Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU
2
Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV
Anotace Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: IV. ročník SŠ Tematický celek: opakování mluvnického učiva ročníku Klíčová slova: publicistika, automatizace, aktualizace, zpráva, úvodník, článek, interview, reportáž, fejeton, glosa, recenze Forma: výklad Datum vytvoření: čiva ročníku Klíčová slova: terminologie, výklad, odborný popis, referát, přednáška, úvaha, esej Forma: výklad Datum vytvoření:
3
PUBLICISTICKÝ STYL styl sdělovacích prostředků
cíl – informovat, přesvědčovat aktuální zábavná funkce forma psaná i mluvená Co rozumíme pojmem novinářská etika?
4
Automatizace a aktualizace
- používání výrazů běžně se v publicistice vyskytujících, stejných, stereotypních - cíl – rychle se orientovat v textu - např. soupeř pokořil branku, ožehavý problém…. Aktualizace - protiklad k automatizaci - užití prostředků neotřelých, nečekaných, nových, nezvyklých - cíl – upoutat pozornost čtenáře - např. městu hrozil dopravní infarkt Pokuste se vytvořit výrazy automatizované i aktualizované.
5
Zpráva stručná, výstižná, aktuální
odpovídá na otázky – co, kdy, kde, jak a proč objektivní, zaměřená na fakta informuje o události, která již proběhla Sestavte zprávu o sportovní akci naší školy.
6
úvodník článek umístěný na první straně
analýza aktuálního problému dne objektivní, vyjadřuje postoj celé redakce, ne jedince používá 1. osoby množného čísla Jakou funkci plní 1. osoba mn. čísla?
7
Článek rozsáhlejší útvar publicistického stylu
doplňuje základní informace např. o popis situace či úvahu cíl – zaujmout, přesvědčit, hodnotit Musí být při psaní článku novinář objektivní? Vysvětlete svůj názor.
8
Interview rozhovor se zajímavou osobou forma otázek a odpovědí
obecný úvod osobnost představí odpovědi novinářem stylisticky upraveny / ne vždy / Jsou vedeny rozhovory pouze se známými osobnostmi?
9
Reportáž smíšený publicistický útvar
prvky stylu publicistického, uměleckého i odborného kombinace popisu, zprávy, úvahy, kritiky, rozhovoru… přibližuje nám zajímavé místo či akci autor je na akci osobně přítomen uplatňuje se i osobní postoj autora pestrá slovní zásoba, výrazy citově zabarvené, obrazné vyjadřování Vytvořte osnovu pro reportáž na libovolné téma.
10
Fejeton útvar stylu publicistického i uměleckého
zpracování aktuálního tématu zajímavým způsobem cíl – upozornit na problém, ale i pobavit využití humoru, ironie, nadsázky, obrazného vyjadřování, hovorové výrazy obsahuje pointu Kdo je zakladatelem fejetonu v české publicistice? Co o autorovi víte?
11
Glosa a recenze články obsahující kritiku kritika konstruktivní
objektivní přístup Glosa - kritický komentář k aktuální události - zaměřena na oblast politiky a společenského dění - může obsahovat ironii Recenze - hodnocení uměleckého díla / kniha, divadlo, výstava, film…/
12
Shrnutí publicistický styl – požadavky na aktuálnost, objektivitu, zábavnou funkci útvary – zpráva, úvodník, reportáž, fejeton, glosa, recenze… využití automatizace a aktualizace výrazu
13
Použité zdroje -SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk a literatura: ucelená, přehledná, osvědčená příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na střední a vysoké školy. Havlíčkův Brod: Fragment, ISBN -MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.