Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKarolína Žáková
1
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Rada ministra ZV pro obchod a investice Moderní ekonomická diplomacie (Sekce ekonomická)
2
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Plán prezentace Proč potřebujeme moderní ekonomickou diplomacii Moderní ekonomická diplomacie a konkurenceschopnost Moderní ekonomická diplomacie – nové nástroje Nastavení moderní ekonomické diplomacie Moderní ekonomická diplomacie - odečet
3
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Proč potřebujeme moderní ekonomickou diplomacii export je klíčovou položkou HDP, protože se podílí z 80% na HDP versus hodnota čistého exportu Informace, že poměr exportu k HDP je 80% (není pravda, že tvoří 80% HDP)nám pouze sděluje, že ČR je malou otevřenou ekonomikou. O hospodářském vývoji ČR a úspěšnosti politik nám tento údaj neříká nic.
4
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Proč potřebujeme moderní ekonomickou diplomacii Staré mantry nefungují – pro dnešní ekonomickou diplomacii nestačí porovnávat jednotlivé ekonomiky podle růstu HDP. Imperativ je sledovat nové globální trendy a být těmto trendům relevantní, být lídrem v činnostech, které tvoří ne největší objem ale největší přidanou hodnotu
5
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Proč potřebujeme moderní ekonomickou diplomacii Dramatický posun v přidané hodnotě v rámci GLOBÁLNÍCH HODNOTOVÝCH ŘETĚZCŮ (GVC) za posledních 40 let Síla naší ekonomiky je však stále zejména ve výrobě
6
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Proč potřebujeme moderní ekonomickou diplomacii Růst klíčových ekonomických ukazatelů (růst HDP, mezd, zaměstnanosti) závisí do značné míry na úspěšnosti zapojení ekonomiky do globálních hodnotových řetězců (GVC) Přidaná hodnota vytvořená v rámci GVC je v celé škále činností rozložena velmi nerovnoměrně. Nejvyšší přidaná hodnota není ve výrobě, ale v inovacích. Ekonomiky, které jsou úspěšné v rámci inovační části globálního řetězce nejsou úspěšné pouze ve vybraných zemích, ale jsou úspěšné globálně Ekonomiky, které se na inovačním procesu významně nepodílejí, jsou citlivé na externí šoky v rámci přeskupování globálních řetězců, což může vážně poškodit národní ekonomiky.
7
Vybrané exportní trhy ČR dle podobnosti struktury ZO/vzájemných komparativních (ne)výhod Pozn: Nejlepší situace nastane, když si strukturou ZO nejsou země podobné, tedy korelace je světlá (čím světlejší, tím odlišnější strukturou ZO). Ve většině prioritních zemí tedy jdeme tzv „do plných“ Inovace jsou nezbytné. Tradiční exportní položky za dobrou cenu versus Inovativní zboží a služby (opravdu jsme u tzv. tradičních exportních položek globálními lídry ??????)
8
Budeme-li úspěšní v inovacích, budeme úspěšní v exportu -III (kdo si může vybírat exportní trhy a kdo ne aneb jak nejít "do plných") Inovačně úspěšné země mají více než dvakrát větší přidanou hodnotu exportu na obyvatele než ČR Tyto země jsou úspěšné nejen v kvalitativním, ale i v kvantitativním hodnocení Úspěch exportu je primárně determinován úspěchem v inovacích (korelační koeficient 70%) Přidaná hodnota exportu na obyvatele v porovnání s ČR (ČR=100%) Přidaná hodnota exportu na obyvatele mimo EU v porovnání s ČR (ČR=100%) Sweden199,0%268,4% Finland168,1%238,0% Germany154,2%206,8% United Kingdom110,5%161,2% Denmark250,0%311,8% Austria217,7%253,0% Belgium230,0%232,0% Ireland389,1%481,3% France99,6%118,6% Netherlands209,8%205,0% Estonia91,9%124,9% Slovenia128,6%130,4%
9
Odkud Výrazná závislost ekonomiky na jednom odvětví Výrobky se středně vysokou přidanou hodnotou Výrazná závislost ekonomiky na jednom regionu (Německo a EU jako celek) Kam Nalézt vhodný model pro zhodnocení budoucí poptávky Inovované exportní portfolio Fungující flexibilní systém podporující rozvoj prioritních sektorů
10
Maximalizace přidané hodnoty / “delty“ Ekonomické sekce MZV Nástroje (prostřednictvím): Analýz mezinárodních trendů a best practices big picture (OMEV) Sektorových specifikací dle jednotlivých zemí detail picture (ODEV) Externí cíle (přispět k): Strategickému rozvoji podniků („delta“ firem) Změně chování institucí („delta“ institucí) Akceleraci růstu inovačních firem („delta“ inovace) Účinné rozvojové spolupráci a ekonomické spolupráci („politická delta“ mezinárodní spolupráce) Interní cíle: Vnitřní integrace aktivit ekonomické diplomacie v rámci MZV („delta spolupráce“)
11
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Voda Zdravotnictví Energetika Doprava Technologické dny jinak Pilotní projekty realizované v roce 2013 v rámci nového uspořádání
12
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Botswana: Sunflower seeds and oil
13
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Sunflower seeds and oil: export, import 13 Botswana is a major exporter of sunflower seeds and has been showing in this item comparative advantage On the other hand sunflower oil are to a great extent imported Particularly significant discrepancy can be found for item 1512 (sunflower seed oil), for which volume of import is 28,5 million USD and exports only 0,5 million USD) Botswana is a major exporter of sunflower seeds and has been showing in this item comparative advantage On the other hand sunflower oil are to a great extent imported Particularly significant discrepancy can be found for item 1512 (sunflower seed oil), for which volume of import is 28,5 million USD and exports only 0,5 million USD) Findings
14
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická International comparison 14 Major Sunflower seeds exporters are also major Sunflower oil exporters Sunflower export usually represents more than 100% of Sunflower seeds export In this respect there is clear business opportunity for Botswana Major Sunflower seeds exporters are also major Sunflower oil exporters Sunflower export usually represents more than 100% of Sunflower seeds export In this respect there is clear business opportunity for Botswana Findings
15
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická International comparison 15 Botswana could export more sunflower oil to African countries There is strong indication of underutilized business opportunities For instance South Africa is importing significant amount of oil (110 mill. USD) Botswana could export more sunflower oil to African countries There is strong indication of underutilized business opportunities For instance South Africa is importing significant amount of oil (110 mill. USD) Findings
16
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Value chain: Sunflower seeds and oil 16
17
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Conclusion 17 Botswana has clear business opportunity to further extend its sunflower oil products export by additional 4 - 10 mill. USD The Czech businesses could be partners in development of Botswana food industry This simple case presents just one of potential numerous cases where a mutually beneficial opportunity for business cooperation between the Czech Republic and Botswana (win-win cooperation) exists. Botswana has clear business opportunity to further extend its sunflower oil products export by additional 4 - 10 mill. USD The Czech businesses could be partners in development of Botswana food industry This simple case presents just one of potential numerous cases where a mutually beneficial opportunity for business cooperation between the Czech Republic and Botswana (win-win cooperation) exists.
18
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky Sekce Ekonomická Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.