Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilPavel Netrval
2
WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče; E-mail – elektronická pošta; Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace mezi uživateli – icq; VoIP – telefonování pomocí Internetu -skype; FTP – přenos souborů; sdílení souborů; připojení ke vzdálenému počítači. Základní služby Internetu
3
nabízí přístup k informacím bez bariér a omezení; dochází zde k neustálým změnám a přesunům; neustále vzniká, zastarává a zaniká velké množství nových zdrojů informací; nejsou určena žádná závazná pravidla pro výběr zveřejňovaných informací a chování uživatelů v Internetu; existují pouze nepsaná avšak obecně uznávaná pravidla slušného chování uživatelů, tzv. Netiquette. Internet
4
2 základní druhy zdrojů: veřejné (dostupné přímo, mají veřejný charakter, přístup k nim je bezplatný) neveřejné (přístupné zprostředkovaně, jde především o zdroje placené, které poskytují profesionální a komerční databázová centra) Možnosti vyhledávání na Internetu
5
Podle toho, co uživatel požaduje a co očekává: předmětové katalogy; vyhledávací stroje; metavyhledávače; virtuální knihovny. Vyhledávací nástroje
6
Fungují na principu hierarchie, jsou budovány ručně menší část webového prostoru. Odkazy – organizované skupiny a podskupiny od nejvšeobecnějších po konkrétní. Užijeme pokud nevíme, co přesně hledáme nebo pokud je výběr příliš široký. Předmětové katalogy
7
+ zpracované a popsané lidmi + kontrola kvality odkazů + intuitivní navigace ve struktuře + uvádí odkazy v dalších souvislostech - má malý rozsah - nepřehledné řazení odkazů do kategorií - obsahuje spíše obecná témata Předmětové katalogy
8
Seznam (www.seznam.cz) Atlas (www.atlas.cz) Centrum (www.centrum.cz) Yahoo! (www.yahoo.com) LookSmart (www.looksmart.com) OpenDirectoryProject (www.dmoz.org) Předmětové katalogy
9
Automatizovaný sběr dat pomocí robotů prostřednictvím hypertextů prohlédne www stránky. Stačí zadat správně naformulované klíčové slovo. Použijeme, pokud máme konkrétní představu, co chceme najít. Nedostatkem jsou nerelevantní či nekvalitní odkazy a jejich velké množství. Vyhledávací stroje
10
+ široký záběr stránek (i několik miliard) + najde i specifické termíny + rychlost vyhledávání - hledá znaky, ne význam slov - kvalita odkazů kolísá - množství odkazů - některé odkazy již nefungují Vyhledávací stroje
11
Google (www.google.com) Jyxo (www.jyxo.cz) AltaVista (www.altavista.com) AlltheWeb (www.alltehweb.com) Vyhledávací stroje
12
Nový trend ve vyhledávání informací. Rozešlo dotaz na několik heterogenních zdrojů. Každý má svůj vyhledávací stroj. Informace jsou v jednotném formátu, seřazeny podle relevance, bez duplicit. Metavyhledávače
13
Dogpile GlobalSearch Metacrawler Search Kartoo Metavyhledávače
14
Podobná struktura jako předmětové katalogy. Databáze odborné literatury, vědeckých informací. Jsou tvořeny informačními odborníky zajišťuje jejich kvalitu. Virtuální knihovny
15
Internet Public Library Scirus Virtuální knihovny
16
Mapy www.mapy.cz www.maps.google.com www.viamichelin.com Encyklopedie www.wikipedia.cz www.cotoje.cz www.britanica.com Specializované zdroje
17
Jazykové slovníky www.m-w.com (výkladový slovník a tezaurus) www.onelook.com (speciální jazyky) Překladové slovníky www.gotranslators.com (odborné slovníky z různých oborů) www.translator.cz www.translate.google.cz Specializované zdroje
18
Ujasnit si, co hledáme – popsat téma jednou větou. Téma zformulovat do klíčových slov a jejich synonym. Správný výběr vyhledávacího nástroje. Vyselektovat pro nás relevantní informace. Pokud nejsme spokojeni, postup opakovat s jiným klíčovým slovem či jiným vyhledávačem. Základní postup při vyhledávání
19
Nespoléhejte se na jeden vyhledávač. Nečekejte, že hned najdete, co potřebujete. Hledejte i podle jazyka a geografické oblasti. Ptejte se kolegů – mohou znát lepší stránky, které povedou k cíli. Nevěřte veřejným diskuzím – každý všechno zná a všemu rozumí. Rady pro vyhledávání
20
Ne vše, co je na internetu, je pravda. Ne vše, co je na prvních pozicích je to, co hledáte. Ne vše, co existuje je na internetu. Nedá se nalézt všechno, mnoho stránek je pro vyhledavače nedostupných (neveřejné stránky). Pamatujte, že
21
Booleovské operátory AND – vydra AND Šumava OR – vydra OR Šumava NOT – vydra NOT Šumava Znaménka + / - Fráze „Středisko Královák“ Formulace dotazu
22
Zástupné symboly * - nahradí libovolné slovo (* z Chudenic) Početní úkony 3*5 – vrátí výsledek Příkazy filetype: xls ceník Formulace dotazu
23
Vliv na vyhledávání nemá VeLikOst písmen má slov pořadí mají křeplepy Formulace dotazu
24
Něco málo na procvičení
25
1) Chcete jet s dětmi na víkendovku. Máte 10 dětí ve věku 6-12let. Lokalita je České Švýcarsko. Najděte spojení, cenově přijatelné ubytování (pátek – neděle), vyberte alespoň jeden pěší výlet vhodný pro vaše děti. Zjistěte si základní informace o místě pobytu (zajímavosti). Úkol č. 1
26
2) Ve škole jste dostali úkol zpracovat seminární práci na téma Mihule. Úkol č. 2
27
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.