Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRostislav Němeček
1
prezentace hlavních výsledků výzkumu VÝZKUM INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI Srpen 2005 / Tisková konference 25.8.2005 / Hilton Prague / STEM/MARK, a.s. / Ministerstvo informatiky ČR
2
Projekt Cíle Segmentace populace ČR z hlediska využívání, gramotnosti a plánovaného využívání ICT Otestovat počítačové dovednosti a schopnosti, s důrazem na vyhledávání a zpracování informací na internetu Získat zpětnou vazbu na realizované kroky koncepce informační politiky, vytipovat perspektivní cílové skupiny pro působení státní informační politiky Odkrýt bariéry bránící širšímu využití ICT v komunikaci s úřady a veřejnou správou. Definovat „veličinu“ „informační/počítačová gramotnost“ pro možnou kvantifikaci s možností sledování časových změn Metoda Reprezentativní výzkum obecné populace 18-60 let (15-17, 61+) Metoda: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews), Vzorek: 15000+500+500 respondentů Cíl: analýza úrovně informační gramotnosti v populaci ČR Studiové testy (Central Location Tests) Metoda: in-hall, n=500 respondentů Lokace: Praha, Brno, Olomouc, Chomutov a Písek
3
Informační gramotnost: výchozí předpoklady Definování pojmů Informační gramotnost: schopnost rozeznat potřebu informace, umět je vyhledat a efektivně využít Počítačová gramotnost: souhrn několika schopností: schopnost pracovat s nejčastěji využívaným programovým vybavením schopnost používat internet ke komunikaci, k vyhledávání a zpracování informací Požadavky na model Aplikačně nezávislý Plně porovnatelný Škálovatelný Model počítačové gramotnosti STEM/MARK pojmy z oblasti výpočetní techniky ovládání počítače práce s textovým editorem práce s tabulkovým editorem práce s grafikou práce s internetem Modelový předpoklad: Zvládnutí pouze jedné z částí je nedostatečné Nastavení hladiny: Požadovaná znalost je relativně vysoká S plnění podmínky zvládnout všechny oblasti alespoň na základní úrovni není zcela triviální Laťka je nastavená poměrně vysoko
4
Model počítačové gramotnosti STEM/MARK Typologie počítačově gramotného jedince Např.: Internet (Základní úroveň) Poznat internetovou adresu Vyhledat informace na internetu Vyplnit webový formulář Napsat jednoduchý e-mail Poslat soubor e-mailem (Střední) Změnit dom. stránku v prohlížeči Zveřejnit soubor na internetu Vytvořit pravidlo pro příchozí e- maily (Pokročilá) Vysvětlit pojem cookie Nakonfigurovat int. připojení Počítačová gramotnost ČR v roce 2005: 18 – 60 let……… 27 % / 24 %
5
Model počítačové gramotnosti: výstupní úroveň Různé varianty výstupní úrovně počítačové gramotnosti Varianta 5/1 varianty Varianta mapující respondenty, kterým chybí již jen velmi málo pro splnění definice PG Varianta 8/2 Varianta 5/0 Varianta 8/1 Varianta 8/3 Respondenti lehce převyšující definici PG – do výpočtu zařazeny také činnosti ze středního stupně což zmírňuje možný nevhodný výběr činností Varianta odpovídající přesně naší definici počítačově gramotného člověka, tj. musí umět vše ze základních činností Respondenti jejichž znalost převyšuje definici PG a lze je označit spíše za středně pokročilé Zvolená varianta pro výpočet PG – zohledňuje možný nevhodný výběr činností a splňuje kritérium PG – znalost minimálně 5 činností
6
Počítačová gramotnost ČR v roce 2005: 27 % Úroveň počítačové gramotnosti Dvě třetiny produktivní populace (66 %) deklaruje schopnost práce s počítačem (ve věku 15+, 57 %) Hlavním nedostatkem skupiny osob počítačově negramotných je absence zmiňované všestrannosti práce na počítači Absentované oblasti: zpracování tabulek/grafů a práce s internetem Zpracování textů patří mezi velmi oblíbené činnosti. Lidé často považují počítač za ekvivalent „lepšího“ psacího stroje Existují ale činnosti jejichž znalost je nízká - porozumění vnitřní organizace „počítačových“ dat (instalace, komprimace, složka/adresář apod.) Potenciál počítačové gramotnosti Uživatelé PC, avšak ne na úrovni počítačové gramotnosti (39 % v produktivním věku) 30-59 let, s vyšším podílem žen Vyučení bez maturity nebo maturita, profesně úředníci, zdravotníci nebo učitelé Chybí všestrannost Vztah k moderním technologiím Moderní technologie jsou doménou mladé generace do 35 let, která je považuje za součást života Internet a zaměstnání lze zařadit mezi hlavní důvody využívání počítače Důvodem pro nevyužívání počítače je absence smysluplného využití počítače společně s vyššími pořizovacími náklady
7
Pyramida počítačové gramotnosti v ČR (18-60) Současná absolutní hranice počítačové gramotnosti – 66 % (“využívá PC nebo jej umí používat”) Gramotnost Textový editor Pojmy z IT Tabulkový procesor Ovládání PC Grafika 53 % 55 % 43 % 31 % Internet 40 % 52 % Celkový podíl počítačové gramotnosti v ČR (průnik všech uvedených oblastí): 27 % Celkový podíl počítačově gramotnosti v ČR (po zohlednění skutečných schopností uživatelů PC): 24 % 15-17 let………55 % 61+ let…………..2 %
8
Potenciál počítačové gramotnosti v ČR (populace 18-60)
9
Potenciál počítačové gramotnosti v ČR Podprůměrný podíl počítačově gramotných v populaci nastává dříve (34 let) než podprůměrný podíl osob, kteří deklarují využívání počítače (44 let) V uvedeném věkovém rozmezí pracují lidé s počítačem, ale využívat jej plnohodnotně neumí Jedním z důvodů je bezpochyby internet a jeho rozšiřování právě v této věkové kategorii
10
Třídění počítačové gramotnosti Třídit lze téměř podle čehokoli (velikost vzorku) Věk, vzdělání Regiony, velikost měst, zaměstnanecká pozice apod. Dle oblíbeného školního předmětu (vzpomínkový optimismus) Osobního hodnocení vlastních schopností Zaměstnání
11
Třídění počítačové gramotnosti
13
Ukázka z „testování“ - Textový editor Podíl gramotných: 43 % Deklarované znalosti funkcí textovém editoru jsou vyrovnané avšak reálné příklady poukázaly na značnou naivitu jeho uživatelů (povrchní znalost je vydávána za dobrou) Konkrétnější zadání vyžadující o něco hlubší znalost principů fungování textového editoru již působí problémy
14
Ukázka z „testování“ - Internet Podíl gramotných: 40 % Povrchnější znalost – postačující ale pro většinu běžných internetových činností Internetových pokročilých uživatelů, tj. těch, jejichž znalost se neomezuje pouze na email či HTTP, je pět procent mezi aktivními uživateli PC Internet – klíčová podmínka zvyšování PG
15
Typologie – vztah k moderním technologiím Realizátoři Lídři, ne tak striktně postojově vyhranění Nadprůměrné vztah k IT IT již nemusí být hobby, ale jejich přítomnost vyhledávají Rutinéři Mladí, kterým nečiní IT problémy a je pro ně nutnou rutinou, která příliš neovlivňuje jejich budoucí postavení IT nejsou jejich hobby, ale cíleně se jim nevyhýbají (nebojí se jich) Volající Především ženy dělnických profesí Vnímají současnost, ve které to bez IT již nejde „Strach“ z IT, ale rozhodně ne nechuť Ideální potenciál rozšiřování gramotnosti v ČR Odmítající Naprosto inertní vztah k IT Nevěří v možnost lepšího uplatnění pomocí IT Profil skupin Technologičtí „lídři“ IT - nedílná součást života. Tahouni principů znalostní ekonomiky. IT je jejich hobby a je součástí jejich volno časových aktivit 18-29 let, vysoká úroveň vzdělání, větší města. Schopnosti vysoce za hranicemi PG (78 % lídrů gramotných)
16
Typologie – vztah k moderním technologiím
17
Celkový vztah k ICT a informacím
18
Technické vybavení v populaci
20
Důvody využívání osobního počítače
21
Důvod nevlastnění PC/internetu doma
22
Důvod pro začátek využívání počítače
23
RŮZNÉ SEGMENTY POČÍTAČOVÉ GRAMOTNOSTI: PŘEHLED (18-60 let) MOŽNOSTI DALŠÍHO TŘÍDĚNÍ Vhledem ke značnému rozsahu datové báze, lze následující dílčí oblasti počítačové gramotnosti ilustrovat za takřka libovolnou cílovou skupinu, např. vysokoškolsky vzdělané ženy/muže, zástupce různých úrovní managementu společností v Praze apod.
24
Typicky zvolená cílová skupina na základě socio-demografické příslušnosti
26
Typicky zvolená cílová skupina na základě dosažené úrovně počítačové gramotnosti. Graf ilustruje, že zvládat výborně pouze jednu oblast nestačí.
27
Typicky zvolená cílová skupina na základě dosažené úrovně počítačové gramotnosti.
28
Typicky zvolená cílová skupina na základě profesní příslušnosti.
31
Děkujeme za pozornost www.stemmark.cz www.dialogin.cz (uživatelské jméno: micr-press heslo: press214) Jan Tuček ředitel STEM/MARK 604 227 030 tucek@stemmark.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.