Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Slovesa.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Slovesa."— Transkript prezentace:

1 Slovesa

2 Vyjadřují děj, činnost, proces, stav a změny stavu
Tvoří základ české věty Jsou ohebným slovním druhem - časují se

3 !!! u rozkazovacího zp. neurčujeme čas !!!
U slovesa určujeme: osobu, číslo, čas, způsob, rod, vid, třídu a vzor !!! u rozkazovacího zp. neurčujeme čas !!!

4 chodím 1. osoba, číslo jednotné, čas přítomný, způsob oznamovací, rod ženský, vid nedokonavý, 4. třída, vzor prosí

5 DRUHY SLOVES

6 Plnovýznamová slovesa - mají sama o sobě věcný význam (sahat, skákat, plazit se)
STAVOVÁ (patřit) DĚJOVÁ (běhat) Slovesa, která jsou ve větě spojena s plnovýznamovými pomocná slovesa(být, mít, stávat se) způsobová slovesa (chtít, muset, umět, mít povinnost) fázová slovesa (začít, přestat, skončit) zvratná slovesa (usmát se)

7 TVARY SLOVES Jednoduchý (přijdu, koupím…) Složený ( byl bych přišel, začal jsem se učit…) Určité: lze u nich určit osobu (píšu, voláme, bojují) Neurčité: nelze u nich určit osobu infinitiv (vytisknout, malovat, tančit) příčestí minulé (dělal) příčestí trpné (koupen) přechodník přítomný přechodník minulý

8 ROD ČINNÝ = podmět zároveň vykonavatelem děje, něco dělá, stojí ho to nějakou námahu Vlak odjíždí v 7:15. Kočka vylezla na strom. ROD TRPNÝ =podmět není konatelem děje, je dějem pouze zasažen, trpí ho Pošta byla odeslána hned ráno. Smlouvy se podepisují u notáře.

9 1) Před lety se tu prováděl pokus.
2) Velká bedna byla postavena před rentgenový přístroj.  3) Vědci do hlíny v bedně zahrabali kousek masa 4) A do bedny byl puštěn krtek. 5) V místnosti byla tma.  6) Zvíře se blížilo k potravě. 7) Vědci sledovali každý jeho pohyb. 8) Krtek rypákem rozhrabával půdu před sebou. 9) Šíjí pěchoval stěny chodby.  10) Po prostudování krtkových pohybů byl sestaven jemu podobný stroj.

10 PŘECHODNÍKY dnes mají spíše knižní až archaický charakter, využíváme je hlavně k tvorbě uměleckého či vyššího odborného stylu přechodník přítomný a minulý

11 Přechodník přítomný = vyjadřuje současnost dvou dějů např.:  Jana vaří a poslouchá hudbu → Jana vaří poslouchajíc hudbu tvoří se od části slovesa v 3. osobě mn. č. v přítomném čase po odtržení koncovky např. : -nes-ou

12 koncovka slovesa ve  3.os. č.m
mužský rod č.j. ženský a střed. rod č.j. oba rody mn.č. - OU -a -ouc - ouce -Í, EJÍ (ĚJÍ), – AJÍ -e (ě) , – eje (-ěje),- aje -íc, -ejíc  (-ějíc),- ajíc -íce, -ejíce (-ějíce), -ajíce

13 Přechodník minulý = vyjadřuje předčasnost děje před druhým.  Např.: Sebravše všechny své síly, vydali se na cestu  (nejprve museli  sebrali síly, poté vyšli). Tvoříme je zpravidla od minulého tvaru dokonavých sloves.

14 U sloves, jejichž minulý kmen končí souhláskou( př
U sloves, jejichž minulý kmen končí souhláskou( př. přines-l), tvoříme přechodníky takto: U sloves, jejichž minulý kmen končí samohláskou, tvoříme přechodníky takto: mužský rod č.j ženský a střední rod č.j  oba rody  mn.č.  Bez koncovky -ši žena poznavši ženy poznavše muž poznav mužský rod č. j. ženský rod č. j. oba rody mn.č. -v -vši -vše

15


Stáhnout ppt "Slovesa."

Podobné prezentace


Reklamy Google