Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývoj člověka Ontogeneze
2
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Výchova k občanství ROČNÍK: VIII. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_04_4Ov_Vývoj člověka AUTOR: Mgr. Michaela Janošťáková DATUM TVORBY: září 2013 OVĚŘENÍ: ANOTACE: Materiál slouží k prezentaci učiva o ontogenetickém vývoji člověka. Odkazuje na učebnici Občanská výchova 8 vydanou Nakladatelstvím Fraus roku 2005.
3
Ontogeneze vývoj jedince během života začíná už v těle matky
vliv mají: dědičnost prostředí vlastní aktivita
4
Vývoj postupná řada změn probíhá během celého života
změny během vývoje: biologické (tělesné) psychické (duševní) sociální (vztah k ostatním lidem) viz učebnice str. 7
5
Prenatální vývoj vývoj v těle matky do 8. týdne embryo
od 9. týdne plod
6
Novorozenec od narození do 1 měsíce zcela odkázán na matku
většinu dne spí pasivní reflexy obr.1
7
Kojenec do 1 roku období prudkého vývoje vytváření citové vazby chůze
8
obr.2
9
Batole od 1 do 3 let zdokonalování chůze, rozvoj jemné motoriky – zacházení s předměty zdokonalování dorozumívání uvědomění si svého JÁ (já sám)
10
obr. 3
11
Předškolní věk od 3 do 6 let života
rozvoj v oblasti sociálních vztahů – vztahů s vrstevníky, návštěva MŠ, spolupráce s ostatními rozvoj motoriky, potřeba her, fantazie, vytváření návyků
12
Mladší školní věk od 6 do 11 let
role žáka – nutná biolog. a psych. zralost učení rozvoj vztahů k ost. lidem přijmutí autority (učitel) a povinností
13
Dospívání Puberta – od 11 do 15 let prudký vývoj, pohlavní dospívání
konflikty s okolím náladovost, únavnost viz učebnice str. 9
14
Dospívání Adolescence – 15 až 20 let postupné odpoutávání od rodiny
příprava na budoucí povolání navazování prvních partnerských vztahů
15
Dospělost Mladá a střední dospělost - od 20 do 40 let
pracovní kariéra, pevné partnerské vztahy, založení rodiny, výchova dětí Pozdní dospělost – od 40 do 65 let pracovní kariéra, odchod dětí, nová náplň života, krize středního věku
16
obr. 4 obr. 5 mladá dospělost stáří
17
Stáří od 65 let odchod do důchodu postupný úbytek schopností
18
Úkol 1: V jakém vývojovém stadiu je jedinec starý:
5 let 68 let 3 týdny 29 let 8 měsíců 13 let 7 let 20 měsíců 18 let předškolní věk stáří novorozenec mladá dospělost kojenec puberta mladší školní věk batole adolescence
19
Úkol 2: Pro které vývojové stadium je typické:
náladovost ukončení prac. kariéry příprava na povolání nová role žáka zdokonalování chůze pasivita hra, fantazie zakládání rodiny puberta stáří adolescence mladší školní věk batole novorozenec předškolní věk mladá a střední dospělost
20
Citace a zdroje Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Michaela Janošťáková. Obrázky: 1. SCA SVENSKA CELLULOSA AKTIEBOLAGET. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. TRIANTE2009. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. JAMIE CAMPBELL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 4. AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 5. JEMAL COUNTESS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.