Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEma Kašparová
1
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První není vždy možné, to druhé je možné vždy. (R. Emerson)
2
Základní informace Lat. a – servus Obrana před manipulací
Agresivní vs. pasivní chování Verbální stránka Asertivní práva Asertivní techniky Patří k prosociální osobnosti
3
Asertivitu zachovává Přestávka Identifikovat potřeby druhé osoby
Objasnit své vlastní potřeby Sumarizovat konflikt Dohoda na přijatelném řešení
4
Pokažená gramofonová deska a odmítání
Stručně opakujeme, čeho chceme dosáhnout Klidné opakování oprávněného nároku Vyhnout se ponižujícím sdělením a ironii
5
Kritika Osobní postoj Mluvme v první osobě Pochvala na začátek
Jasně zformulovat co chceme Hovořit o věci, nebo chování - ne o osobě Souhlasit se vším, co je pravděpodobné Neužívat sarkasmy
6
Otevřené dveře Při neoprávněné agresivní kritice
Rozlišovat pravdu a názory kritika Nereagovat na hodnocení a nevyvracet jej Souhlasit s tím, co může být pravda Klid Nenechat se vmanipulovat do pocitů viny
7
Negativní aserce Kritika našich chyb – oprávněná kritika
Přijetí našich chyb bez omlouvání Souhlasíme s opodstatněnou kritikou Umožňuje, abychom sami posoudili chování Redukuje zlost kritika
8
Negativní dotazování Skrytý program v kritice
Aktivní podpora v kritice Využití konstruktivní kritiky a eliminace manipulativní Žádost o upřesnění kritiky Otázky po dalších výhradách
9
Požádání o laskavost Nezneužívat dobrotu jiných Pasivita
Buď tak hodný a udělej to pro mě
10
Konsenzus Domluvit se Jasné a stručné formulace Ochota naslouchat
Pozor na vedlejší diskuzi Třetí řešení
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.