Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLadislava Havlíčková
1
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A2 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012 Ročník/věková kategorie4. ročník OA Vyučovací předmět/klíčová slova Podnikatelské koncepce, výrobní koncepce, výrobková koncepce, prodejní koncepce, marketingová koncepce, koncepce sociálního marketingu. Anotace Prezentace je zaměřena výklad a srovnání jednotlivých podnikatelských koncepcí.
2
Marketing Podnikatelské koncepce CZ.1.07/1.5.00/34.0025 Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státním rozpočtem České republiky.
3
Co je to KONCEPCE? Obecně koncepci chápeme jako: pojetí, způsob výkladu, chápání, základní hledisko, vůdčí idea, myšlenková osnova, hlavní záměr či myšlenka Zdroj: Wikipedie. http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncepce (accessed Sept 19, 2014)http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncepce
4
Podnikatelské koncepce Výrobní Výrobková Prodejní Marketingová Koncepce sociálního marketingu
5
Výrobní koncepce 1900 až 1920 PRINCIP: Vyrob co nejlevněji a prodáš. CÍL: maximalizace zisku přes oblast výroby S<D
6
Výrobní koncepce UPLATNĚNÍ: v období rozvoje výroby, snižování nákladů (průmyslová revoluce). NEVÝHODA: výrobce nebere ohled na potřeby a přání zákazníka PŘÍKALD: Baťa, Ford (pásová výroba), USA Texas Instruments – kalkulátory, ČR - cestovní kanceláře po revoluci (vysoká poptávka po levném cestování).
7
Výrobková koncepce 1920 až 1930 PRINCIP: zákazníci chtějí kvalitní, technický dokonalé, spolehlivé výrobky a za tyto výrobky jsou ochotni zaplatit vysokou cenu CÍL : firmy usilují o vysokou kvalitu, technickou úroveň, image výrobku a jeho zdokonalování
8
Výrobková koncepce NEVÝHODA : odklon od skutečných přání a potřeb zákazníků, soustředění se na parametry výrobku PŘÍKLADY: luxusní značkové zboží vyráběné zakázkově a v malých sériích (originalita, prestiž) – PORSCHE – zaměření se na výrobek
9
Výrobková koncepce MARKETINGOVÁ KRÁTKOZRAKOST = odtržení výrobce od reality, nereaguje na změnu na trhu (přání, potřeby a zájmy zákazníků) a podcení konkurenci (Porsche)
10
Prodejní koncepce 1930 až 1950 PRINCIP: snaha prodejců přesvědčit zákazníka pro koupi produktu (nástroje propagace - reklama, podpora prodeje) CÍL: prodat vše, co podnikatel vyrobil (než vyrábět to, co by bylo možné prodat)
11
Prodejní koncepce NEVÝHODA : velmi riskantní, zákazník může být nespokojen a šířit negativní reference PŘÍKLADY: u tzv. nehledaného zboží - různé druhy pojistných produktů (stavební spoření, penzijní připojištění)
12
Marketingová koncepce PRINCIP: uspokojování přání a potřeb zákazníků CÍL: získání věrných zákazníků, kteří budou opakovaně nakupovat výrobky a zároveň je propagovat Prodejní koncepce se zaměřuje na potřeby prodávajícího, marketingová koncepce se zaměřuje na potřeby kupujícího.
13
Marketingová koncepce Má 4 atributy: CÍLENOST NA TRH - určení cílové skupiny (mládež ) ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA - komunikace se zákazníkem, zjištění přání a potřeb
14
Marketingová koncepce KOORDINOVANÝ MARKETING - vytvoření marketingového mixu DASAŽENÍ CÍLŮ - ekonomické výsledky, výnosnost, konkurenceschopnost, pozice na trhu, dobré jméno PŘÍKLAD: Microsoft - Windows, Office
15
Koncepce sociálního marketingu Je marketingová koncepce vhodnou organizační filozofií? zhoršování životního prostředí snižování zásob přírodních zdrojů růst populace v rozvojových zemích hlad a bída v těchto zemích
16
Koncepce sociálního marketingu Vznik 70. léta 20. století, nejnovější PRINCIP: kompromis mezi cíli firmy, uspokojováním potřeb a přání zákazníků a veřejnými zájmy (ekologické, zdravotní a morální apely) NEVÝHODA: firmám se zvýší náklady VÝHODA: – zvýší se jim společenská prestiž – upevní si pozici na trhu
17
Koncepce sociálního marketingu CÍL a PŘÍKLAD: inteligentní spotřeba = spotřeba, která nezatěžuje a nepoškozuje životní prostředí (vratné obaly, odpady, neprovádění pokusů na zvířatech) Vliv na firmy: ochrana životního prostředí – exhalace, – toxické látky do vod, – nebezpečné odpady, – neplýtvání přírodními zdroji (uhlí, ropa)
18
Význam marketingu Marketing je uplatňován v rozvinutém tržním hospodářství, kde je nadbytek zboží. Výroba nevytváří bohatství země, to pochází až z prodeje zboží. Marketing nachází uplatnění i v neziskové oblasti ( školství, charita, sponzorství ). Marketing není jen prostředkem ke zvyšování spotřeby, ale i zvyšování kvality života.
19
Kritika marketingu Vlivem propagace zvyšuje náklady a tím i konečnou cenu = marketing zvyšuje náklady. Vytváří konzumní společnost = marketing negativně působí na společnost. Napomáhá ničení životního prostředí = marketing negativně působí na ekologii.
20
Otázky k zamyšlení: Jak vnímáte význam a dopady marketingu vy? Jaké další podnikatelské koncepce mohou následovat? Existují v současnosti nějaké trendy? Které výrobky či značky prorazily díky kvalitnímu marketingu? Kde marketingu není potřeba?
21
Zdroje informací: Vysekalová, J., Strnad, P., Vydrová, J.: Základy marketingu pro střední školy. Praha: Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-668-9 Kotler, P., MARKETING PODLE KOTLERA Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4
22
Děkuji za pozornost Ing. Liběna Krchňáková OA Ostrava-Poruba
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.