Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronická učebnice - II

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronická učebnice - II"— Transkript prezentace:

1 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.1 Výroba, obchod, služby Již v dávných dobách lidé pochopili, že když se budou věnovat jen jednomu druhu činnosti (místo aby dělali od všeho něco), vyrobí toho více (kvantita) a lépe (kvalita). Čím chceš být ty? Jaký obor tě zajímá? = dělba práce Autor: Mgr. Eva Zralá

2 DĚLBA PRÁCE = SPECIALIZACE
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.2 Co již víme o dělbě práce? Dělba práce se v průběhu vývoje lidské společnosti vyvíjela. DĚLBA PRÁCE = SPECIALIZACE mužské činnosti ženské činnosti cílem dělby práce: vyšší produktivita práce nižší náklady lepší technologické možnosti boj, lov, zpracování kovů sběr, příprava potravy zemědělství pastevectví řemesla obchod řemeslníci dělba práce: uvnitř rodiny uvnitř podniku ve státě mezi státy (např. v rámci EU) manufaktury výroba služby továrny

3 14.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy?
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? potřeby (v ekonomii) = pocit nedostatku, který si člověk (podnik, stát) uvědomuje, a usiluje o jeho překonání (uspokojení potřeby) statky = předměty záměrně používané k uspokojování lidských potřeb služby = užitečné činnosti, které jedni lidé provádějí pro druhé statky volné jsou volně k dispozici (např. denní světlo, vzduch) statky vzácné (ekonomické) jsou dostupné pouze v omezeném množství (např. ropa, elektřina) výrobní a nevýrobní odvětví výrobní faktory výsledkem činností je hmotný produkt = výrobek výsledkem činností je služba půda vzácný statek přírodní zdroje kapitál akumulované úspory (hmotného i nehmotného charakteru) práce lidská činnost, která přeměňuje přírodní zdroje v užitečné statky výsledkem použití pracovních sil je mzda výsledkem použití kapitálu je zisk nebo úrok

4 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.4 Co si řekneme nového? domácnosti její členové na trhu nakupují zboží (statky a služby), které potřebují ke svému životu zároveň nabízejí svou práci, aby si vydělali peníze potřebné k nákupům (zabezpečení potřeb) KOLOBĚH ZBOŽÍ A SLUŽEB konkrétní firma - pekárna S dělbou práce nezbytně souvisí nutnost obchodu. Specializovaní výrobci si vyměňují své výrobky a služby (buď přímo = výměnný obchod, nebo prostřednictvím peněz). firmy představitelé podniků či jednotliví podnikatelé nabízejí zboží a služby za účelem zisku nakupují vše, co k podnikání potřebují (suroviny, práci, stroje apod.)

5 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.5 Procvičení a příklady Musíme platit za výrobky a služby vždy v hotovosti? Znáš i jiné způsoby placení? Pojmenuj a rozliš výrobní a nevýrobní odvětví: Kterými výrobními faktory jsou tyto vstupy? činnost zedníka ropa stroje lekce konverzace od angličtináře automobily opracování polotovaru půda práce kapitál

6 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.6 Něco navíc pro šikovné Na základě příběhu znázorni jednoduchý koloběh zboží a služeb (znázorni vstupy a výstupy mezi jednotlivými subjekty), který funguje na tomto tichomořském ostrově. Samozřejmě předpokládejme, že se jedná o velmi zjednodušený obraz fungování ekonomiky! Pan White a jeho domorodí přátelé, manželé Johnsonovi, hospodaří na malém tichomořském ostrově jako jediní obyvatelé. Na ostrově působí dvě firmy: firma Waterfly, a. s., která dodává všem obyvatelům ostrova pitnou vodu, a firma X-Clothing, s.r.o., která pro všechny vyrábí oděvy. Pan White pracuje ve Waterfly, pan Johnson v X-Clothing. Paní Johnsonová občas nabízí panu Whiteovi k prodeji vypěstované potraviny a zároveň provozuje provizorní holičství. Vysvětli, co znamená, když se řekne: Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci.

7 Types of goods in economics
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics 14.7 CLIL (Goods and services) FACTORS OF PRODUCTION land labour capital goods zboží services služby Types of goods in economics

8 14.8 Test znalostí Cílem dělby práce je mimo jiné:
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.8 Test znalostí Správné odpovědi: Cílem dělby práce je mimo jiné: a/ zvýšení výrobních nákladů b/ zvýšení nezaměstnanosti c/ prodloužení pracovní doby d/ zvýšení produktivity práce Mezi výrobní faktory nepatří: a/ výrobky b/ půda c/ práce d/ kapitál Mezi volné statky řadíme: a/ ropu b/ vzduch c/ elektřinu d/ potraviny Produkci nevýrobních odvětví nazýváme pojmem: a/ výrobky b/ statky c/ zboží d/ služby d b a

9 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.9 Použité zdroje, citace Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 8 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2005, ISBN slide 3 Skořepa Michal, Skořepová Eva: Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia - manuál pro učitele. 1.vydání, Praha, Scientia, 2008, ISBN slide 4 slide 7

10 14.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 14.10 Anotace Autor Mgr. Eva Zralá Období 01 – 06/2012 Ročník 8. a 9. ročník Klíčová slova Výroba, obchod, služby, dělba práce, výrobní a nevýrobní odvětví, výrobní faktory Anotace Prezentace zabývající se vývojem dělby práce, výrobními a nevýrobními odvětvími, koloběhem zboží a služeb v ekonomice.


Stáhnout ppt "Elektronická učebnice - II"

Podobné prezentace


Reklamy Google