Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče;  E-mail – elektronická pošta;  Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče;  E-mail – elektronická pošta;  Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace."— Transkript prezentace:

1

2  WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče;  E-mail – elektronická pošta;  Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace mezi uživateli – icq;  VoIP – telefonování pomocí Internetu -skype;  FTP – přenos souborů;  sdílení souborů;  připojení ke vzdálenému počítači. Základní služby Internetu

3  nabízí přístup k informacím bez bariér a omezení;  dochází zde k neustálým změnám a přesunům;  neustále vzniká, zastarává a zaniká velké množství nových zdrojů informací;  nejsou určena žádná závazná pravidla pro výběr zveřejňovaných informací a chování uživatelů v Internetu;  existují pouze nepsaná avšak obecně uznávaná pravidla slušného chování uživatelů, tzv. Netiquette. Internet

4 2 základní druhy zdrojů:  veřejné (dostupné přímo, mají veřejný charakter, přístup k nim je bezplatný)  neveřejné (přístupné zprostředkovaně, jde především o zdroje placené, které poskytují profesionální a komerční databázová centra) Možnosti vyhledávání na Internetu

5 Podle toho, co uživatel požaduje a co očekává:  předmětové katalogy;  vyhledávací stroje;  metavyhledávače;  virtuální knihovny. Vyhledávací nástroje

6  Fungují na principu hierarchie, jsou budovány ručně  menší část webového prostoru.  Odkazy – organizované skupiny a podskupiny od nejvšeobecnějších po konkrétní.  Užijeme pokud nevíme, co přesně hledáme nebo pokud je výběr příliš široký. Předmětové katalogy

7 + zpracované a popsané lidmi + kontrola kvality odkazů + intuitivní navigace ve struktuře + uvádí odkazy v dalších souvislostech - má malý rozsah - nepřehledné řazení odkazů do kategorií - obsahuje spíše obecná témata Předmětové katalogy

8  Seznam (www.seznam.cz)  Atlas (www.atlas.cz)  Centrum (www.centrum.cz)  Yahoo! (www.yahoo.com)  LookSmart (www.looksmart.com)  OpenDirectoryProject (www.dmoz.org) Předmětové katalogy

9  Automatizovaný sběr dat pomocí robotů  prostřednictvím hypertextů prohlédne www stránky.  Stačí zadat správně naformulované klíčové slovo.  Použijeme, pokud máme konkrétní představu, co chceme najít.  Nedostatkem jsou nerelevantní či nekvalitní odkazy a jejich velké množství. Vyhledávací stroje

10 + široký záběr stránek (i několik miliard) + najde i specifické termíny + rychlost vyhledávání - hledá znaky, ne význam slov - kvalita odkazů kolísá - množství odkazů - některé odkazy již nefungují Vyhledávací stroje

11  Google (www.google.com)  Jyxo (www.jyxo.cz)  AltaVista (www.altavista.com)  AlltheWeb (www.alltehweb.com) Vyhledávací stroje

12  Nový trend ve vyhledávání informací.  Rozešlo dotaz na několik heterogenních zdrojů.  Každý má svůj vyhledávací stroj.  Informace jsou v jednotném formátu, seřazeny podle relevance, bez duplicit. Metavyhledávače

13  Dogpile  GlobalSearch  Metacrawler  Search  Kartoo Metavyhledávače

14  Podobná struktura jako předmětové katalogy.  Databáze odborné literatury, vědeckých informací.  Jsou tvořeny informačními odborníky  zajišťuje jejich kvalitu. Virtuální knihovny

15  Internet Public Library  Scirus Virtuální knihovny

16 Mapy www.mapy.cz www.maps.google.com www.viamichelin.com Encyklopedie www.wikipedia.cz www.cotoje.cz www.britanica.com Specializované zdroje

17 Jazykové slovníky www.m-w.com (výkladový slovník a tezaurus) www.onelook.com (speciální jazyky) Překladové slovníky www.gotranslators.com (odborné slovníky z různých oborů) www.translator.cz www.translate.google.cz Specializované zdroje

18  Ujasnit si, co hledáme – popsat téma jednou větou.  Téma zformulovat do klíčových slov a jejich synonym.  Správný výběr vyhledávacího nástroje.  Vyselektovat pro nás relevantní informace.  Pokud nejsme spokojeni, postup opakovat s jiným klíčovým slovem či jiným vyhledávačem. Základní postup při vyhledávání

19  Nespoléhejte se na jeden vyhledávač.  Nečekejte, že hned najdete, co potřebujete.  Hledejte i podle jazyka a geografické oblasti.  Ptejte se kolegů – mohou znát lepší stránky, které povedou k cíli.  Nevěřte veřejným diskuzím – každý všechno zná a všemu rozumí. Rady pro vyhledávání

20  Ne vše, co je na internetu, je pravda.  Ne vše, co je na prvních pozicích je to, co hledáte.  Ne vše, co existuje je na internetu.  Nedá se nalézt všechno, mnoho stránek je pro vyhledavače nedostupných (neveřejné stránky). Pamatujte, že

21 Booleovské operátory AND – vydra AND Šumava OR – vydra OR Šumava NOT – vydra NOT Šumava Znaménka + / - Fráze „Středisko Královák“ Formulace dotazu

22 Zástupné symboly * - nahradí libovolné slovo (* z Chudenic) Početní úkony 3*5 – vrátí výsledek Příkazy filetype: xls ceník Formulace dotazu

23 Vliv na vyhledávání  nemá VeLikOst písmen  má slov pořadí  mají křeplepy Formulace dotazu

24 Něco málo na procvičení

25 1) Chcete jet s dětmi na víkendovku. Máte 10 dětí ve věku 6-12let. Lokalita je České Švýcarsko. Najděte spojení, cenově přijatelné ubytování (pátek – neděle), vyberte alespoň jeden pěší výlet vhodný pro vaše děti. Zjistěte si základní informace o místě pobytu (zajímavosti). Úkol č. 1

26 2) Ve škole jste dostali úkol zpracovat seminární práci na téma Mihule. Úkol č. 2

27 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt " WWW – systém webových stránek zobrazovaných pomocí webového prohlížeče;  E-mail – elektronická pošta;  Instant messaging – online (přímá, živá) komunikace."

Podobné prezentace


Reklamy Google