Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Autor Mgr. Bohumila Bálková Číslo materiálu 7_3_ZSV_03 Datum vytvoření Druh učebního materiálu Prezentace - charakter Ročník ročník Anotace Charakter a jeho typologie Klíčová slova Charakter, charakterové vlastnosti a jejich vliv na rozhodování a jednání člověka, stádia morálního vývoje a jejich souvislost s proměnami charakteru Vzdělávací oblast Člověk a společnost – Základy společenských věd Očekávaný výstup Vymezit charakter jako významnou vlastnost člověka, rozeznat klíčové vlastnosti osobnosti, seznámit se s vybranými typologiemi charakteru a s odlišením heteronomního a autonomního stádia morálního vývoje Zdroje a citace Denglerová, Denisa a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol - učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, ISBN s. 49. Čáp, Jan a kol. Psychologie. 3. vyd. Praha: Nakladatelství H a H, ISBN —36-6. s (dostupné ke dni )
2
Vztahově postojové vlastnosti - charakter
Umožňuje řídit jednání člověka podle společenských , zejména morálních požadavků Rozdíl mezi temperamentem a charakterem: temperament – forma vnějších projevů osobnosti (dráždivý – klidný) charakter – obsah, jaký člověk je (vytrvalý, odpovědný)
3
Formován výchovou a dalšími společenskými vlivy
Složky charakteru: Vztah k lidem Kladný vztah – ochota pomáhat, spolupracovat, snaha porozumění, radost z jejich úspěchu, důvěra Záporný vztah – sobectví, bezohlednost, agresivní chování, pomlouvání, podezíravost, závist
4
Vytrvalost – vlastnost vůle, silně nebo slabě rozvinutá vytrvalost
Odolnost k zátěži – hovorovým jazykem jako statečnost Vysoká odolnost (stabilita osobnosti) – zvládá obtíže a problémy různého druhu Nízká odolnost (labilní osobnost) – snadné selhání Kontrola a řízení temperamentových vlastností Kontrola citových projevů (prudké afekty)
5
Kontrola projevů rysů osobnosti (sklon vést – podřizovat se…)
Sebehodnocení (vztah k sobě, sebepojetí) – ochota klesnout na dno, pýcha, schopnost vzepřít se někomu Podceňování sebe sama – nevytyčíme vyšší cíl, nejistota, tréma Přeceňování sebe sama Sebehodnocení kolísavé – zvláště u mladistvých
6
Svědomí – hodnotí a řídí lidské jednání z morálního hlediska (svědomitost, odpovědnost, nesvědomitost…) Světový názor (životní postoj, přesvědčení)
7
Typologie charakteru Jane Loevingerová (1918 – 2008)
Americká psycholožka Typologie : Osobnost orientovaná na věci - materiální způsob života - hromadí věci a ošetřuje je může se dobře uplatnit v technických sférách (důlní technik, stavební inženýr) - neměla by pracovat s lidmi, protože je bude posuzovat podle správného fungování
8
Osobnost orientovaná na lidi
Důležitá hodnota člověk a mezilidské vlastnosti Může dobře působit v profesích – lékař, učitel, prodavač Osobnost orientovaná na ideje Důležité myšlenky, kulturní výtvory Uplatnění – vědec, filmový kritik, prodavač v antikvariátu Negativum – posuzování u lidí teoretických znalostí
9
Pierre Teilhard de Chardin (1881 – 1955)
Francouzský filozof Charakter dělí podle základního postoje k životu: Unavení Hledají štěstí v klidu a neměnnosti Vše kritizují Obráceni do minulosti
10
Požitkáři Štěstí v okamžitém požitku, rádi si užívají životních radostí Nehodlají nic měnit, do ničeho zasahovat Orientováni na přítomnost Nadšenci Rádi objevují, poznávají, změny Obětují se pro to, v čem spatřují smysl Orientováni na budoucnost
11
http://upload. wikimedia
(dostupné ke dni )
12
Stádia morálního vývoje Jean Piaget (1896 – 1980)
Švýcarský psycholog Charakter se utváří ve vývojových stádiích Heteronomní stádium Jednání určováno normami převzatých od druhých lidí Autonomní stádium Zodpovědnost za své jednání, některé normy zažité, jiné nepřijaté
13
Přechod z heteronomního do autonomního stádia mezi 13. – 18. rokem
14
http://upload. wikimedia. org/wikipedia/commons/f/f5/Jean_Piaget
(dostupné ke dni )
15
https://encrypted-tbn0. gstatic. com/images
(dostupné ke dni )
16
Kontrolní otázky a úlohy
Vysvětlete pojem charakter a objasněte jeho typologii. Vysvětlete na příkladech přiměřené sebehodnocení a nízké sebehodnocení. Uveďte příklady chování svědomitého a nesvědomitého člověka. S použitím příkladu vysvětlete tzv. „nadšence“.
17
LITERATURA A ZDROJE Denglerová, Denisa a kol. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol - učebnice. 1. vyd. Brno: DIDAKTIS, ISBN s. 49. Čáp, Jan a kol. Psychologie. 3. vyd. Praha: Nakladatelství H a H, ISBN —36-6. s (dostupné ke dni )
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.