Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"— Transkript prezentace:

1 Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školy Konzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Jiří Chrástecký Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_DEK_0219 Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor 82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh Deskové gotické malířství – české země Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: Vývoj uměleckých forem raně středověké Evropy do karolinské renesance. Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Středověk, 14. stol., gotika, desková malba, M. vyšebrodského oltáře, M. Theodorik, M. třeboňského oltáře Datum Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj

2 DESKOVÉ GOTICKÉ MALÍŘSTVÍ - ČESKÉ ZEMĚ

3 ÚVOD Výukový materiál Deskové gotické malířství – české země obsahuje informace o povaze a nejvýznamnějších dílech české gotické deskové malby. Cílem prezentace je seznámení studentů s díly Mistra Vyšebrodského oltáře, Mistra Theodorika a Mistra Třeboňského oltáře . Materiál je primárně určen studentům 2. ročníku předmětu dějiny kultury Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž, využit však může být v kterémkoli ročníku střední školy v předmětech dějiny kultury, dějiny umění, dějepis, výtvarná výchova apod.

4 Charakteristika českého gotického malířství
Zpoždění za architekturou Všechny tři druhy malby Nástěnná malba Desková malba – velký soubor dokladů Knižní malba Vliv italského prostředí („ikonovitost“ maleb) Kontakt Itálie s byzantským a slovanským Východem Rozkvět za Karla IV. a Václava IV. Ústup s počátkem husitských válek

5 Mistr Vyšebrodského oltáře
Cca – ? Malířská dílna v Praze Znalost italského umění Školení patrně v Itálii Znalost Giottova stylu Spojení několika vlivů Gotická abstrakce Východní „ikonovitost“ Italská plastičnost, prostorovost a smyslovost Hl. díla: Vyšebrodský oltář a Madona z Veveří Madona z Veveří (cca 1345)

6 Vyšebrodský oltář Vznik cca 1350 Vyšší Brod – cisterc. klášter
Devět desek Tempera na dřevě Scény ze života Krista Dole: Radostné události Uprostřed: Pašijové scény Nahoře: Mystické scény Různá kvalita desek (dílna) Statičnost, hieratičnost Zadavatel – Petr I. z Rožmberka Národní galerie v Praze Nanebevstoupení Krista

7 Vyšebrodský oltář Narození Krista

8 Vyšebrodský oltář Kristovo zmrtvýchvstání

9 Mistr Theodorik Asi 1320-1330 – 70. léta 14. stol.
Znalost italského i francouzského malířství Realismus (nikoli stylizace a idealizace) Vysoká pozice na dvoře Karla IV. Bohatý pražský měšťan „První mistr“ pražského malířského cechu Hl. dílo: Výzdoba Kaple sv. Kříže na Karlštejně

10 Výzdoba Kaple sv. Kříže (Karlštejn)
60. léta 14. stol. Ideová koncepce – nebeské vojsko (127 obrazů) Přísná hierarchie obrazů Robustnost postav (masivní nosy, oči), ikoničnost Malba na rámy Práce celé dílny Obrazy jako relikviáře (v rámech uloženy kosti) Přítomnost relikvie zajišťuje přítomnost světce V podstatě bez následovníků

11 Kaple sv. Kříže (Karlštejn)

12 Mistr Theodorik Sv. Jeroným (Kaple sv. Kříže – Karlštejn)

13 Mistr Theodorik Sv. Vít (Kaple sv. Kříže – Karlštejn)

14 Mistr Theodorik Sv. Matouš (Kaple sv. Kříže – Karlštejn)

15 Mistr Theodorik – Sv. Anežka (Karlštejn) Mistr Theodorik – Sv
Mistr Theodorik – Sv. Anežka (Karlštejn) Mistr Theodorik – Sv. Ludvík (Karlštejn)

16 Mistr Třeboňského oltáře (pozdní 14. stol.)
Úplná absence informací o jeho životě Od 80. let 14. stol. – větší senzibilita v umění Souvislost s českým předreformačním hnutím První reprezentant „krásného slohu“ Klíčová osobnost středoevropského malířství Úplný opak Mistra Theodorika Estetizace, rafinovanost, cit pro barvu Velmi pravděpodobně školení ve Francii Hl. díla: Třeboňský oltář, Madona roudnická

17 Třeboňský oltář Kolem roku 1380 Tři oboustranně pomalované desky
Jedna strana – světci a světice Druhá strana – pašijové scény Intenzivnost citového prožitku Jemnost a ušlechtilost postav Různost výrazů jednotlivých postav Kontrast pozemského a nebeského Smysl pro prostor Kouřový šerosvit – nadpřirozeno Nebývalá odstupňovanost barev Dojem přízračné tajemnosti Národní galerie v Praze Kristus v Getsemanské zahradě

18 Třeboňský oltář – Kladení do hrobu Třeboňský oltář – Zmrtvýchvstání

19 Mistr Třeboňského oltáře – Roudnická madona Mistr Třeboňského oltáře – Adorace dítěte

20 Otázky a úkoly Obecně charakterizujte české gotické malířství.
Charakterizujte dílo Mistra Vyšebrodského oltáře. Uveďte hlavní díla Mistra Vyšebrodského oltáře. Charakterizujte dílo Mistra Theodorika. Uveďte hlavní díla Mistra Theodorika. Jaká byla ideová koncepce Kaple sv. Kříže Charakterizujte dílo Mistra Třeboňského oltáře. Uveďte hlavní díla Mistra Třeboňského oltáře.

21 Použité zdroje 1. Madona z Veveří: [cit ] 2. Vyšebrodský oltář – Nanebevstoupení Krista: [cit ] 3. Vyšebrodský oltář – Narození Krista: [cit ] 4. Vyšebrodský oltář – Kristovo zmrtvýchvstání: [cit ] 5. Kaple sv. Kříže (Karlštejn): [cit ] 6. Mistr Theodorik – Sv. Jeroným: [cit ] 7. Mistr Theodorik – Sv. Vít: [cit ] 8. Mistr Theodorik – Sv. Matouš: [cit ] 9. Mistr Theodorik – Sv. Anežka: [cit ] 10. Mistr Theodorik – Sv. Ludvík: [cit ] 11. Třeboňský oltář – Kristus v Getsemanské zahradě: [cit ]

22 12. Třeboňský oltář – Kladení do hrobu: http://upload. wikimedia
12. Třeboňský oltář – Kladení do hrobu: [cit ] 13. Třeboňský oltář – Zmrtvýchvstání: [cit ] 14. Mistr Třeboňského oltáře – Roudnická madona: [cit ] 15. Mistr Třeboňského oltáře – Adorace dítěte: [cit ]


Stáhnout ppt "Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj"

Podobné prezentace


Reklamy Google