Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_117 Anotace: Přímá řeč – rozšiřující učivo Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák píše správně jednoduchá sdělení Speciální vzdělávací potřeby: děti s SPU učební materiál dostaly jako pomůcku pro jejich domácí přípravu Klíčová slova: přímá řeč, uvozovky, věta uvozovací Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, druhé období Typická věková skupina: 9 let Metodické doporučení: Fotografie jsou využity přímo z prostředí naší třídy, motivovaly nás k práci a vymýšlení dalších dialogů Ověřeno v praxi dne: Ve třídě: 4. ročník

2 Přímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Vacková. Dostupné na „Super, vidím všechno!“ „Jak se Ti sedí?“

3 Přímá řeč Přímá řeč je doslovné zaznamenání toho, co někdo řekl. Přímou řeč označujeme (uvozujeme) „uvozovkami“. Věta, z které se dovídáme kdo, kdy, kde mluvil se jmenuje věta uvozovací.

4 Uvozovací věta Přímá řeč
Uvozovací věta může být před přímou řečí. Například: Maminka řekla: „Pokud si uděláš své povinnosti, pojedeme odpoledne na výlet.“

5 Uvozovací věta Přímá řeč
Uvozovací věta může být uprostřed přímé řeči. Například: „Pokud si uděláš své povinnosti,“ řekla maminka, „pojedeme na výlet.“

6 Uvozovací věta Přímá řeč
Uvozovací věta může být za přímou řečí. Například: „Pokud si uděláš své povinnosti, pojedeme na výlet,“ řekla maminka.

7 Převeď rozhovor do přímé řeči. Co vymyslíš?

8 Převeď rozhovor do přímé řeči. Co ještě vymyslíš?
„Jéje, to jsem zvědavý!“ „ Tento pokus se jmenuje: hořící svíčka ve vodě.“ „Koukejte, dopis z Arizony musíme dnes přeložit!“ „Filipe, našel si slovíčko ve slovníku?“ „To je náš společný pokus – já, Vali, Lenka.“ „Stále hledám!!“ „Hořící svíčky ve vodě?? Blbost!“

9 ____________________
Doplň do bublin přímou řeč a do řádků přepiš i s uvozovacími větami. Nezapomeň na správné umístění uvozovek, velká písmena… Pěkně přepiš: ____________________

10 Možné řešení Pěkně přepiš: Honzík četl: „ Na paloučku u lesa žije
Smolíček Pacholíček.“ Maminka Honzíka zastavila v četbě a dodala: „Čti pěkně a pomaleji, ať je Ti rozumět!“ „Čti pěkně a pomaleji, ať je Ti rozumět!“ „Na paloučku u lesa žije Smolíček Pacholíček…“

11 Pěkně přepiš: ____________________
Doplň do bublin přímou řeč a do řádků přepiš i s uvozovacími větami. Nezapomeň na správné umístění uvozovek, velká písmena… Pěkně přepiš: ____________________

12 Možné řešení Pěkně přepiš:
„Neplač, rána se zahojí.“ „Maminko, já upadl a natloukl jsem si koleno!“ Pěkně přepiš: „Maminko,“volal Honzík, „já upadl a natloukl jsem si koleno!“ „Neplač,“řekla maminka, „rána se zahojí.“

13 Použitá literatura Obrázky: klipart
Fotografie na snímku č. 7, 8 – vlastní tvorba


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ"

Podobné prezentace


Reklamy Google