Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
CESTOVNÍ RUCH SLUŽBY, DISTRIBUCE SLUŽEB, SOUČASNÉ TRENDY V CESTOVNÍM RUCHU
Přednášející: Ing. Milena Vančurová Externí vyučující SVŠE Znojmo Majitelka cestovní kanceláře
2
Necestujeme abychom utekli od našeho života, cestujeme aby nám neutekl život.
3
Cestovní ruch Definice cestovního ruchu podle UNWTO (United Nations World Tourism Organization – Světová organizace cestovního ruchu): Cestovní ruch je činnost osob cestujících do míst a pobývajících v místech mimo své obvyklé prostředí po dobu kratší než jeden ucelený rok, za účelem trávení volného času a služebních cest (osoba nesmí být odměňována ze zdrojů navštíveného místa). Přechodná doba: MCR méně než 1 rok, DCR méně než 6 měsíců Mezinárodní konference o statistice cestovního ruchu v r v Ottavě
4
Základní pojmy používané v CR
stálý obyvatel (rezident) návštěvník (visitor) - turista (tourist) - min. 1x přespí ve městě (krátkodobý noci a dlouhodobý přes 4 noci výletník (excursionist) Další pojmy používané v CR destinace zdrojová (vysílající) oblast příjmová (přijímající) oblast CR = turismus x turistika
5
Nové pojmy v CR Ekoturismus – chráněné lokality
Responsible tourism (odpovědný turismus) Zážitkový CR – zaměstnává všech 5 smyslů Filmový CR – návštěva míst, kde se natáčely známé filmy Kulinářský CR Dark tourism – návštěva míst, které postihla katastrofa, přenocování v márnici, po stopách Jacka Rozparovače…..
6
Význam CR - CR je neodmyslitelnou součástí života všech lidí
- pro jednotlivce - uspokojování potřeb (regenerace, zdraví, vzdělání, styk s lidmi, zábava) - cca 1/4 volného času - cca % výdajů - pro společnost v oblasti: ekonomické, sociální, kulturní, politické, živ. prostředí -> rozvoj regionů
7
Motiv a důsledek CR Motiv - Uspokojení potřeby
Jaké? Např. odpočinek, klid, pohyb, poznání, estetické a kulturní zážitky…. Jak? Záměrnou změnou prostředí Důsledek - CR je nezadatelná součást spotřeby - CR se stává výrazným ekonomickým fenoménem - CR je důležitou oblastí podnikání - CR je důležitým faktorem rozvoje regionů, národních ekonomik i ekonomiky světové
8
Historie cestovního ruchu
Nejstarší cestovatelé – Řekové, Egypťani a Římané Cestování ve středověku – patřilo ke společenskému bontonu nejvyšších vrstev evropské šlechty Začátky novodobého CR – R – první hromadný turistický výlet 570 účastníků vlakem z Leicesteru do Laughborough. Organizátror – Thomas Cook – je považován za zakladatele první moderní cestovní kanceláře.
9
První zahraniční zájezd
R – Thomas Cook do Paříže na světovou výstavu Od r – pravidelné zájezdy do ostatních evropských zemí Založení jeho filiálek v dalších zemích na ostatních kontinentech První vouchery, roomingy, zpracování itinerářů tras, první smlouvy s dodavateli služeb
10
Další rozvoj cestovního ruchu
Karl Baedecker – současník Thomase Cooka – vydávání knižních průvodců Rozvoj horolezectví a alpinismu (výstup na Grossglockner 1800) Vznik dalších cestovních kanceláří v Anglii, Francii a Německu Rozvoj pobytů v přímořských letoviscích ve Francii – zimní období (k9. století) Rozvoj nových dopravních prostředků přinesl rychlý rozvoj cestovního ruchu (železnice, automobilismus, letectví….)
11
Kvalita cestování není měřena podle toho jak daleko cestujete, ale jak moc Vás to změnilo
12
SLUŽBY CESTOVNÍHO RUCHU
Dopravní služby Ubytovací služby Stravovací služby Služby cestovních kanceláří Ostatní služby: služby průvodce, animační lázeňské, směnárenské, pojištění, pasové a vízové, obchodní…
13
DOPRAVNÍ SLUŽBY Silniční doprava - osobní a autobusová Letecká doprava
Vlaková doprava Lodní doprava Ostatní druhy dopravy: lanovky, koňská spřežení, historická vozidla, kola, pěší turistika…
14
UBYTOVACÍ SLUŽBY Kategorizace ubytovacího zařízení: rozumíme tím rozčlenění ubytovacích zařízení podle druhů do kategorií. Kategorie určuje druh ubytovacího zařízení. Klasifikace: je zařazení jednotlivých kategorií podle vybavení, úrovně a rozsahu poskytova-ných služeb do tříd. Cíl klasifikace: zachování určitého standardu při výstavbě a zřizování ubytovacích zařízení a do-držování příslušné kvality poskytovaných služeb.
15
DRUHY UBYTOVÁNÍ Hotely, Motely, Penziony,B&B
Historické hotely (Paradores ve Španělsku,Poussadas v Portugalsku..) Rekreační střediska Ubytovny pro mládež Prázdninová střediska a vesnice Kluby a instituce Ubytovací hostince, ubytování na farmách Výletní lodi a trajekty, plachetnice a motorové lodi Autobusy s lůžkovou úpravou
16
Třída - vyjadřuje úroveň poskytovaných služeb projevující se jak ve vybavení, tak i ve vlastní kvalitě a rozsahu poskytovaných služeb. Ve většině zemí se označuje pomocí hvězdiček (korunky, klíče…) Současná platná klasifikace v České republice: * TOURIST * * ECONOMY * * * STANDARD * * * * FIRST CLASS * * * * * LUXURY
17
STRAVOVACÍ SLUŽBY Formy realizace
Individuální obsluha – výběr z jídelního lístku (a la carte), výběr z menu Samoobsluha – systém kafeterie – platí se na konci samoobslužného pultu, nebo systém konzumačních lístků – platí se při odchodu z restaurace Kombinovaný systém prodeje-obsluhy: salát formou buffetu, ostatní obsluha Prodej pomocí automatů Obsluha při společném stolování- koktejl, raut, banket
18
GASTRONOMIE A JEJÍ VÝZNAM V CESTOVNÍM RUCHU
Je ovlivněna: geografickou polohou, podnebím, dominujícími prvky flóry a fauny, stupněm ekonomického rozvoje, náboženstvím, kulturní tradicí, pronikáním vlivů cizích zemí
19
GASTRONOMIE ČESKÉ REPUBLIKY
Tradičně kaloricky vydatná, některé společné prvky s gastronomií jiných středoevropských národů, především německou a rakouskou. Jednotlivé regiony mají tradiční místní speciality: př. Pražská šunka, olomoucké tvarůžky, karlovarská Becherovka…
20
Cestujeme, abychom zjistili, kam opravdu patříme.
21
SLUŽBY CESTOVNÍCH KANCELÁŘÍ A AGENTUR
Z hlediska předmětu činnosti a postavení v distribučním procesu se jedná o: Organizátory zájezdů, kteří jsou v praxi cestovního ruchu nazývány touroperátory. Jejich postavení v distribučním procesu potom odpovídá pozici velkoobchodu. Zprostředkovatele, kteří se zabývají prodejem a zprostředkováním služeb cestovního ruchu (převážně dopravních služeb) a prodejem produktu touroperátorů. V praxi cestovního ruchu bývají nazýváni prodejci a jejich postavení v distribučním procesu odpovídá pozici maloprodeje
22
Cestovní kanceláře Cestovní kanceláře – organizátoři cest (tourope-rátoři) Kontrahují služby cestovního ruchu od doda-vatelů, vzájemně je kombinují a vytvářejí balíky slu-žeb – „package“. Prodávají jednotlivé služby nebo jejich balíky a to zpravidla za jednu cenu. Jedná se o tvůrce a dodavatele produktu, který by nemohl existovat v současné podobě bez jejich organizátorské role. Z ekonomického hlediska jsou cestovní kanceláře významnými obchodními partnery leteckých spo-lečností a ubytovacích zařízení, přes něž se realizují podstatné objemy výkonů těchto dodavatelů služeb.
23
Cestovní agentury Cestovní agentury – jsou zprostředkovatelé a obstaravatelé služeb cestovního ruchu – NEJSOU ORGANIZÁTOŘI!!!! Jejich činnost spočívá v: Prodeji standardních zájezdů organizátorů cest Obstarávání a prodeji dopravních cenin Obstarávání a prodeji ubytování Obstarávání a prodeji lázeňských léčebných pobytů Prodeji výletů, exkurzí a transferů Obstarávání a prodeji vstupenek na společenské, kulturní a sportovní akce Směnárenské služby Prodej map, turistických plánů a turistické literatury Informační servis
24
DISTRIBUCE SLUŽEB CR Klasický prodej v kamenných prodejnách cestovních kanceláří nebo agentur On-line prodej přes portál organizátora (cestovní kanceláře) On-line prodej přes portál online agentury (př. Invia, Net travel, Zájezdy.cz, E-travel…) Webové aplikace, mobilní aplikace…..
25
Je lepší něco jednou vidět na vlastní oči, než o tom tisíckrát slyšet z vyprávění.
26
NOVÉ TRENDY CESTOVÁNÍ
36
Srí Lanka
37
USA
38
Maroko
39
Keňa
40
Nepál
41
Papua Nová Guinea
42
M. Zikmund: Nelituji žádného dne, kdy jsme byli na cestách!
Austrálie M. Zikmund: Nelituji žádného dne, kdy jsme byli na cestách!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.