Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pohony vozidel možnosti a specifika
Ing. Pavel Štěrba
2
Pohonné jednotky v minulosti
NAFTA BENZÍN
3
Současnost pohonných ústrojí
HYBRID H2 ELEKTRO E85 CNG LPG BENZÍN (E5) NAFTA (B5)
4
Paliva LPG CNG Propan Butan Zbytek Léto 40% 60% <1% Zima
V zahraničí může být složení LPG odlišné (až 80:20%) Metan Dusík Zbytek G20 99% 1% <1% G25 85% 15%
5
Paliva Lihové směsi Vodík Benzín Ethanol Zbytek E85 15% 85% <<1%
90% 10% E5 95% 5% Složení Fáze Teplota Tlak CGH2 nestandardizováno plynná 20°C <70 MPa LH2 kapalná -253°C normál
6
Emise – porovnání paliv
Vozidlo Palivo Homologační měření [g/km] CO HC NOx CO2 Volvo V60 2.4 BA 0.410 0.050 0.020 211 LPG 0.503 0.037 0.040 185 CNG 0.283 0.046 161 Mitsubishi Shogun Sport 3.0 0.313 0.089 0.024 319 0.650 0.068 0.038 272 Nissan Primera 1.8 0.640 0.010 177 2.064 0.080 0.025 155
7
Emise – porovnání paliv
Vozidlo Palivo Homologační měření [g/km] CO HC NOx CO2 Citroen Berlingo 1.4 BA 0.852 0.070 0.083 185 LPG 0.767 0.058 0.050 164 CNG 0.531 0.134 0.115 146 Opel Astra 1.6 0.456 0.055 0.015 160 0.140 0.064 0.025 119 Ford Focus 1.8 0.659 0.068 0.020 181 0.908 0.048 0.006 168
8
Relativní srovnání motorů
Palivo CO HC NOx PT CO2 Výkon BA 100% - NM 30% 95% 500% 85% <60% LPG 200% (99%) CNG 60% 80% 70% (97%) H2 5% 75%
9
Spotřeba paliva LPG Vozidlo Palivo Metodika Spotřeba
Fiat Ducato BiPower BA EHK 101 16.1/11.0/12.9 l/100km LPG 22.2/15.0/17.6 l/100km Ford Focus 1.8 BiFuel 10.3/6.0/7.6 l/100km 14.8/8.0/10.5 l/100km
10
Spotřeba paliva CNG Vozidlo Palivo Metodika Spotřeba
Fiat Multipla BiPower BA EHK 101 11.5/7.5/9.0 l/100km CNG 11.3/7.3/8.8 m3/100km Volvo V70 BiFuel 12.4/6.9/9.0 l/100km 13.1/7.9/9.4 m3/100km Autobus (12 m, 13 t) NM SORT2 41 l/100km 43 kg/100km
11
Spotřeba paliva obecně
Palivo Spotřeba BA 100 % NM -11 % E5 +2 % E10 +3 % E85 +40 % LPG +29 % CNG -9 % Hybridní vozidla město -20% mimoměsto %
12
Vozidla na LPG/CNG "bi-fuel" "monovalent"
možnost rovnocenného provozu na dvě paliva BA + LPG BA + CNG "monovalent" pohon pouze CNG převážně užitková vozidla a BUS pohon CNG s nouzovým provozem na BA objem palivové nádrže BA max. 15 l pohon LPG se startovacím a nouzovým provozem BA
13
Vozidla na LPG (CNG)
14
Pohony vozidel Vozidla poháněná H2
15
Vozidla na H2 poháněná spalovacím motorem poháněná palivovými články
emise NOx dobrá regulace výkonu horší ekonomika provozu až na výjimky (BMW) se nepoužívá poháněná palivovými články obdoba elektromobilu zdroj el. energie - palivový článek složitější regulace výkonu rozměry palivových článků - zástavba do vozidla odpad - destilovaná voda
16
Vozidla spalující H2 Zdroj: BMW
17
Vozidla s palivovými články
18
Palivový článek
19
Trihybus
20
H2 plnící stanice Neratovice
21
Pohony vozidel Elektromobily
22
Elektromobily Vozidla poháněná výhradně el. energií
Zdroj elektrické energie akumulátory (dlouhodobá akumulace) superkapacitory (krátkodobá akumulace) Rekuperace energie při brzdění Technická specifika maximální rychlost spotřeba / dojezd výkon motoru vytápění interiéru
23
Elektromobily Situace v České Republice 90-á léta Současnost
Škoda Favorit (Ejpovice) Současnost EVC - osobní automobily SOR - elektrobusy ŠKODA - v přípravě model Octavia
24
Elektromobily - specifika
Energetická výhodnost městský provoz Výkon "na přání zákazníka" "nekonečně vysoký výkon po nekonečně krátkou dobu" technické údaje = 30-minutový trvalý výkon Vozidlo Městská spotřeba Mimoměstská spotřeba Spalovací motor (l/100km) 8.8 6.2 Elektromobil (kWh/100km) 8.1 10.5
25
Vozidla spalující současně
Pohony vozidel Vozidla spalující současně NM+LPG
26
Pohon NM + LPG Pohon NM+LPG (DieselGas) motor zůstává vznětový
nasávání velmi chudé směsi LPG zhoršení emisí problémy v částečných zatíženích problémy s nadměrným výkonem poměrně malé úspory paliva v ČR v provozu 3 vozidla (stav k )
27
Pohon NM + LPG
28
Pohon NM + LPG
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.