Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"— Transkript prezentace:

1 Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0117 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Starověký Řím - Malířství Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Náměty a techniky římského malířství, vývoj malířství starověkého Říma, pompejské styly, fajjúmské portréty, knižní iluminace. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Starověk, Řím, malířství, iluminace Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

2 STAROVĚKÝ ŘÍM - MALÍŘSTVÍ

3 ÚVOD Výukový materiál Starověký Řím – Malířství obsahuje informace o vývoji římského malířství od konce 2. století př. n. l. do 5. století n. l. Cílem prezentace je seznámení studentů s pompejskými malířskými styly, fajjúmskými portréty a pozdně antickými knižními iluminacemi. Materiál je primárně určen studentům 1. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Techniky a druhy malířství
Náměty Etruský a helénistický vliv Realistické tendence Podobizna, krajina, žánrové malířství Techniky a druhy malířství Monumentální malba (freska, mozaika, enkaustika) Desková malba (tempera, enkaustika) Knižní malba (tempera, kvaš) Zachovány nástěnné malby a deskové fajjúmské portréty

5 Vývoj římské nástěnné malby
Čtyři pompejské slohy V Pompejích nalezeno množství nástěnných maleb Jediná možnost určit vývoj římského malířství Pompeje Významné obchodnické centrum 24. říjen 79 n. l. – zničení města po výbuchu Vesuvu Pyroklastický proud Pohyblivá horká směs plynů, magmatu a popela Zakonzervování města Vrstva popela 6 m

6 Pyroklastický proud sopky Mayon na Filipínách (1984)

7 Pompejské forum

8 První pompejský styl Kolem 100 př. n. l. Tzv. inkrustační sloh
Napodobuje inkrustaci Imitace mramoru a dřeva Trojí členění stěny Sokl Vlastní stěna - obdélníky Přístropní pás Nápodoba helénistické architektury

9 Druhý pompejský styl 1. stol. př. n. l. Iluzionistický
Iluze skutečné architektury Malované sloupy a pilastry Průhledy do peristylů Průhledy do krajiny Optické zvětšování interiéru Mytologické náměty Krajiny Vila mystérií (Pompeje) Zasvěcovací obřady Pompejská červeň Vila mystérií - Pompeje

10 Vila mystérií Zasvěcovací obřad

11

12 Třetí pompejský styl 1. pol. 1. stol. n. l. Ornamentální
Kombinace iluzionismu a drobných ornamentů Přísná symetrie Vznik v Alexandrii Horizontální i vertikální členění stěny Svítilna jako ozdobný prvek Vila Farnesina (Řím)

13 Čtvrtý pompejský styl 3. čtvrtina 1. stol. n. l. Rozmach za Nerona
Tzv. barokní styl Vystupňovaný iluzionismus Bujná fantazie Přemíra ornamentů Herculaneum

14 Malba z domu tragického básníka
(Pompeje)

15 Fajjúmské portréty 2. a 3. stol. n. l. Římská nadvláda v Egyptě
Na dřevěných destičkách Na dřevěných rakvích Realistická podoba mrtvého Tempera a enkaustika Ovlivnily byzantský portrét

16

17 Tondo Septimia Severa Kolem 200 n. l. Tempera na dřevě Průměr 30,5 cm
Septimius Severus s rodinou Julia Domna, Caracalla Geta – damnatio memoriae Obrázky na stěnách úřadů Jediný doklad svého druhu

18 Knižní iluminace Do 3. stol. n. l. malba na svitcích
Obrazy vložené do textu Od 4. stol. n. l. malba v kodexech Lineárnost, plošnost, konec trojrozměrnosti, schematické kresby Barva nemodeluje, ale jen koloruje linie Narativní malířství, obrazy mají pevný rámec Návaznost na epické literární příběhy (Vergilius, Homér, Bible) Minimum dochovaných památek Dva vergiliovské kodexy Vergilius Vaticanus Vergilius Romanus

19 Papyrus s Heraklovými činy
3. stol. př. n. l. Obrázky součástí extu

20 Vergilius Vaticanus Cca 400 n. l. Iluminovaný rukopis 50 iluminací
Směřování ke středověké iluminaci Texty z Vergilia Vergiliovo obeplutí Sicílie

21 Vergilius Vaticanus Stavba města

22 Vergilius Romanus 5. stol. n. l. Iluminovaný rukopis 19 iluminací
Přechod ke středověké iluminaci Texty z Vergilia Vznik snad na východě říše

23 Ilias Ambrosiana Cca 500 n. l. Vznik v Alexandrii Ilustrovaná Illias
51 fragmentů iluminací

24 Otázky a úkoly Které kultury měly vliv na římské malířství?
Jaké techniky používali římští malíři? Proč dělíme římské malířství na pompejské styly? Stručně charakterizujte čtyři pompejské styly. K čemu sloužily fajjúmské portréty? Co ovlivnily fajjúmské portréty? Charakterizujte styl knižních iluminací od 4. stol. n. l. Jmenujte některé římské iluminované kodexy.

25 POUŽITÉ ZDROJE 1 Pyroklasma: [cit ] 2. Pompejské forum: [cit ] 3. První pompejský styl: [cit ] Druhý pompejský styl: [cit ] 5. Zasvěcovací obřad z vily mystérií 1: [cit ] 6. Zasvěcovací obřad z vily mystérií 2: [cit ] 7. Třetí pompejský styl – Vila Farnesina Řím: [cit ] Čtvrtý pompejský styl – malba z Herculanea: [cit ] 9. Čtvrtý pompejský styl – malba z domu tragického básníka: [cit ] 10. Fajjúmský portrét 1: [cit ] Fajjúmský portrét 2: [cit ] Fajjúmský portrét 3: [cit ]

26 Tondo Septimia Severa: http://upload. wikimedia
Tondo Septimia Severa: [cit ] 14. Malba na svitku: [cit ] Vergilius Vaticanus – Aeneas obeplouvá Sicílii: cit ]  16. Vergilius Vaticanus – Aeneas staví město: [cit ] 17. Vergilius Romanus 1: [cit ]  18. Vergilius Romanus 2: [ ] Illias Ambrosiana: [ ]  20. Illias Ambrosiana 2: [ ]


Stáhnout ppt "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"

Podobné prezentace


Reklamy Google