Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0258 Název projektu Inovace a individualizace výuky na OA a HŠ Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_01_CJL_009_Zrn Druh učebního materiálu Prezentace Autor Mgr. Jarmila Zrnová VY_32_INOVACE_01_CJL_009_Zrn

2 Vzdělávací obor, pro který je materiál určen Ekonomické lyceum, Obchodní akademie, Hotelnictví Předmět Literární výchova Ročník 1. ročník Název tematické oblasti (sady) Základy kultury a vzdělanosti Název vzdělávacího materiáluObdobí antiky 3 – Starověký Řím Anotace Prezentace je určena pro výuku předmětu LIV v 1. ročníku čtyřletých oborů. Je třetí částí cyklu o antice. Jejím cílem je přehlednou a stručnou formou zmapovat vývoj literatury v jednotlivých obdobích starého Říma. Seznamuje nejen s literárními památkami, ale upozorňuje i na historické souvislosti a uvádí památky materiální kultury. Počítá se s tím, že žáci budou pracovat na PC, budou vyhledávat informace na internetu. Výuka bude doplněna četbou a analýzou literárních textů. Zhotoveno, (datum/období)duben 2013 Ověřeno27. listopadu 2013 28. listopadu 2013

3 Období antiky ( 3 ) Starověký Řím

4 * starověký Řím - civilizace vzešlá z města Říma, založeného na Apeninském poloostrově zřejmě v 8. st. př. n. l. * římská literatura - psaná latinsky, vzniklá ve starověku na území Římské říše * ve srovnání s řeckou literaturou nedosahuje římská tvorba takové rozmanitosti ani originality * první psané památky pocházejí ze 3. století př. n. l. a jsou ovlivněny vyspělejší literaturou řeckou Latinský rukopis ze 6. století (Codex Bezae), dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Codex_bezae_latin.jpg?u selang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Codex_bezae_latin.jpg?u selang=cs

5 1. Který rok je považován za rok založení Říma a jaká legenda s ním souvisí? 2. Užívání písma bylo v počátcích spojeno s administrativou. Jak se označuje nejvýznamnější památka – bronzové desky se zákoníkem na Foru Romanu? 3. Za konec antiky bývá označován rok 476. Co se stalo tohoto roku? Informace hledej např. na: cs.wikipedia.org/wiki/Starověký_Řím

6 Forum Romanum Carla Tavares, dostupné pod licencí CC na http://cs.wikipedia.org/wiki/Forum_Romanumhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Forum_Romanum Koloseum Scuba Beer,dostupné pod licencí CC na http://cs.wikipedia.org/wiki/Koloseum http://cs.wikipedia.org/wiki/Koloseum Socha vlčice Jean Pol Grandmont, dostupné pod licencí CC na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:0_Lupa_Capitolina_(2).JPG?us elang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:0_Lupa_Capitolina_(2).JPG?us elang=cs

7 * 3. – 2. století př. n. l. * vznikaly především administrativní a právnické texty * v umělecké oblasti se uplatňovaly hlavně překlady (Homér) * nejvýraznější osobností byl dramatik Plautus – autor komedií určených nejširšímu publiku * např. Komedie o hrnci (vystihuje charakteristické vlastnosti lakomce) Titus Maccius Plautus Public domain. Dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tito_Maccio_Plauto.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tito_Maccio_Plauto.jpg?uselang=cs

8 * 1. století př. n. l. * určující osobností první fáze klasického období je Marcus Tullius CICERO * je to nejznámější antický řečník, výrazně ovlivnil latinský jazyk, styl jeho prací se stal na dlouhou dobu vzorem * známým autorem historické prózy byl Gaius Julius Caesar * poezie byla v Římě zpočátku podceňovaná, vážnost jí vydobyl básník Catullus J. A. Houdon: Cicero Chatsam, dostupné pod licencí CC na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Antoine_H oudon_Ciceron.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean_Antoine_H oudon_Ciceron.JPG

9 * vrchol klasického období (zlatý věk) je spojen s vládou císaře Augusta * v Augustově době se rozvíjela hlavně poezie a dějepisectví (historik Livius) * k největším římským básníkům patřil Publius VERGILIUS Maro * své literární úsilí zaměřil k povznesení Říma, jeho dílo si získalo přízeň a podporu císaře Vergiliova busta Armando Mancini, dostupné pod licencí CC na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parco_della_ Grotta_di_Posillipo5_(crop).jpg?uselang=cs

10 * vrcholné básníkovo dílo, inspiroval se Homérovými eposy * líčí osudy bájného trojského hrdiny Aenea (legendární zakladatel římského národa) * líčí dlouhou plavbu Aenea a jeho druhů při hledání nového domova * usadil se ve střední Itálii a založil město, z něhož povstali zakladatelé Říma * od hrdiny Aenea odvozoval svůj původ i císař Augustus obraz Aeneas prchá z hořící Troje Fedrico Barocci Public domain. Dostupné z http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aeneas%27_Flight_from_Troy_by _Federico_Barocci.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aeneas%27_Flight_from_Troy_by _Federico_Barocci.jpg?uselang=cs

11 * jeden z nejvýznamnějších básníků světové literatury * císař na něj zanevřel a poslal ho do vyhnanství, což nesl velmi těžce * slavná je sbírka Umění milovat – radí, jak si získat a udržet lásku * vrcholem jeho tvorby je básnický cyklus Proměny – v epických verších zachytil více než 250 řeckých a římských bájí a historických příběhů * k nejznámějším patří např. báje o Filemónovi a Baukidě Ovidius – novodobá ilustrace Public domain. Dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Publius_Ovidius_Naso. jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Publius_Ovidius_Naso. jpg?uselang=cs

12 * 1. století n. l. * za vlády císaře Nerona byla v Římě nastolena bezohledná tyranie * filozof Seneca se proslavil i jako dramatik; byl vychovatelem mladého císaře Nerona, pak odsouzen k smrti * vysoké úrovně dosahuje římské dějepisectví - vynikajícím autorem byl Tacitus * epigramy se proslavil Martialis Nero a Seneca Hoshidoshi. Public domain. Dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neroandseneca.jpg?uselan g=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Neroandseneca.jpg?uselan g=cs

13 * 2. – 5. století n. l. * římská říše pozvolna upadá a literatura je ovlivněna postupným úpadkem impéria * pomalu zaniká antická kultura a svět starověku * mezi významné autory se řadí „filozof na trůně“ – císař Marcus Aurelius * římskou antickou literaturu postupně vystřídala latinsky psaná středověká křesťanská literatura Jezdecká socha Marca Aurelia na Kapitolu NoJin, dostupné pod licencí CC na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Equestrian_statue_of_Marcus_Aur elius,_Rome.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Equestrian_statue_of_Marcus_Aur elius,_Rome.jpg?uselang=cs

14 1. Prostředí starověkého Říma inspirovalo řadu filmů. V jednom z nich ztvárnil hlavní postavu Russel Crowe. Jak se film jmenoval? 2. O Římě v době Neronově napsal slavný román polský prozaik Henrik Sienkiewicz. O který román jde? 3. Pozůstatky římské kultury je možné nalézt i na našem území. Uveď taková místa. Drancování Říma Vandaly Heinrich Leutemann, Public domain, dostupné na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heinrich_Leutemann,_Pl%C3%B Cnderung_Roms_durch_die_Vandalen_(c._1860%E2%80%931880).jp g?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Heinrich_Leutemann,_Pl%C3%B Cnderung_Roms_durch_die_Vandalen_(c._1860%E2%80%931880).jp g?uselang=cs Info: http://www.jizni-morava.info/archeologicke-pamatky/http://www.jizni-morava.info/archeologicke-pamatky/ http://cs.wikipedia.org/wiki

15 Hledáme odpověď I. 1. roku 753 př. n. l., pověst o dvojčatech odkojených vlčicí – Romulus a Remus 2. Zákoník dvanácti desek – 12 bronzových desek se zákony, vystaveny na Foru Romanu 3. zánik Západořímské říše Hledáme odpověď II. 1. Gladiátor 2. Quo vadis 3. kopec Hradisko nedaleko Novomlýnských nádrží (římské tábořiště), obec Pasohlávky (nejseverněji položené ležení římských legií na Moravě) obec Podivín (nálezy římských mincí) obec Příkazy (unikátní zlomek římské nádoby s rytinou utíkajícího zvířete)

16 * SOUKAL, Josef. Přehled dějin literatury: pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2006, 120 s. ISBN 80-7235-316-0. * BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 151 s. ISBN 978-807-3581-152. * POLÁŠKOVÁ, Taťána, Dagmar MILOTOVÁ a Zuzana DVOŘÁKOVÁ. Literatura: přehled středoškolského učiva : [včetně současné literatury. 2. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006, 207 s. Maturita. ISBN 80-902-5716-X * BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 156 s. ISBN 978-807-3581-169. * http://starovekyrim.webnode.cz/ * commons.wikimedia.org Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název."

Podobné prezentace


Reklamy Google