Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichal Němec
1
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ
2
FÁZE VÝVOJE POŘADOVÉ ČÍSLO: Š III/2/5 VZ AUTOR: Mgr. Eliška KLEINOVÁ
3
Fáze vývoje, aneb jak rosteme ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
4
Fáze vývoje Vývoj dítěte není plynulý a rovnoměrný. Probíhá ve vývojových skocích, mezi kterými lze sledovat období relativního útlumu. Vývojové skoky přitom nastávají v závislosti na čase. Vzhledem k tomu se vývoj dítěte dělí do etap, které zohledňují jak fyzické tak psychické změny. Jednotlivými etapami jsou: prenatální (předporodní) období, období novorozence, období kojence, období batolete, období předškoláka, období mladšího školáka, období staršího školáka (pubescence) a období adolescence (dospívání). ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
5
1. Prenatální období (9 měsíců) – nejrychlejší tělesný růst. Dítě může dosáhnout hmotnosti až čtyři a půl kilogramu a délky přes padesát centimetrů. 2. Období novorozence a kojence (první rok života) – dítě vzroste na devět až dvanáct kilogramů. Vytváří si vztah k matce, proto je důležité, aby mu zajistila pocit bezpečí. V opačném případě si dítě vytvoří pocit nedůvěry ke světu, který si ponese do konce života. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
6
3. Období batolete (1 – 3 roky) – zpomaluje se růst. Toto období spočívá v uvědomování si sebe sama a ve schopnosti se osamostatňovat. 4. Období předškolní (3 – 6 let) – projevuje se vzrůstajícím významem slov pro myšlení, pomocí nich se dítě začíná zmocňovat světa. K aktivitám dítěte patří i nezdary a odsuzování ze strany dospělých. Je-li těchto negativních zkušeností příliš, vede to u dítěte k nezdravému vztahu k cílům. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
7
5. Mladší školní věk (6 – 12 let) – schopnost logicky myslet. Dítě už si uvědomuje stálost počtu a dokáže věci třídit podle některé jedné jejich vlastnosti. Také si uvědomuje svou ctižádostivost a vzhledem ke svým výkonům i svou nedostatečnost. Ta způsobuje pocit méněcennosti. 6. Starší školní věk, puberta (12 – 16 let) a adolescence (16 – 20 let) – opět se urychluje růst, dokud se úplně neustálí. Dochází k výraznému odlišení chlapců od dívek v důsledku rozvoje sekundárních pohlavních znaků. U dívek nastávají tyto změny dříve; kolem dvanáctého roku u nich dochází k první menstruaci. Růst kostí a tedy i výška postavy se u dívek ustalují kolem šestnáctého roku, u chlapců mezi osmnáctým a dvacátým rokem. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
8
Dospívající člověk sám sebe teprve hledá. Výsledkem jsou nejistota a problémy se sebehodnocením. Pojí se schopnost logicky myslet v abstraktních pojmech a ověřovat své i přejaté hypotézy. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
9
Přehled vývojových úkolů podle R. J. Havighursta: 0 – 6 letnaučit se chodit, stravovat, vyměšovat, mluvit, rozlišovat pohlaví, kontrolovat svou sexualitu, tvořit pojmy, označovat sociální a přírodní jevy, rozlišovat dobro a zlo; rozvinout svědomí 6 – 12 letovládat dovednosti pro běžné hry, vytvořit si k sobě pozitivní postoje, začlenit se mezi vrstevníky, rozlišit sexuální role, osvojit si čtení, psaní a počítání, rozvíjet hodnotové orientace, morálku, svědomí a postoje vůči sociálním skupinám a institucím, osamostatňovat se 12 – 18 letprohlubovat vztahy s vrstevníky, přijmout sexuální roli, akceptovat svou tělesnou konstituci, stát se emocionálně nezávislým na dospělých, připravovat se na manželství a výdělečnou činnost, osvojovat si etiku, zrát k sociální odpovědnosti ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
10
Poruchy ADHD a SPU V rámci vzdělávacího procesu se u některých dětí mohou vyskytnout nedostatečně rozvinuté schopnosti, což jim způsobuje výukové obtíže. Lehká mozková dysfunkce (ADHD) je označení pro postižení mozku objevující se u 2 – 20% populace, hlavně u chlapců. Vyznačuje se poruchami pozornosti, impulzivitou, zvýšenou pohyblivostí až neklidem, výkyvy nálad a podobně. K projevům ADHD se řadí také specifické poruchy učení (SPU). Jde o neschopnost dítěte soustředit více mentálních funkcí k jednomu učebnímu cíli. SPU mají společné symptomy: potíže v řeči, poruchy sluchového a zrakového vnímání, poruchy orientace a motoriky (hybnosti), nápadnosti v chování a další. K nejčastějším SPU patří: dyslexie – porucha čtení, dysgrafie – porucha psaní, dysortografie – porucha pravopisu, dyskalkulie – porucha počítání, dyspraxie – porucha motoriky. Dítě může mít i více SPU současně. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
11
KONEC ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
12
ZDROJE Obrazový materiál pochází z vlastních zdrojů. ZŠ a MŠ tř. Dr. E. Beneše 456 Bohumín
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.