Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.1.51 Vytvořeno:1. 6. 2013 Ověřeno: 3. 6. 2013 Třída:1. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:1. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: osvícenství, Voltaire, Ninon de Lenclos, Fridrich II. Veliký, madame Pompadour, Locke, Hume, Candide neboli Optimismus, filosofický román Anotace: Žák se z prezentace dozví o francouzském osvícenství a jeho nejvýznamnějším představiteli F. Voltairovi a jeho díle. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 Voltaire

4 * Charles Louis Montesquieu * François Voltaire * Denis Diderot

5 * vlastním jménem François Marie Arouet * historik, filozof, dramatik, * básník, prozaik, publicista * jízlivý kritik absolutismu, * církevního fanatismu

6 * Skutečným vychovatelem se mu stal jeho křestní otec, abbé de Châteauneuf, skeptik, požitkář a milovník života. * Tento kněz jej také uvedl do vyšší společnosti, když jej seznámil s vlivnou kurtizánou Ninon de Lenclos, které tehdy bylo 84 let. * Vystudoval s výborným prospěchem jezuitskou Kolej Ludvíka Velikého. * Velký dojem na něj učinily poslední roky vlády Ludvíka XIV., zejména náboženské pronásledování.

7 * Zaujat svobodomyslnou cizinou, která nastavovala zrcadlo nespravedlivým sociálním pořádkům v jeho rodné zemi. * Zcela pak propadl kouzlu Británie, která byla na svou dobu mimořádně tolerantní a nábožensky nezávislá na vlivu Říma. * Vtipná satira proti jednomu z nejmocnějších příslušníků pařížské nobility - knížeti Rohanovi Voltaire byl zbit, krátce vržen do Bastily a vypovězen z Paříže. * Do Británie 1726. * V Británii se seznámil s anglickými filozofy - Lockem a Humem, studoval trochu matematiky a mechaniky, zajímal se rovněž o shakespearovské divadlo.

8 * proti nesvobodě, politickému útlaku a náboženství * navázal kontakt s pruským králem Friedrichem II. Velikým (1750- 1753). Obdržel zde vysokou královskou penzi a okouzlen svobodným prostředím se věnoval divadlu a psaní * odcizení filosofa a monarchy, který svého hosta v narážce na jeho dohasínající slávu nazval vymačkaným pomerančem, jehož slupku po vypití šťávy odhodíme * Voltaire se pak vyslovil, že panovníkovy „dobré úmysly ulétaly již při prvním zaznění polnice"

9 * u pařížského dvora pod ochranou ochranu mocné madam de Pompadour * 30. května 1778 pokojně a bezbolestně skonal. * Jeho ostatky byly pohřbeny na půdě opatství Scellières, odkud byly přeneseny během francouzské revoluce v roce 1791 do Pantheonu.

10 * próza Candide neboli Optimismus (1759) * filozofický román o hledání lidského štěstí (putování hlavního hrdiny a jeho sluhy světem) * vrcholný francouzský osvícenský filozofický román * Candide, morálně čistý mladík, žijící ve vestfálském zámku barona Thunder-ten-Tronckha ve společnosti filozofa Panglose, tvrdícího, že náš svět je nejlepší z možných světů, * je vyhnán ze svého „pozemského ráje“ poté, co baron objeví jeho náklonnost k dceři Kunigundě

11 * v útrapách, které ho stíhají na cestě světem (válka, zemětřesení, špan. inkvizice atd.), se postupně rozplyne jeho původní panglosovský optimismus * z návštěvy v Eldoradu si odveze zlato a diamanty, jež mu zaručí klidnější průběh druhé části cesty ve společnosti pesimisty Martina, umožní mu vykoupit z otroctví Panglose, Kunigundu aj. zakoupit u Cařihradu pozemek a obdělávat ho společně s přáteli * Voltairovo přesvědčení o nutnosti čelit „světovému zlu" tvořivou činností

12

13 * Jak se Voltaire jmenoval vlastním jménem? * François Marie Arouet. * Co nejvíce kritizoval? * Absolutismus a církev. * Co obdivoval na Británii? * Náboženskou toleranci a svobodu.

14 * Na dvoře kterého monarchy působil? * Fridricha II. Velikého. * Jak se jmenuje jeho vrcholný filosofický román? * Candide neboli Optimismus.

15 * Jaký je námět tohoto románu? * filozofický román o hledání lidského štěstí (putování hlavního hrdiny a jeho sluhy světem * Jaké bylo Voltairovo přesvědčení? * přesvědčení o nutnosti čelit „světovému zlu" tvořivou činností

16 * Obrázky: * Francois Voltaire. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2013 [cit. 2013-07-08]. Dostupné z: http://en.wikiquote.org/wiki/Voltairehttp://en.wikiquote.org/wiki/Voltaire

17 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména. Navazující prezentace: VY_32_INOVACE_ ČjL.1.52- preromantismus


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google