Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKryštof Procházka
1
AKTUÁLNÍ SITUACE VE STAVEBNICTVÍ Tisková konference SPS v ČR v Praze dne 26. 9. 2012 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel
2
STAVEBNÍ VÝROBA 2007 – 2011 2
3
3
4
STAVEBNÍ PRODUKCE 2012 (meziroční index - stálé ceny) 4 ledenúnorbřezendubenkvětenčerven měsíc94,784,091,197,396,691,6 od počátku roku 94,7 88,9 89,8 92,7 93,8 93,3 k roku 200871,461,665,669,674,776,3 červenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec měsíc99,5 od počátku roku 94,5 k roku 200877,4
5
ZAKÁZKA STAVEBNÍCH PRACÍ (meziroční index - podniky nad 50 zaměstnanců ) NOVÁ ZAKÁZKA I.QII.Q1. pololetí CELKEM 53,978,563,1 pozemní stavitelství62,396,077,2 inženýrské stavitelství49,665,254,0 STAV NA KONCI OBDOBÍ (ZÁSOBNÍK PRÁCE) I.QII.Q1. pololetí CELKEM 89,985,484,6 veřejná zakázka88,480,382,7 soukromá zakázka101,591,893,5 zahraničí61,895,972,9 5
6
PŘÍNOS STAVEBNÍ PRODUKCE PRO STÁTNÍ ROZPOČET úpadek stavebnictví přináší velmi nepříznivé důsledky pro ekonomiku státu každá 1 miliarda investic znamená přínos příjmů do státního rozpočtu ve formě všech druhů daní (ze zisku firem, ze mzdy, spotřební daně, DPH a dalších) a z pojištění (zdravotního a sociálního) téměř 400 milionů korun k tomu ještě stát uspoří na dávkách v nezaměstnanosti Studie Rýnsko-Westfálského institutu pro výzkum hospodářství 1 mld. EUR přispívá mezi 2,359 a 2,592 mld. EURO příjem státu prostřednictvím daní, pojistného a nevyplacených sociálních dávek dosahuje výše okolo 408 mil. EURO na 1 mld. EURO investic do stavebnictví připadne 10.422 osob/pracovníků 6
7
NÁVRH OPATŘENÍ PRO ZMÍRNĚNÍ DOPADŮ EKONOMICKÉ KRIZE předložený SPS na Poradním sboru předsedy vlády pro sektor stavebního průmyslu dne 14. 8. 2012 Legislativa legislativa ztěžující schvalovací procesy při povolování staveb zákon o veřejné zakázce stavební zákon zákon o vyvlastnění zákon o specifickém schvalovacím procesu Bytová výstavba nový úvěrový program s využitím evropských peněz JESSICA preferovat programy revitalizace bytového a domovního fondu z důvodu zanedbané údržby dokončit vyřizování žádostí v programu Zelená úsporám již v roce 2012 zahájit nový společný program MMR, MŽP a MPO řešící komplexně oblast rekonstrukcí bytových budov a snižování energetické náročnosti, financovaný z prodeje emisních povolenek od roku 2014 zajistit pokračování programu s využitím kombinovaných finančních prostředků z fondů EU a z prodeje emisních povolenek garantovat neměnnost pravidel v průběhu jejich realizace, minimálně na období 10 roků 7
8
NÁVRH OPATŘENÍ PRO ZMÍRNĚNÍ DOPADŮ EKONOMICKÉ KRIZE Dopravní infrastruktura dopravní stavitelství jako jednoznačnou prioritu státního rozpočtu s ohledem na multiplikační efekty výstavby, podporu ekonomiky zpracovat dopravní sektorovou strategii, 2. fáze (strategické rozhodování o dobudování dopravní infrastruktury, o prioritách, termínech, finančním zajištění) 100 % vyčerpání OPD Doprava 2007 – 2013, včetně realizace náhradních projektů připravit koncepční řešení tvorby rozpočtu SFDI pro 2014 – 2020, snižující závislosti na dotacích ze státního rozpočtu zajistit způsob financování národních zdrojů a předfinancování pro současný i budoucí Operační program projednat s dodavatelskou sférou Návrh modelu alternativního financování rozvoje DI nasměrovat veřejné prostředky do oblasti údržby a oprav dopravních sítí vyčlenit odpovídající dostatečné prostředky pro okamžité obnovení investorské přípravy nových staveb 8
9
NÁVRH OPATŘENÍ PRO ZMÍRNĚNÍ DOPADŮ EKONOMICKÉ KRIZE PPP projekty vypracovat analýzu úspěšnosti investičních projektů realizovaných v zemích EU na jejím základě provést jednoznačné rozhodnutí o vhodnosti realizace takových projektů v podmínkách ČR vytvořit vzorové pilotní projekty PPP v ČR pro vybranou pozemní či dopravní stavbu Čerpání fondů EU zajistit 100 % vyčerpání Operačního programu Doprava 2007 – 2013 připravit a odsouhlasit neprodleně realizaci náhradních projektů odstranit chybovost při jejich tvorbě zamezit pochybnostem o regulérnosti výběrových řízení věnovat zvýšenou pozornost vedení dokumentace stavby bezodkladně vyčlenit rozpočtové prostředky na urychlenou investorskou přípravu nových projektů nejen v oblasti DI stanovit osobní odpovědnost příslušných ministrů za nesplnění podmínek ke stoprocentnímu čerpání přidělených finančních prostředků 9
10
10
11
11
12
12
13
13
14
ZÁVĚR stavebnictví nemá krizi za sebou, pokles bude pokračovat i letos a s ohledem na trvale klesající poptávku nelze očekávat změnu ani v příštím roce je nutné zintenzivnit diskuzi mezi vládou, nezávislými ekonomy a zástupci oboru (stavebními dodavateli, výrobci stavebních hmot, projektanty, developery) o hrozících důsledcích pokračujícího neřešení současného kritického vývoje je zapotřebí vnímat z nejvyšší politické a vládní úrovně problémy stavebnictví v jednom celku z pohledu politického i ekonomického vláda jako nejdůležitější a nejvýznamnější investor musí působit proti cyklicky; musí umět definovat svoje potřeby ve střednědobém horizontu minimálně 5 let, aby dodavatelé, projektanti, výrobci stavebních materiálů mohli očekávanému vývoji přizpůsobit v plném komplexu svoje kapacity vláda nese zodpovědnost za ekonomický a současně i za sociální vývoj v zemi, a proto je bezpodmínečně nutné, aby tuto svoji roli vnímala s ohledem na budoucnost v horizontu delším, nežli je délka jednoho volebního období 14
15
15 Děkuji za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.