Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy
2
Kresba ve vývoji člověka
Radost z pohybu Radost ze vznikající stopy První hmatatelný výtvor dítěte Postupně získává význam (zobrazení světa, dětská interpretace sama sebe, hra, dospělácké „Co je to?“) Mění se v zobrazování skutečných věcí
3
Představa o lidském těle
Dítě je antropocentrické První grafické podoby člověka bývají založeny na dotekových, pohybových a pocitových zkušenostech Zraková zkušenost získává na významu později
4
Vývoj kresby lidské postavy
Kresba se vyvíjí spolu s vývojem schopnosti dítěte zobrazit svět Její podoba je ovlivněna: Vnímáním Jemnou motorikou Nadáním dítěte Podporou rodičů
6
Zaměříme se tedy na vývoj kresby postavy z hlediska vývojových stádií kresby všeobecně
7
Fáze prvotního obrysu Pokusy a experimenty s kreslením vstupují do této fáze kolem 3. roku života dítěte Již v této fázi se u dětí setkáváme se zobrazením lidské postavy
8
HLAVONOŽEC
9
HLAVONOŽEC Oválné čáranice Kříž Řada podrobností
Pro dítě je celkem – hranicí zahrnující všechny důležité lidské znaky
10
HLAVONOŽEC OVÁL NOHY RUCE POZDĚJI PRSTY
OBLIČEJ – význam úst, později oči
11
Fáze lineárního náčrtu
Subjektivní výběr prvků pro kresbu Dítě kreslí to, co jej upoutá Velikost symbolů vypovídá o důležitosti pro dítě
13
PAŇÁK
14
Kolem 5. roku Plošná dvojdimenzionální kresba
Proporce dosud nejsou v souladu Hlava Trup Nohy
15
Jiné typy kresby postavy
Podlouhlý typ lidské figury – dobře členěn s trupem i krkem „lahvovité trupy“
16
Fáze realistické kresby
5-10 rok – „zlatý věk dětské kresby“ 6 let: Zdokonalování proporcí Zdokonalování formálních znaků „silná noha“ Vlasy a detaily „montovaná kresba“
17
7 rok: Zpřesnění proporcí Paže ve výši ramen Krk jako mezičlánek Pokrývka hlavy nebo účes Dokonalejší oblečení
18
PROFIL Usnadňuje tvorbu pohybového schématu Zpočátku mu chybí symetrie
Smíšený profil – kombinace profilu z pohledu zpředu i ze strany
19
Kolem 8. roku – dokonalejší profil i nohy
20
Vývoj v zobrazování pohybu
Hlavonožci – pokud něco drží, chodidla v nestejné výši, vychýlené z osy (domněnka) Pohyb znázorněný grafickým gestem – rozevláté vlasy Skutečný pohyb – natahování paží – česání, házení … (už po 4. roce) Později – kráčející nohy z profilu Kolem 9. roku – „loutkovitý pohyb“ končetin
22
Technika kresby v 9 letech
Od montované kresby ke kresbě integrované Obličej – většina podstatných rysů Oblečení obohaceno o detaily 10-11 let – první pokusy o perspektivu, stínování, tvarování
23
Fáze prepuberty Mezník ve vývoji dítěte Kritický pohled na své výtvory
Často přestává kreslit Pokud zůstává u kreslení, věnuje se portrétování členů rodiny Vývoj kresby je prakticky ukončen Později spíše zdokonalování
25
Využití kresby Diagnostické Terapeutické Zdroj informací
Nezapomínat na individualitu dítěte
26
Kde můžete čerpat: Kol.autorů.:Přehled vývojové psychologie,Olomouc. UP Olomouc,2003 Langmeier,J.,Krejčířová,D.:Vývojová psychologie,Praha. Grada,1998 Nedvědová,Z.,Zatloukalová,I.:Výtvarná tvorba,Olomouc. Rubico, 2000 Uždil,J.:Výtvarný projev a výchova,Praha. SPN, 1978 Uždil,J.:Čáry klikyháky paňáci a auta,Praha. SPN, 1974 Vágnerová,M.:Vývojová psychologie, Praha. Portál,2000
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.