablona použitelná v různých situacích. Důsledky použití - popisuje výhody a nevýhody použitého řešení. Patří sem například paměťové a časové nároky nebo vliv na flexibilitu, rozšiřitelnost a přenositelnost.
6
KEG 27.10.2005 Návrhové vzory – uživatelské rozhraní Jednou z klíčových původních myšlenek použití vzorů bylo porozumění vzorům ze strany uživatelů. Tomu jsou nejblíže návrhy v oblasti uživatelského rozhraní a interakce člověka s počítačem.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.