Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Příliš často se při myšlení díváme zpět … Edward de Bono
2
Psychologie v kostce Jana Petříková
3
Literatura ATKINSON, Rita L. et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. 751 stran. ISBN 80-7178-640-3 STERNBERG, Robert J.: Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. 480 stran. ISBN: 80-7178-376-5 PLHÁKOVÁ, Alena: Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2004. 472 stran. ISBN 80-200- 1086-6 GILLERNOVÁ, Ilona a kol.: Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 1999. 79 stran. ISBN: 80-7168-683-2 HOSKOVCOVÁ, Simona, GRUBER Jan: Testy na psychologii. Praha:Tutor, 2004. ISBN: 80-86700-13-5
4
Literatura HUNT, Morton: Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2000. 708 stran. ISBN: 80-7178-311-0 CUMMINSOVÁ, Denise D.: Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál, 1995. 237 stran. ISBN: 80-7178-186-X FERJENČÍK, Ján: Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál, 2000. 256 stran. ISBN: 80-7178-367-6. SMÉKAL, Vladimír: Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister Principal, 2002. ISBN 80-85947-80-3
5
Časopisy Československá psychologie. Časopis pro psychologickou teorii a praxi Vydává Česká akademie věd. http://cspsych.psu.cas.cz/index2.html Psychologie dnes Časopis pro psychologii, psychoterapii a životní styl http://casopisy.portal.cz/pd/http://casopisy.portal.cz/pd/
6
Osnova Kam zařadit psychologii? Psychologie v systému věd Psychologie jako věda – předmět, metody, poslání Psychologické vědy – základní, aplikované a speciální disciplíny Základní paradigmata psychologie – psychologické přístupy v kostce (jména) Základní pojmy psychologie – obecná psychologie v kostce
7
Jsem psycholog – co to znamená? Psycholog je označení pro absolventa akreditovaného magisterského oboru psychologie.
8
Akreditovaný studijní program psychologie Karlova Univerzita, Praha, Filosofická fakulta www.psychologie.ff.cuni.czwww.psychologie.ff.cuni.cz Masarykova Univerzita, Brno, Filosofická fakulta www.phil.muni.cz/psychwww.phil.muni.cz/psych Masarykova Univerzita, Brno, Fakulta sociálních studií www.fss.muni.cz/psychwww.fss.muni.cz/psych Univerzita Palackého, Olomouc, Filosofická fakulta www.psych.upol.czwww.psych.upol.cz Ostravská Univerzita, Filosofická fakulta www.osu.cz/ffi/kps www.osu.cz/ffi/kps
9
Akademický titul Mgr. - akademický titul „magistr/a" PhDr. - titul „doktor filosofie" (státní rigorózní zkouška a rigorózní práce) PhD. - titul „doktor" (tříleté postgraduální studium, státní doktorská zkouška, disertační práce)
10
Psycholog pomáhá druhým poznat sám sebe rozvíjet sám sebe poznávat druhé působit na druhé uspořádat podmínky, ve kterých lidé žijí
11
Psí jako psychologie
12
Pojem psychologie Christian Freiherr Baron von Wolff 1679-1754 psýché – dech, duše, motýl logos –rozum, nauka
13
Počátky vědecké psychologie Wilhelm WUNDT (1839-1920) 1879 psychologická laboratoř Lipsko
14
Vědy formální (logika, matematika, statistika) empirické přírodní (biologie, fyzika, chemie…) společenské (sociologie, antropologie, kulturologie…) normativní (pedagogika, etika)
15
Charakter psychologie jako vědy Disciplína pravděpodobnostní probabilistická stochastická
16
Předmět psychologie duše Ψ = věda o duši osoba, osobnost Ψ= věda o člověku duševní život Ψ = věda o psychice Ψ = věda o vědomí Ψ = věda o nevědomí Ψ = věda o prožívání Ψ = věda o chování
17
Vědomí …………………… nevědomí vědomí je stav mysli, obsahuje to, co prožíváme a co si uvědomujeme předvědomí – mentální obsahy, které mohou být úsilím uvědoměny, ale nejsou v daném okamžiku ve vědomí (osobní) nevědomí - duševní obsahy, které si v daném okamžiku neuvědomujeme potlačené/vytěsněné obsahy zautomatizované činnosti komplexy kolektivní nevědomí – zděděné obsahy: instinkty a archetypy persona, animus/a, stín, úplné bytostné Já
18
Resumé Psychologie je věda o prožívání a chování, o jejich produktech a jejich determinaci.
19
Vědecké metody slovo metoda - cesta k cíli metody = nástroje, jejichž pomocí se získávají a vyhodnocují empirická data
20
Metody psychologie introspekce - pozorování zaměřené na sebe, vlastní prožívání extraspekce pozorování zaměřené na druhé individuální x skupinové zúčastněné x nezúčastněné strukturované x nestrukturované v přirozených x laboratorních podmínkách
21
Experiment experimentum - pokus, zkouška soubor jednání a pozorování, jehož účelem je verifikovat (ověřit) nebo falzifikovat (vyvrátit)hypotézu nebo poznatek nezávislé proměnné - jimi manipulujeme závislé proměnné – registrujeme vztahy odehrávající se v black box – na ně usuzujeme
22
Experiment jednoduchý slepý pokus = zkoumané osoby nevědí, která je ve výzkumném a která v kontrolním souboru
23
Experiment dvojitý slepý pokus = zkoumané osoby ani výzkumní nevědí, který ze zkoumaných jedinců je ovlivněn a který nikoli
24
Experiment placere - líbit se placebo – původně nečinná látka, která je upravena do stejné formy jako lék, je užíván jako kontrolní vzorek při testování léků placebo efekt obecně pozitivní dopad placeba na pacientův stav
25
Člověk se nevědomky chová tak, jak myslí!
26
Dotazování rozhovor – tváří v tvář dotazník – papír-tužka či klávesnice- obrazovka
27
Rozhovor - interview forma setkání a vzájemné komunikace mezi badatelem a respondentem individuální x skupinový x focus group volný x řízený nestandardizovaný –plán je pouhý skeleton, následující otázka vyplývá z předchozí odpovědi standardizovaný – předem přesný plán otázek – znění i pořadí anamnestický, diagnostický, psychoterapeutický, pedagogický
28
Rozhovor Otázky otevřené - volný prostor ve formulaci odpovědi Otázky uzavřené - konečný počet variant odpovědí Otázky nevhodné, špatně položené: Nápovědné otázky Skrytá sugestivnost Dvouhlavňové otázky Nesrozumitelné otázky Chybně adresované otázky Obecně formulované otázky
29
Dotazník předem připravené a přesně stylizované otázky na poznání sledovaného jevu podané písemnou formou otázky zaměřené na prožívání na chování na postoj a názor na zájem a zálibu mínění o sobě
30
Dotazník sériový poziční efekt – vliv pořadí na pozornost a zapamatování
31
Dotazník Škály Nominální – chceme-li klasifikovat data, která nelze jinak třídit, často se jedná o invarianty Ordinální neboli pořadová – je-li možné vytvářet třídy a stanovovat u nich nějaké pořadí Intervalová: když lze předpokládat, že hodnoty proměnné lze seskupit do stejně širokých intervalů, avšak neexistuje absolutní nula Poměrová: má absolutní nulu
32
Psychologické testy test = diagnostická zkouška s cílem dospět k hlubšímu poznání psychických vlastností jednotlivců nebo skupin testy členíme: výkonové osobnostní objektivní projektivní
33
Sociometrie metoda analýzy sociálních systémů výsledkem sociogram
34
Poslání psychologie aneb k čemu to všechno je? popsat (deskribovat) projevy chování a duševního dění vysvětlit (interpretovat, explanovat) projevy chování a duševního dění předvídat (predikovat) projevy chování a duševního dění aplikovat poznatky s cílem zvyšovat lidskou spokojenost a zdraví
35
Psychologické disciplíny
36
Základní teoretické obory obecná psychologie dějiny psychologie psychologická metodologie sociální psychologie vývojová (ontogenetická) psychologie psychologie osobnosti psychopatologie biologická psychologie (psychobiologie, neuropsychologie) srovnávací (komparativní) psychologie
37
Speciální psychologické disciplíny psycholingvistika zoopsychologie psychofyzika biopsychologie psychofyziologie farmakopsychologie diferenciální psychologie psychodiagnostika psychometrie
38
Aplikované disciplíny klinická psychologie psychologie zdraví (dříve duševní hygiena, psychohygiena) poradenská psychologie pedagogická psychologie školní psychologie psychologie práce (dříve průmyslová psychologie) a organizace inženýrská psychologie psychologie řízení (manažerská psychologie) forenzní (soudní) psychologie psychologie sportu vojenská psychologie psychologie dopravy psychologie trhu a reklamy psychologie umění ekologická psychologie
39
Základní paradigmata v psychologii
40
Paradigma παράδειγμα (parádeigma) – příklad, vzor, model obecně paradigma = určitý vzor vztahů či vzorec myšlení ve vědě = souhrn základních domněnek, předpokladů, představ dané skupiny vědců o tom o tom co zkoumat (fce orientančí) jak to zkoumat (fce metodologická) jaká jsou pravidla tohoto zkoumání (fce normativní)
41
Paradigma – Thomas Kuhn 1965 Struktura vědeckých revolucí životní cyklus vědy fáze normální vědy fáze skepse a kritiky fáze krize viz heliocentrické -> geocentrické paradigma
42
Paradigmata v psychologii počátky vědy, experimentální psychologie strukturalismus a funkcionalismus behaviorismus -> kognitivně- behaviorální směry gestalt psychologie -> kognitivní psychologie psychoanalýza -> psychodynamické směry, humanistická psychologie
43
Experimentální psychologie Wilhelm WUNDT (1832-1920) laboratoř introspekce
44
Behaviorismus John Broadus WATSON (9.1.1878-25.9.1958) 1912 behavioristický manifest „Dejte mi na výchovu tucet zdravých dětí a já vám zaručím, že z každého z nich vychovám specialistu, jakého náhodně zvolím …“ S-R psychologie
45
Neobehaviorismus Burrhus Frederic SKINNER (20.3.1904- 18.8.1990) S-O-R experiment operantní podmiňování
46
Kognitivně-behaviorální směry Julian B. ROTTER (22.10.1916- univerzita Connecticut) Locus of control – místo kontroly externalisté-internalisté
47
Kognitivně-behaviorální směry Albert BANDURA (4.12.1925) teorie sociálního učení zástupné učení self-efficecy - sebeúčinnost, vnímaná vlastní zdatnost
48
Gestaltistická psychologie Gestalt - tvar Max WERTHEIMER (15.4.1880 Praha- 12.10.1943) Kurt KOFFKA Wolfgang KÖHLER
49
Gestalt psychologie psychické jevy jsou fenomény samy o sobě tvar je komplexní nadsumativní kvalita
50
Třetí prst… Dejte si prsty asi 30 cm před sebe a pak zaostřete na protější stěnu. Vyroste vám třetí prst…
51
Vnímání a smyslové klamy identické čáry?! rovnoběžky?!
52
Vnímání a smyslové klamy uprostřed identické kruhy?!
53
Vnímání a smyslové klamy rovnoběžky?!
54
Vnímání a smyslové klamy čtverec?!kružnice?!
55
Vnímání a smyslové klamy kolik kostek, 3 nebo 5?!
56
Vnímání a smyslové klamy spočítejte černé tečky
57
Vnímání a smyslové klamy spousta úhlů nebo trojúhelník a krychle?!
58
Celek je víc než jen suma částí
59
Kognitivní psychologie předmětem mentální procesy, především kognitivní vliv počítačů psychika – systém zpracování informací
60
Kognitivní psychologie Jean William Fritz PIAGET (9.8.1896-16.9.1980) teorie kognitivního vývoje stádium senzomotorické stádium sémiotické funkce (předoperačního myšlení) stádium rozvoje konkrétních operací myšlení stadium rozvoje formálních (matematika, logika) adaptace akomodace asimilace
61
Kognitivní psychologie Herbert Alexander SIMON (15.6.1916-9.2.2001) Allen NEWELL (19.3.1927- 19.6.1992) analogie lidská mysl – computer řešení problémů
62
Kognitivní psychologie Ulric NEISSER (8.12.1928) schéma cyklus vnímání
63
Kognitivní psychologie Noam Avram CHOMSKY (7.12.1928- ) vrozené mentální struktury od něj výzkum jazyka a psycholingvistika
64
Vnímání a stres
67
sakadické oční pohyby
68
Psychoanalýza Sigismund FREUD (6.5.1856 Freiberg, dnes Příbor – 23.9.1939) vědomí a nevědomí pudy Eros a Thanatos id, ego, superego
69
Psychodynamické směry Carl Gustav JUNG (26.7.1875-6.6.1961) analytická psychologie kolektivní nevědomí archetypy
70
Psychodynamické směry Alfred ADLER (7.2.1870- 28.5.1937) individuální psychologie komplex méněcennosti životní plán, styl „Dítě je otcem muže“
71
Psychodynamické směry Karen HORNEYOVÁ, roz. Danielsenová (16.9.1885-1952) reforma psychoanalytického pohledu na ženy
72
Psychodynamické směry Erich FROMM (23.3.1900- 18.3.1980) vlastnění a bytí – modus mít nebo být neproduktivní orientace vykořisťovatelská orientace tržní orientace křečkovitá orientace produktivní orientace
73
O čem to celé je… …základní psychologické kategorie
74
Základní kategorie psychické procesy obvykle o nejkratší psychické jevy vedou ke vzniku obsahů psychické stavy obvykle delší psychické jevy ovlivňují průběh psychických procesů psychické vlastnosti, dispozice nejdelší, relativně trvalé psychické jevy determinanty reakcí
75
Základní dimenze psychiky oblast kognitivní – poznávací procesy (zahrnuje procesy vnímání, myšlení, pozornost, paměť, rozhodování) oblast emocí a motivace – zahrnuje oblast prožívání (emoce, city), vůle a chtění (motivace) oblast konativní - zahrnuje chování a jednání
76
Kognice - vnímání vnímání – odraz reality ve vědomí zprostředkovaný smyslovými orgány indukujícími fyzikální a chemické podněty analyzátor – komplex pro zpracování informací sestávající ze tří částí: smyslový orgán, nervové dráhy a nervové centrum senzorické procesy, čití – příjem a zpracování informací ve smyslových orgánech, jejichž výsledkem je počitek
77
Kognice - vnímání počitek - je odraz jednotlivých vlastností, předmětů a jevů, které působí na receptory člověka ve vědomí vjem – je odraz souhrnu vlastností těch předmětů a jevů, které momentálně působí na analyzátory, je to psychický obsah jako výsledek zpracování senzorických dat. Vznik vjemu probíhá ve fázích: 1.detekce (odhalení) 2.diskriminace (rozlišení) 3.analýza (rozložení) 4.rozlišení jemných detailů 5.syntéza (složení)
78
Kognice - vnímání druhy receptorů – dle modality fotoreceptory (světločivé buňky, tyčinky a čípky), audioreceptory chemoreceptory (čichový epitel, chuťové pohárky,) mechanoreceptory (hmatová kožní tělíska – dotyk a tlak) termoreceptory (teploty) proprioreceptory (svalová vřeténka a šlachová a kloubní tělíska - pohybu, polohy, rovnováhy). nociceptory (bolesti),
79
Kognice - vnímání 1. vnější (exteroreceptory) dálkové (telereceptory): zrakový, sluchový, čichový, vibrační dotykové (kontaktoreceptory): chuťový, tlakový, tepelný, bolesti 2. vnitřní (interoreceptory) útrobní, orgánové (visceroreceptory): trávení, bolesti, krevního oběhu, vyčerpanosti, dýchání, sexuální, vylučování proprioreceptory: pohybu, rovnováhy, polohy
80
Kognice - vnímání reakční čas práh čivosti absolutní nadprahové podněty podprahové podněty rozdílový Weberův – Fechnerův zákon
81
Kognice - vnímání smyslová adaptace adaptační nivó habituace senzorická deprivace
82
Kognice - pozornost pozornost - zaměření a soustředění vědomí vlastnosti: selektivita – výběrovost podnětů koncentrace – soustředění vědomí
83
Kognice - pozornost druhy pozornosti dle zapojení volní složky Neúmyslná (bezděčná, mimovolní) pozornost Úmyslná (záměrná) pozornost event. Postvolní pozornost
84
Kognice - pozornost Intenzita - síla Tenacita - stálost, trvání Kapacita - rozsah Oscilace - přenášení Fluktuace - přesouvání Distribuce pozornosti –rozdělování
85
Kognice - paměť paměť – schopnost organismu přijímat, uchovávat a vyvolávat přechodné vjemy, a to i po odeznění vyvolávajících podnětů pamětní stopa – engram Fáze paměťového procesu Impregnace – vstup informace Retence – ukládání informace Reprodukce – znovuvybavení informace
86
Kognice - paměť fylogenetická ontogenetická krátkodobá, pracovní – 2-3 sekundy, 3*10 5 bitů fonologická smyčka vizuospaciálního náčrtník centrální výkonnostní složka dlouhodobá – v řádu minut až let, kapacita 3*10 9 bitů
87
Kognice – paměť Dlouhodobá paměť deklarativní paměť (explicitní) sémantická epizodická nedeklarativní (implicitní, reflexní) procedurální priming – percepční, koncepční klasické (Pavlovovo) podmiňování neasociativní učení
88
Kognice - paměť Asociativní Neasociativní habituace senzituace Logická Mechanická (mnemotechnické pomůcky)
89
Kognice - paměť syndrom falešné paměti, iluzorní vzpomínky paměť je rekonstruktivní proces
90
Kognice - paměť Vybavování reprodukce - znovuvybavení rekognice – znovupoznání Zapomínání vyhasínání paměťové stopy (-) interference = překrývání novými obsahy
91
Kognice - paměť Herman EBBINGHAUS (24.1.1850- 26.2.1909)
92
Kognice - paměť křivka zapomínání po 19 minutách zapomene 41,8 % naučeného po 24 hodinách 66,3%, po 1 měsíci 75%
93
Kognice - paměť Co si pamatujeme lépe: konkrétní oproti abstraktnímu pozitivní proti negativně asociavanému silně emočně zabarvené obsahy a zážitky (někdy se jich nelze zbavit viz posttraumatická stresová porucha)
94
Kognice - paměť Ovlivněna činností hemisfér levá - verbální a logické schopnosti, využívá se např. při učení jazyků a matematiky pravá - prostorové vnímání, intuici, tvořivé a syntetické myšlení
95
Kognice - paměť Jak si lépe zapamatovat dělejte věci vědomě, přikládejte jim význam mnemotechnika – vytvářejte pojítka mezi obsahy dostatek kyslíku (zhluboka dýchejte, potápějte se…) varujte se cigaret, alkoholu, dehydratace
96
Kognice - myšlení myšlení – oproti bezprostřednímu a názornému poznávání pomocí vnímání je myšlení zprostředkovaný a zobecněný poznávací proces zprostředkovaný – překračuje hranice vnímání zobecněný – zachycuje podstatné vlastnosti a vztahy
97
Kognice - myšlení Myšlenkové operace Analýza - myšlenkové rozložení na část Syntéza - myšlenkové sloučení jednotlivých prvků do smysluplného celku Abstrakce „Toto charakterizuje to a toto necharakterizuje to“ Generalizace (zobecnění) – „Tyto mají společné toto“ Komparace (srovnávání) – „To je jako to, nebo to není jako to“ Negativita :“To není to“ Identita : „To je to“
98
Kognice - myšlení Myšlenkové operace Klasifikace (třídění, slučování) –„Tyto lze zkombinovat do tolika těchto; toto lze doplnit tímto, abychom získali ono“ Eliminace (vyloučení) – „Toto nepatří koněm, protože se nevyznačuje tímto; nebo se vyznačuje tímto, což ony nemají“ Symetrie (souměrnost) – „To nastane proto, že takto je to v rovnováze k onomu“ Extrapolace (pokračování, přenos známé funkce metodou analogie) – „Toto bude pokračovat takto, protože pokračování je funkcí onoho“ Trojčlenka – „Toto se má k tomu, jako ono se bude mít k onomu“ Sylogismus – „Jestliže to se má k onomu jako ono se má k tamtomu, pak to se má stejně k tamtomu.“
99
Kognice - myšlení Produkty myšlení pojem shrnuje podstatné znaky/vlastnosti předmětů, soud je postižení vztahu mezi pojmy (slovní formou soudu je věta) úsudek je postihováním vztahů mezi soudy, dovoluje učinit závěr
100
Kognice - myšlení Typy myšlení Konkrétní - zacházení s předměty v určité konkrétní situaci a nalézání jejich podstatných vlastností a vztahů Abstraktní - operování se znaky a symboly, které jsou výsledkem abstrakce a zobecnění, některé z nich nemají hmatatelný předmět, existují jen jako pojmy (dobro, krása, spravedlnost...); bylo ověřeno i mezidruhovou komunikací u primátů, delfínů a existuje zřejmě na různé úrovni i u mnoha dalších zvířat
101
Kognice - myšlení Typy myšlení: Konvergentní – jednosměrné, sbíhavé myšlení, nalezení jedné správné odpovědi či jednoho možného řešení problému Divergentní – vícesměrné, rozbíhavé myšlení, které se nespokojuje s jedním možným řešením
102
Kognice - myšlení Edward de Bono vertikální myšlení (též diskurzivní, algorytmické) přesnost, analýza, konvergence laterální myšlení (fuzzy logic, nebo strange revelations, též non- diskurzivní, intuitivní myšlení) bohatost, syntéza, divergence
103
„Každý o ní mluví, ale kdo ji kdy viděl…“
104
Kognice - inteligence inteligence obecná rozumová schopnost g – SPEARMAN mentální operace, obsahy a produkty – GUILFORD fluidní (potenciální schopnost učit se a řešit problémy) a krystalická inteligence CATTEL
105
Kognice - inteligence Carl Friedrich GAUSS (1777-1855) rozložení inteligence v populaci viz Gaussova křivka
106
Kognice - inteligence
107
THORNDIKE abstraktní praktická sociální GOLEMAN – emoční inteligence uvědomění si sebe sebemotivace vytrvalost kontrola impulzů regulace nálad empatie naděje nebo optimismus
108
Emoce „Strach je plodem myšlení“ „Co hýbe světem, nejsou peníze, ale láska“
109
Emoce emoce (cítění) – se řadí mezi psychicé procesy - hodnotí skutečnosti, události, situace a výsledky činností dle subjektivního stavu a vztahu k hodnocenému jevu emoce (city) - prožitky, obsah procesu cítění; mají zřetelnou subjektivní polaritu libosti či nelibosti, motivují a zaměřují aktivitu subjektu.
110
Emoce – 1777 Tetens Znaky emocí subjektivita spontánnost předmětnost aktuálnost polarita
111
Emoce Základní dimenze libost x nelibost vzrušení x uklidnění napětí x uvolnění Základní dimenze významu evaluace – dobré x zlé potence – silné x slabé aktivity – aktivní x pasivní
112
Emoce Klasifikace podle síly a časového průběhu nálady afekty vášně citové zabarvení aktuálních obsahů mysli
113
Emoce emoce – pocity city – vyšší city estetické intelektuální etické
114
Emoce etika – nauka o mravech, o morálce morálka – systém regulativů lidského jednání Vývoj morálního myšlení PIAGET – heteronomní x autonomní
115
Emoce - morálka Lawrenc KOHLBERG - stadia morálního vývoje prekonvenční konvenční postkonvenční Carol GILLIGANOVÁ mužská – důraz na spravedlnost ženská – důraz na péči
116
Motivace lat. moveo - hýbám přeneseně vyjadřuje hybné síly chování, činitele chování Proč je člověk aktivní? Proč je jeho aktivita zaměřena jistým směrem? Jaký má jeho aktivita pro tohoto člověka smysl?
117
Motivace Funkce motivace dynamogenní (aktivizující, energizující), direktivní (regulující, směrovou), dávání smyslu (dodávají subjektivní, osobnostní smysl lidské činnosti)
118
Motivace Motiv = hypotetická dispozice k procesu motivace; motivy jsou psychologické příčiny chování. Motivace = proces realizovaný funkčním vztahem dispozice a podnětové situace, proces v němž se konstituují motivy
119
Motivace klasifikace motivů primární x sekundární apetence x averze vnitřní x vnější vědomě x neuvědomované ovladatelné vůlí x vůlí neovladatelné
120
Motivace motivační systém relativně stálý soubor motivů, který je pro něj charakteristický
121
Motivace Hierarchická teorie motivů Abraham MASLOW základní fyziologické potřeby potřeby bezpečí (tzv. kvazifyzické potřeby) sociální potřeby potřeby uznání potřeby seberealizace, sebenaplnění
122
Motivace Atribuce - připisování příčin dění kolem Fritz HEIDER – zavedl pojem atribuce: lidé jsou jako amatérští vědci vnitřní atribuce (dispoziční) vnější atribuce (enviromentální)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.