Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIlona Havlíčková
1
Management podniku
2
Otázky Základní rozdělení převzetí firmy Základní pojmy Varianty prodeje Způsoby prodeje Klady a zápory Cena Podmínky pro prodej firmy Dopad krize na prodej firmy 2009 Tomáš Havlík2
3
Co mohu prodat ? Jak to mohu prodat ? Kdy to mohu prodat ? Za kolik to mohu prodat ? Jaké podmínky musím splnit ? 2009 Tomáš Havlík3
4
Přátelské převzetí Kupující najde prodávajícího Prodávající najde kupujícího Nepřátelské převzetí Základní podmínka 2009 Tomáš Havlík4
5
Akvizice- převzetí firmy nebo její částí (koupí, výměnou cenných papírů) Fůze- spojování podniků v jeden (obvykle následuje po akvizici) Due diligence- hloubkový audit ( uskutečnuje se v závěrečné fázi akvizice EBIT Goodwill- hodnota nehmotných složek, dobré jméno podniku 2009 Tomáš Havlík5
6
Akvizice- v českém obchodním prostředí koupě vlastnických práv (části nebo všech) právního subjektu jiným právním subjektem. Zákony tento pojem nepoužívají Fůze- v českém obchodním a právním prostředí sloučení nebo splynutí obchodních společností. Sloučení anglicky acquisition Splynutí anglicky merger 2009 Tomáš Havlík6 A A B B A A A A B B C C
7
Prodej obchodního podílu Prodej akcií (minorita, majorita, 100% podíl) Prodej části podniku (živé) Prodej souboru majetku( mrtvé) 2009 Tomáš Havlík7
8
IPO-Initial Public Offering- prvotní prodej akcií investorům prostřednictvím burzy LBO- Leveraged Buy Out- převzetí společnosti, které je z větší části financováno dluhem MBI- Management Buy In- akvizice společnosti externím managementem MBO- Management Buy Out- stávající vedení nebo jeho členové odkoupí od stávajících vlastníků většinový podíl či celou firmu 2009 Tomáš Havlík8
9
Akvizice společnosti, ta zůstane dceřinou společností v dlouhodobém horizontu (minimální integrace, jen účetní a reportingové standardy) – má vlastní trh, dobrou reputaci a značku, mateřská společnost nemá ambice, aby značka zmizela z trhu. (Subterra a Metrostav) 2009 Tomáš Havlík9 A A B B A A B B
10
Akvizice společnosti, ta zůstává dceřinou, je plně integrována tzn. přejímá všechny postupy mateřské společnosti, je přejmenována, ponechává si trh, ale častěji je směrována k rozšíření svého působení na trhy mateřské společnosti, kde využívá její značky. Někdy bývá ve střednědobém horizontu fúzována (sloučením) do mateřské společnosti. 2009 Tomáš Havlík10 A A B B A A
11
Koupě části jiného podniku do kupující společnosti. Fúze sloučením. Koupě části jiného podniku a její vložení do prázdné nové společnosti. Akvizice. 2009 Tomáš Havlík11 A A B A A D D D
12
Vložení části vlastního podniku do nové dceřiné společnosti.Rozdělení společnosti Rozdělení společnosti a fůze se často používají ke změně organizační struktury koncernu 2009 Tomáš Havlík12 A A B B C C D D
13
KladyZápory Minorita- Investice bez aktivity v řízení - Podíl může být majoritou znehodnocen Majorita- Investice do synergie (produkt, trh, region) -Odpovědnost - Vyšší riziko - Vyšší cena - Povinnost výkupu (a.s.) 100 % podíl-Investice do synergie (produkt, trh, region) -Jediný vlastník 2009 Tomáš Havlík13
14
Kupuje-li se majoritní, většinový, ovládající podíl, k ceně se připočítává tzv. prémie za majoritu Kupuje-li se společnost do průmyslového koncernu za účelem rozvoje koncernu, cílem je vždy majorita, nelépe 100%-ní podíl. Hrubým vodítkem pro cenu je hodnota 5 až 6 ročních čistých zisků. Samozřejmě existuje na stanovení ceny řada sofistikovaných systémů 2009 Tomáš Havlík14
15
Akceptovatelná cena ( realistický odhad) Shoda vlastníků ( všichni chtějí prodat) Jak prodávat (výběrové řízení, individuálně) Důvěrnost (dohoda o mlčenlivosti) Čas (minimálně 6 měsíců) Manažeři (informovanost, otevřenost, serióznost, pravdivost informací) Obchodní partneři Kdy prodat ( v období růstu) Komu prodat Smlouva 2009 Tomáš Havlík15
16
PozitivníNegativní (rizikové) Atraktivní cena Zisková, rostoucí obrat Business plán do dalších let Vlastní motivovaní zaměstnanci Přiměřené čerpáním úvěrů Dlouhodobí klienti Management zůstává Špatné hospodářské výsledky Krátká historie firmy Vysoké zadlužení Nízká kvalita produkce Pohledávky po lhůtě splatnosti „Nepřenositelný“ pracovník Management zůstává 2009 Tomáš Havlík16
17
Obecně: V této době se kupujícím zdá cena vysoká a prodávajícím nízká ◦ Počet firem i suma, kterou kupující za ně zaplatili, klesá po celém světě ◦ V USA se trh fůzí a akvizic dočasně téměř zastavil ◦ Banky v ČR jsou opatrnější při poskytování úvěrů ◦ V ČR není ekonomika postavena na úvěrové bublině, krizí zatím není přímo zasažena 2009 Tomáš Havlík17
18
Prezentace pana Ing. Zdeňka Burdy, s laskavým svolením www.trhfirem.cz www.trhfirem.cz www.investopedia.com 2009 Tomáš Havlík18
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.