Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová
Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Ryby a systém ryb e-learning Mgr. Jana Kalová
2
Ryby – vnější stavba Tělo tvoří:
Hlava – srůstá s trupem (nepohyblivá). Trup Ocas – ocasní ploutev. Ploutve: → párové – prsní, břišní (zachování a změna směru pohybu). → nepárové – ocasní, hřbetní a řitní.
3
Ocasní Hřbetní Řitní Prsní Břišní
4
Povrch těla kryje kůže (vícevrstevná).
Šupiny – překrývají se. Produkuje sliz (ochrana před poraněním a infekcí, zlepšuje pohyb).
5
Ryby - vnitřní stavba Kostěná kostra – osu tvoří páteř z obratlů + lebka + žebra. Ploutevní paprsky Skřele - ploché kosti chránící žábry.
6
Ryby – vnitřní stavba
7
NS – mozek, mícha a nervy. DS – žábry (pod skřelemi) → okysličení krve. CS – tepny vedou okysličenou krev do těla, - srdce – dvoudílné (síň + komora) – odkysličená krev zpět do žaber. VS – ledviny + močový měchýř. Proměnlivá tělesná teplota. Plynový měchýř – tělo nadnáší a udržuje v dané poloze.
9
Smysly ryb: Zrak ( oči), čich (čichové jamky), sluch (vnitřní ucho), hmat (hmatové vousky). Postranní čára – proudový orgán Kanálek smyslových buněk po obou stranách těla až k ocasu. Význam : orientace ve vodě.
10
Rozmnožování ryb Samičky – jikernačky → vajíčka jikry.
Samci – mlíčáci → bílá tekutina mlíčí → obsahuje spermie. Oplození vnější = tření (mimo tělo ryb, u většiny).
11
Po oplození se vylíhnou malé rybky → plůdek.
Výživa plůdku ze žloutkového váčku.
12
Systém ryb Rozdělení ryb Lalokoploutvé ryby Dvojdyšné ryby
Paprskoploutvé ryby
13
Lalokoploutvé ryby Latimérie podivná
- Jediný zástupce skupiny (tzv. „živá fosilie“). Ploutve na násadách. Až 2 metry. Předchůdce obojživelníků.
14
Dvojdyšné ryby Bahníci – Bahník australský
Stojatá, sladká voda tropických oblastí. V suchém období se zavrtají do bahna → klidový stav (nepřijímají potravu a nedýchají žábrami). Dýchají plicními vaky (z vychlípeného jícnu) + nozdry (čich. jamky spojí s jícnem).
15
Paprskoploutvé ryby Ryby sladkovodní x mořské.
Sladkovodní ryby žijí v tekoucích i stojatých vodách. Pásma tekoucích vod: Pásmo pstruhové – horské potoky Pásmo lipanové – podhorské potoky Pásmo parmové – střední toky Pásmo cejnové – dolní toky Pstruh, střevle, mřenka Kapr, karas, lín, sumec, štika
16
Sladkovodní ryby Kapr obecný Lín obecný
17
Jelec tloušť Parma obecná Kaprovité ryby
18
Lososovité ryby - Tuková ploutvička na hřbetu. Pstruh obecný (potoční)
19
Lipan podhorní
20
Štika obecná – protáhlé tělo, až 1 metr.
21
Candát obecný – 2 hřbetní ploutve
22
Sumec obecný - až 2 metry.
23
Úhoř říční - Tření v Sargasovém moři → průhledné larvy unáší proud k břehům, dospívají ve sladkých vodách.
24
Mořské ryby Sleď obecný Až 35 cm. Zavináče, slanečky.
25
Treska obecná 1,5 metrů. Vous na spodní čelisti. Filé, tresčí játra.
26
Tuňák obecný – až 4 m, dvojí maso (červené x bílé).
27
Makrela obecná – 50 cm, tučné maso (30% tuku).
28
Sardinka obecná Drobná 15 cm. Teplá moře, konzervy.
29
Losos obecný 1,5 m, tuková ploutvička. Dospívá v moři → tření v horních tocích řek, po letech zpět do moře.
31
Opakování 1. Pozoruj vnější stavbu těla ryby (kapra obecného), nakresli obrys a popiš vnější části těla. ______ Ocasní ________
32
2. Pozoruj šupinu, nakresli ji a urči přibližné stáří ryby
2. Pozoruj šupinu, nakresli ji a urči přibližné stáří ryby. Šupina je asi z ……… leté ryby.
33
3. Vysvětli k čemu slouží postranní čára a kde ji najdeme.
…………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………… 4. Vysvětli pojmy: Skřele = Plynový měchýř = Jikry = Mlíčňák =
34
5. Které státy jsou na rybolovu závislé??
………………………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………… 6. Uveď význam mořských ryb?? ………………………………………………………..
35
Zdroje: Obr. 1 http://ewww2003. sweb. cz/kapr_obecny. gif Obr
Zdroje: Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr. 5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr. 20
36
Obr. 21http:// Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr obr Obr Obr Obr Obr
37
Použité zdroje: Objekty použité k vytvoření této prezentace jsou součástí Microsoft PowerPoint, Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I. (2005): Přírodopis 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Nakladatelství Fraus, dále vlastní nápady. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech základních škol. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Kalová. Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.