Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEla Moravcová
3
Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě
Seminář KONEKO, Praha Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Kurt Dědič odbor ochrany ovzduší MŽP
4
Přehled platné legislativy
Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Nařízení vlády č. 146/2007 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší Nařízení vlády č. 372/2007 Sb., o národním programu snižování emisí ze stávajících zvláště velkých spalovacích zdrojů Vyhláška č. 205/2009 Sb. Vyhláška č. 13/2009 Sb., o stanovení požadavků na kvalitu paliv pro stacionární zdroje z hlediska ochrany ovzduší
5
Nová palivová vyhláška I
Stručnější (zúžení počtu definic, vypuštění výčtu druhů paliv – nadbytečnost) Jednoznačnější (odpad není palivo) Funkčnější (soustředění na problematické kategorie zdrojů, omezení administrativní náročnosti) Ambicióznější (nové požadavky na paliva a zpřísnění některých stávajících)
6
Nová palivová vyhláška II
Zrušení pojmu alternativní palivo (problémy – odpad x palivo – obcházení odpadové legislativy – nejprve vždy nutné vyloučit, že je daný materiál odpadem podle zákona o odpadech a až teprve následně je možné posuzovat, zda splňuje požadavky na palivo podle předpisů v ochraně ovzduší) Nové požadavky na pevná a kapalná paliva, zpřísnění stávajících požadavků (postupné zpřísňování měrné sirnatosti uhelných paliv, zpřísnění maximálního povoleného obsahu PCB v kapalných palivech, nově minimální výhřevnost pro paliva pro malé a střední zdroje) Snížení administrativní zátěže výrobců a dovozců paliv (první distributor paliva vystaví osvědčení o jeho kvalitě při každé první dodávce každému odběrateli, následně na vyžádání nebo při změně kvality, frekvence analýz na jeho zodpovědnost)
7
Nová palivová vyhláška III
Odpady podle zákona o odpadech není možné spalovat v režimu paliv (s výjimkou přesně definované odpadní biomasy vyloučené z působnosti NV 354/2002 Sb., která nemusí být spalována v režimu odpadů) Certifikace předupravených odpadů podle jiného zákona není relevantní pro jejich překvalifikování na paliva definovaná v právních předpisech k ochraně ovzduší Zákon o odpadech a zákon o technických požadavcích na výrobky nejsou ani jeden druhému nadřazený Evropské (před)normy k palivům z odpadů předurčují jejich spalování pouze ve spalovnách a zařízeních ke spoluspalování odpadů stejně jako evropská legislativa
8
Nová palivová vyhláška IV
Odbor ochrany ovzduší zpracovává ve spolupráci s odborem odpadů MŽP metodický pokyn k postupu při povolování spalování paliv a odpadů podle platné legislativy bude zahrnovat zejména postup při povolování „paliv“ vyrobených z odpadů
9
Metodické pokyny – spalovací zdroje
Metodický pokyn MŽP – OOO ke sčítání stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší Metodický pokyn MŽP – OOO k definici nízkoemisního spalovacího zdroje
10
Nařízení vlády č. 146/2007 Sb. Účinnost od 1.1.2008
Stanovuje emisní limity a další podmínky provozování stacionárních spalovacích zdrojů Stanovuje mj. podmínky spalování tzv. alternativního paliva
11
Novela NV č. 146/2007 Sb. I 12 bodů Zejména legislativně-technické změny a opravy Nové emisí limity pro spalování dřevotřísky Nové emisní limity pro motory
12
Novela NV č. 146/2007 Sb. II Meziresortní připomínkové řízení ukončeno
Notifikace - EK vyjádřila obavy k části návrhu, týkajícího se tzv. „tuhých paliv s obsahem syntetických pojiv“, (mohl by zahrnovat i odpady - v rozporu se směrnicí 2000/76/ES o spalování odpadu). Změna problematického pojmu tak, aby zahrnoval pouze dřevotřísku a podobné materiály
13
Novela NV č. 146/2007 Sb. III Následně bude předpis předložen legislativní radě vlády Předložení vládě ke schválení Předpokládaná publikace ve sbírce zákonů koncem roku 2009.
14
Novela NV č. 146/2007 Sb. IV Definice biomasy – rozšíření na všechny kategorie zdrojů (§ 2 písm. b) Upřesnění stanovení emisních limitů pro spalovací motory (§ 3 odst. 6) Zrušení vazby na neexistující alternativní paliva (§ 3 odst. 7, § 4) Stanovení podmínek pro spalování dřevotřísky (§ 4)
15
Novela NV č. 146/2007 Sb. V § 4 odst. 1 se nahrazuje následujícím textem: „Dřevotřísku, která nesmí obsahovat halogenované organické sloučeniny nebo těžké kovy v důsledku ošetření látkami na ochranu dřeva nebo nátěrovými hmotami a povrchových úprav, lze spalovat pouze ve zvláště velkém nebo velkém spalovacím zdroji. “
16
Novela NV č. 146/2007 Sb. VI Dále v § 4 odst. 1…
„V místě, kde toto palivo vzniká ve formě vedlejšího produktu výroby, jej lze spalovat také ve středním spalovacím zdroji, vybaveném automatickým dávkováním paliva a automatickým řízením spalovacího procesu.“
17
Novela NV č. 146/2007 Sb. VII Odstranění tiskové chyby v příloze č. 1 část A (první sloupec tabulky < 50 MW) Upřesnění stanovení emisních limitů v příloze č. 1 číst C (vztaženo k celkovému příkonu po sečtení) Doplnění referenčního obsahu kyslíku pro plynové turbíny (15 %)
18
Novela NV č. 146/2007 Sb. VIII Změna v příloze č. 2 – emisní limit CO pro jednotlivé zvláště velké spalovací zdroje (kotle) o jmenovitém tepelném příkonu < 50 MW 400 mg/m3 Zrušení odkazu na neexistující definici biomasy v palivové vyhlášce Stanoven emisních limitů pro spalování dřevotřísky ve středních a velkých zdrojích (TZL 150 mg/m3) Stanovení emisních limitů pro motory na všechny druhy paliv (biopaliva) Zrušení výjimky pro motory provozované méně než hodin (vazby na novou vyhlášku č. 205/2009)
19
Novela NV č. 146/2007 Sb. IX stanovení podmínky nahrazující emisní limit pro SO2 pro motory stanovení emisních limitů pro všechna plynná paliva pro dieslové motory v tabulce A (bioplyn) stanovení emisních limitů pro všechna plynná paliva pro dieslové motory v tabulce B (bioplyn)
20
Novela NV č. 146/2007 Sb. X Obsah síry v palivu nesmí překročit v bioplynu, skládkovém, kalovém a pyrolýzním plynu 2200 mg.m-3 v přepočtu na obsah methanu, nebo mg.MJ-1 tepla přivedeného v palivu.
21
Novela NV č. 146/2007 Sb. XI formulační úprava požadavků na přímotopy (příloha č. 4) oprava chybného odkazu na přílohu s emisními limity pro plynové turbíny (příloha č. 4 → příloha č. 5) zmírnění emisního limitu pro plynové turbíny provozované méně než hodin/rok (příloha č. 5) – 650 mg/m3
22
Novela NV č. 146/2007 Sb. XII upřesnění v příloze č. 7 – limitní hodnoty účinnosti se vztahují pouze na kotle
23
Revize 96/61/ES (IPPC) I Stávající legislativa ES – nedostatečné snížení emisí (Tematická strategie o znečištění ovzduší) Zahrnuje mj. směrnici 2001/80/ES, 2000/76/ES, 1999/13/ES, IPPC, … Posílení role BREF (významu BAT) Zpřísnění emisních limitů pro LCP
24
Revize 96/61/ES (IPPC) II Nové dělení zdrojů nová zdroje
po roce 2012 stávající zdroje před rokem 2012
25
Revize 96/61/ES (IPPC) III
26
Revize 96/61/ES (IPPC) IV Kompromisní balíček CZ PRES:
Přechodné období pro „stávající“ zdroje (přechodný národní plán, ukončení provozu, malé izolované systémy, CZT, rafinerie) Trvalé výjimky (1500 hodin, 500 hodin, stupně odsíření) Jednoznačná agregační pravidla
27
Revize 96/61/ES (IPPC) V
28
Další chystané legislativní změny
Revize směrnice o národních emisních stropech (2001/81/ES) Revize protokolů CLRTAP Směrnice o obchodování s SO2, NOx (2010?) Nový zákon o ochraně ovzduší
29
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.