Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí."— Transkript prezentace:

1 ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

2 ERNEST HEMINGWAY (1899–1961) americký prozaik a publicista
příslušník tzv. ztracené generace z rodiny lékaře, přísná matka (odchod z domu – novinář) za 1. sv. války – dobrovolník na italské frontě (řidič sanitky) – těžce raněn byl prvním americkým vojákem zraněným na italské frontě – díky tomu měl v USA náležitou publicitu

3 stýkal se s literáty kolem Gertrudy Steinové – ovlivnila jeho literární styl
v polovině 30. let 20. stol. se zúčastnil safari v Africe působil jako zahraniční dopisovatel za španělské občanské války, během sv. války v Indočíně i Evropě od r žil na Kubě, byl třikrát ženatý nositel Nobelovy ceny za literaturu (1954 – Stařec a moře) jeho zdravotní stav se zhoršoval, deprese, r se vrátil do USA, o rok později spáchal sebevraždu

4 Tvorba: Hemingway je označován za autora a mluvčího ztracené generace náměty jeho próz souvisely s jeho osobním životem hledal pravdu o člověku v mezních životních situacích – hlavním hrdinou byl jedinec, který vyhledává nebezpečí, ocitá se v ohrožení života a překonává nepříznivé okolnosti i vlastní omezení jeho literární styl byl ovlivněn reportérskou činností = neosobní styl, kterým podává děj – bez emocionálního komentáře sám svou tvorbu charakterizoval tak, že zprostředkovává jen špičku ledovce a to, co je v psychice hrdinů, zůstává pro čtenáře skryto pod hladinou (využíval podtext):

5 „Stařec a moře mohl být přes tisíc stran dlouhý a mohla v něm být každá postava z vesnice a všechny způsoby, jakými žijí, jak se rodí, plodí a vychovávají děti atd. To dělají výborně a dobře jiní autoři. Při práci je člověk omezován tím, co už bylo uspokojivě napsáno před ním. Proto jsem se naučil dělat něco jiného. Nejdřív jsem se snažil eliminovat všechno zbytečné a zprostředkovat čtenáři zkušenost tak, aby se to, co přečte, stalo součástí jeho vlastní zkušenosti a připadalo mu, že se to všechno skutečně událo. Je to velmi obtížné a já jsem se o to snažil s velikým úsilím. … Štěstí spočívalo v tom, že jsem měl dobrého chlapa a dobrého chlapce, a poslední dobou spisovatelé zapomněli, že něco takového existuje. Pak je tu moře a o něm stojí za to psát stejně jako o člověku. Takže v tom jsem měl štěstí. Viděl jsem, jak se třou marlíni, a vím o tom všecko. A to jsem vynechal. Na témž místě jsem viděl hejno více než padesáti velryb a jednu, dlouhou téměř šedesát stop, jsem harpunoval, a přišel jsem o ni. I to jsem vynechal. Vynechal jsem všechny příhody, které jsem znal z rybářské vesnice. Ale tu část ledovce skrytou pod vodou tvoří právě ony znalosti.“

6 I slunce vychází (Fiesta)
román vypráví o veteránech 1. sv. války žijících ve Španělsku a jejich pokusech vyrovnat se s válečnými traumaty hlavní hrdina se vyrovnává se svým zmrzačením, které mu brání v naplnění milostného vztahu (po sexuální stránce) – jeho dívka ho odmítá, protože by mu musela být nevěrná Sbohem, armádo milostný válečný román s autobiografickými prvky zpracovává zážitky z italské fronty příběh milenců, kteří ani po útěku z války nenachází osobní štěstí

7 příběh vypráví v ich-formě mladý americký voják Frederick Henry, dobrovolník bojující v italské armádě (jako řidič sanitky) zamiluje se do anglické ošetřovatelky Catherine Barkleyové – po svém zranění nohou s ní tráví víc času, plánují si společnou budoucnost po uzdravení se vrací na frontu, Catherine zjišťuje, že čeká dítě s italskou armádou ustupují, ale on se s několika dalšími opozdil (sanitka zapadla v blátě) a italská vojenská policie ho považovala za zběha – byl odsouzen k trestu smrti podařilo se mu utéct – s Catherine utíkají do Švýcarska konečně jsou svobodní, ale po porodu mrtvého chlapečka umírá i Catherine – Frederickovi se zhroutí celý svět

8 Hlavní myšlenka: protest proti válce – lidé z ní hledají únik, chtějí si prožít svůj šťastný život – ale válka nezná slitování a ničí vše kolem sebe Zelené pahorky africké próza reportážního charakteru zprostředkoval své osobní zážitky z afrického safari (lovecké scény, rozhovory s domorodci a dalšími lovci) Komu zvoní hrana román z období španělské občanské války (1936–1939) Motto: „Žádný člověk není ostrov sám pro sebe … smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy neptej, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“

9 odehrává se během tří dnů
mladý americký dobrovolník (učitel španělštiny) Robert Jordan se zapojuje do boje proti fašistům na straně republikánů členkou skupiny je i dívka Maria, do které se zamiluje – plánují si budoucnost po obtížném úkolu (mají vyhodit most a znemožnit postup nepřátelských vojsk) nastanou komplikace (kůň mu zlomí nohu) – Robert se rozhodne obětovat, aby ostatním pomohl utéct do bezpečí Hlavní myšlenka: řeší otázku oběti ve prospěch kolektivu – Jordan obětuje své osobní štěstí i život, protože věří, že bojuje a umírá za správnou věc autor oslavuje lidskou statečnost, odsuzuje fašismus – přináší jen násilí a utrpení

10 Stařec a moře novela – námět je ze života kubánských rybářů příběh o boji starého rybáře Santiaga s přírodními silami = podobenství o věčném zápasu člověka s přírodou rybář po 84 dnech bez úlovku vyplouvá na moře bez svého pomocníka, mladého chlapce, aby se pokusil prolomit smůlu dva dny bojuje s velkým marlinem (mečoun), kterého mu ale nakonec sežerou žraloci Santiago se nevzdává a zcela vyčerpaný se vrací do přístavu alespoň s jeho kostrou

11 Hlavní hrdina: starý kubánský rybář – marný boj s rybou necítí jako prohru, protože dokázal vzdorovat silnější přírodě a překonal tak sám sebe „Člověka je možno zničit, ale ne porazit.“ Hlavní myšlenka: autor ukazuje marnost lidského snažení, ale i odvahu a aktivitu člověka, který přes překážky a utrpení jde za svým cílem smyslem života není zisk, ale uspokojení z vykonané práce a z čestného boje Symbolika: stařec = člověk, ryba = příroda, žraloci = zlo → věčný boj stařec x chlapec = konfrontace stáří a mládí, generační solidarita

12

13 Pohyblivý svátek posmrtně vydané vzpomínky na život v Paříži

14 Ernest Hemingway Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: Elektronická učebnice literatury, © Abeceda, občanské sdružení wikipedia.cz


Stáhnout ppt "ERNEST HEMINGWAY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí."

Podobné prezentace


Reklamy Google