Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2
Všechny děje v organismech probíhají ve vodných roztocích
Všechny děje v organismech probíhají ve vodných roztocích. Obsah vodíkových kationtů H+ a hydroxidových aniontů OH- ve vodném roztoku určuje kyselost a zásaditost prostředí, v němž probíhají chemické reakce. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
Ve vodě: NaOH → Na+ + OH- HNO3 → H+ + NO3-
Anionty OH- způsobují zásaditost vodného roztoku. HNO3 → H+ + NO3- Kationty H+ způsobují kyselost vodného roztoku. Kyselost a zásaditost roztoků se zjišťuje vhodnými indikátory. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
4
Indikátory – chemické látky, které při změně kyselosti nebo zásaditosti roztoku mění barvu.
Mezi indikátory, které si můžeme sami vyrobit patří výluh z červeného zelí, červené řepy, nebo z plodů borůvky. Oba indikátory jsou jenom orientační, nelze pomocí nich určit, jak je roztok kyselý, nebo zásaditý. indikátor kyselý roztok neutrální roztok zásaditý roztok lakmus červené zbarvení fialové zbarvení modré zbarvení fenolftalein bezbarvé červenofialové Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
5
Červenofialové zbarvení fenolftaleinu v zásaditém prostředí:
Obr. 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
6
Stupnice pH Kyselost a zásaditost určujeme podle hodnot pH. pH nabývá hodnot 0 – 14. pH < 7 látky kyselé pH = 7 látky neutrální pH > 7 látky zásadité Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
7
Měření pH vodných roztoků.
Univerzálním indikátorovým pH papírkem Speciálními přístroji tzv. pH metry Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
8
Indikátorové pH papírky
Obr. 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
9
pH metr Obr. 3 Obr. 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
10
Univerzální indikátorový pH papírek
Jsou napuštěny směsí několika různých indikátorů. Dokáží se různě zbarvovat v závislosti na pH měřeného roztoku. Každé hodnotě pH pak přísluší na univerzálním indikátorovém papírku jiná barva. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
11
Obr. 5 Obr. 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
12
přibližné pH změřené indikátorovým papírkem
Úloha: Změřte pH látek uvedených v tabulce látka přibližné pH změřené indikátorovým papírkem rozpuštěný Celaskon rozpuštěné tuhé toaletní mýdlo nápoj Coca Cola ocet tekutý písek na mytí nádobí mléko šampon rozpuštěná jedlá soda citronová šťáva voda z kohoutku rozpuštěný prací prášek Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
13
Měření pH daných látek – laboratorní práce žáků:
Obr. 6 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
14
Měření pH daných látek – laboratorní práce žáků:
Obr. 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
15
Měření pH daných látek – laboratorní práce žáků:
Obr. 8 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
16
přibližné pH změřené indikátorovým papírkem
Obr. 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
17
Obr. 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
18
Závěr (pH daných látek naměřeno žáky):
látka přibližné pH změřené indikátorovým papírkem rozpuštěný Celaskon 4 rozpuštěné tuhé toaletní mýdlo 6 nápoj Coca Cola ocet 3 tekutý písek na mytí nádobí 8 mléko 5 šampon rozpuštěná jedlá soda 7 citronová šťáva voda z kohoutku rozpuštěný prací prášek 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
19
Obr. č. 1 - http://commons. wikimedia. org/wiki/File:Phenolphthalein
Obr. č Volně šiřitelné Obr. č. 2 – vlastní archiv autora Obr. č Creative Commons Attribution 2.0 Generic license Obr. č Obr. č Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license Obr. č. 6 – 10 vlastní archiv autora Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.