Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBára Marková
1
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny ostatní složky marketingového mixu znamenají pro firmu výdaje, náklady.
2
Označení ceny úkonu nebo služby školné - cena jazykového kursu nájemné - cena za poskytnuté obydlí inkaso - periodicky hrazené poplatky pojistné - pravidelná úhrada pojistné částky úrok - cena za půjčení peněz mzda - cena pracovní síly jízdné - cena za poskytnutou osobní přepravu vstupné - cena za shlédnutí kulturního pořadu
3
Význam ceny je odlišný Makroekonomické hledisko - cena zboží či služeb základním mechanismem, jenž uvádí do rovnováhy nabídku a poptávku a ovlivňuje rozmístění zdrojů celé společnosti Spotřebitel - úhrn finančních prostředků, které musí vydat, aby obdržel jinou protihodnotu Producent - cena je faktorem určujícím podíl firmy na trhu a v souhrnu výsledek hospodářské činnosti (zisk).
4
Stanovení ceny Na stanovení ceny působí celá řada protichůdných okolností a faktorů: cíle firmy reálné možnosti firmy omezující vnější faktory –ekonomické činitele (velikost trhu, kupní síla spotřebitele, míra inflace, pružnost poptávky) –právní činitele (právní regulace, postih za nerespektování pravidel uvnitř státu (alkohol, kopírování) –společenské činitele (síla obhajující zájmy spotřebitele)
5
Poslání ceny přežití maximalizace současného zisku maximalizace obratu /cenová tvorba zaměřená na penetraci trhu/ strategie sbírání cena za mimořádnou kvalitu
6
Metody cenové tvorby Stanovení cen přirážkou - nejjednodušší a nejstarší Stanovení cen s ohledem na požadovanou návratnost investic Následování cen konkurence Cena jako vyjádření hodnoty vnímané zákazníkem
7
Stanovení výsledné ceny Potřebnost, užitečnost produktu hodnota produktu dostupnost produktu kupní (finanční) možnosti našeho zákazníka cenové strategie konkurence vlastní marketingové strategie makrospolečenského významu produktu
8
Přizpůsobování ceny I Cenové úlevy Rozlišovací ceny cena rozlišující mezi různými zákazníky cena odlišující výrobky a služby - zejm. let. spol. cena odrážející rozdílné umístění cena rozlišující okamžik nákupu Dumpingové ceny
9
Přizpůsobení ceny II Ocenění výrobní řady - firma Canon Ocenění produktu ve dvou fázích Ocenění produktu s nepoužitelným odpadem/event. recyklací Kompletování
10
Break Even Point - nulový bod
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.