Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15."— Transkript prezentace:

1 Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Potřeby Anotace: Potřeby nemocného člověka Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:17.08.2012

2 POTŘEBY NEMOCNÉHO

3 Člověk = bytost holistická Porucha jedné části celku vede zákonitě k poruše jiné části, popř. celého organismu

4 Potřeby člověka Potřeba je projevem nedostatku, chybění něčeho, ale i nadbytku Potřeba pobízí k vyhledávání nebo k vyhýbání se určité podmínce Potřeba je nutná pro život a vývoj člověka

5 V průběhu života se potřeby člověka mění z hlediska kvantity i kvality

6 Potřeby člověka Všichni lidé mají společné potřeby, ale jejich uspokojování je rozdílné – žádoucí nebo nežádoucí Potřeba jako projev nedostatku vyjadřuje stav organismu, který startuje proces motivace – hybné síly chování

7 Abraham H. Maslow „Jakmile je jedna potřeba uspokojena, staví se na její místo druhá… Pro lidskou bytost je v celém jejím životě charakteristické, že prakticky stále něco vyžaduje.“ (Maslow) Teprve je-li nižší potřeba uspokojena, staví se na její místo potřeba vyšší

8 Hierarchie potřeb dle Maslowa 1. Fyziologické potřeby (NP) 2. Potřeby bezpečí a jistoty (NP) 3. Potřeba lásky a sounáležitosti (VP) 4. Potřeba uznání, ocenění, sebeúcty (VP) 5. Potřeba seberealizace, sebeaktualizace (VP), metapotřeby

9 Seberealizující jedinci musí být tedy všeobecně uspokojeni a duševně zdrávi Metapotřeby jsou méně naléhavé, ale jejich uspokojování posiluje vývoj k pravé lidskosti, k vyššímu štěstí a radosti Vyšší potřeby jsou pozdějším stupněm fylogenetického i ontogenetického vývoje

10 Cvičení pro studenty Napište příklady žádoucího (1) a nežádoucího uspokojování potřeb (1) Vysvětlete princip holismu na příkladu konkrétního nemocného člověka z vašeho nejbližšího okolí (kamarádka, rodiče, prarodiče…)

11 Nemocný člověk a jeho potřeby Faktory, které znemožňují, narušují nebo mění způsob uspokojování potřeb člověka: Nemoc Osobnost Vývojové stadium člověka Okolnosti, za kterých nemoc vzniká Mezilidské vztahy

12 Využití poznatků o potřebách lidí v práci sestry Poznání a pochopení sama sebe a tím uspokojování vlastních potřeb Pochopíme-li potřeby druhých, lépe porozumíme jejich chování Poznatky o základních potřebách tvoří teoretický podklad pro oš. proces

13 STUPNICE podle NORTONOVÉ Zjišťuje riziko vzniku dekubitů, které vzniká při 25 bodech a méně Zjišťujeme: schopnost spolupráce, věk, stav pokožky, každé další onemocnění, fyzický stav, stav vědomí, aktivitu, pohyblivost, inkontinenci Viz. Trachtová, E.: Potřeby nemocného v oš……

14 BARTHELŮV TEST ZÁKLADNÍCH VŠEDNÍCH ČINNOSTÍ Též test ADL (activity daily living) Zjišťujeme stupeň závislosti v základních denních činnostech Hodnotíme: najedení, napití, oblékání, koupání, kontinence, použití WC, přesun lůžko-židle, chůze po rovině, chůze po schodech 0 b = vysoce závislý, 100 b = nezávislý

15 KLASIFIKACE FUNKČNÍCH ÚROVNÍ SEBEPÉČE PODLE M. GORDONOVÉ Zjišťujeme: celkovou pohyblivost, schopnost najíst se, umýt se, obléci se, dojít na toaletu, udržovat domácnost, nakoupit, uvařit si, … Hodnocení: 0 b – soběstačný 5 b – absolutní deficit sebepéče

16 Hodnocení bolesti Vizuální analogová škála („pravítko“) Teploměr jako vizuální analogová škála (hodnocení bolesti u dětí) Řada obličejů s mimikou od úsměvu po pláč (nejmenší děti) Vše Trachtová, E.: Potřeby nemocného…str.133

17 Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN 80-85427-30-0. ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN 80-862-92. ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN 80-7333-014-8.

18 DĚKUJI ZA POZORNOST.


Stáhnout ppt "Střední zdravotnická škola, Národní svobody 420 397 11 Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_15."

Podobné prezentace


Reklamy Google