Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tvarosloví – slovesa 1 Střední odborná škola Otrokovice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
2
Charakteristika DUM Název školy a adresa
Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /2 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-2/6 Název DUM Tvarosloví – slovesa 1 Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: slovesa a jejich charakteristika Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Slovesa, osoba, číslo, čas, způsob, slovesný rod, vid Datum
3
Tvarosloví – slovesa 1 Náplň výuky: Druhy sloves Určité Neurčité
Mluvnické kategorie sloves Osoba Číslo Čas Způsob Slovesný rod Slovesný vid
4
Druhy sloves určitá Vyjadřují osobu Oznamovací způsob všech časů
Neseme, maluješ, čtou, kraluje Rozkazovací způsob Nes, maluj, čti, kraluj Podmiňovací způsob Zpíval by, maloval bys, četli bychom Obr. 1
5
neurčitá Osobu nelze určit Příčestí Činné (kupoval, dělal, sázel)
Trpné (kupován, dělán, sázen) Přechodník přítomný nesa, kupuje, sázeje, dělaje Přechodník minulý přinesši, udělav Infinitiv kupovat, dělat, sázet Obr. 2
6
Mluvnické kategorie sloves
Osoba, číslo Singulár Já Ty On, ona, ono Plurál My Vy Oni, ony, ona
7
Čas Přítomný Píše, malují, čteme, volá Minulý
Psal, malovali, četli jsme, volal Budoucí Napíše, namalují, budeme číst, zavolá Obr. 3
8
Způsob Oznamovací ve všech časech
Pracoval jsem, pracuji, budu pracovat Podmiňovací přítomný, minulý Pracoval bych, byl bych pracoval Rozkazovací Pracuj, pracujte, pracujme Obr. 4
9
Slovesný rod Činný Podmět je původcem děje. Žák píše test.
Malíři malují obrazy. Trpný Podmět není původcem děje. Původcem děje je někdy jiný. Žák je chválen učitelem. Most byl postaven dobrovolníky. Obr. 5
10
Slovesný vid Dokonavý Vyjadřuje ukončený děj.
Napíše, dopral, postavíme Nedokonavý Vyjadřuje neukončený děj. Psal, šel, pere, staví, dělává Obr. 6
11
Kontrolní úkoly Urči slovesný rod a vid Mlč, být nesen, poslal, vydávali, provozoval, dopsal Utvoř rozkazovací způsob Psát, mluvit, vyprat, sázet, obíhat, kráčet, hasit Utvoř podmiňovací způsob přítomný i minulý
12
Kontrolní úkoly Urči slovesný rod a vid – řešení:
Mlč (Č,D), být nesen (T, N), poslal (Č, D), vydávali (Č, N, provozoval (Č, N), dopsal (Č, D) Utvoř rozkazovací způsob – řešení: Psát – piš, mluvit – mluv, vyprat – vyper, sázet – sázej, obíhat – obíhej, kráčet – kráčej, hasit – has Utvoř podmiňovací způsob – řešení: Přítomný: psát – psal bych, mluvit – mluvil by, vyprat – vyprali byste Minulý: sázet – byl bych sázel, obíhat – byl by obíhal, kráčet – byli byste kráčeli
13
Seznam obrázků: Obr. 1: Michael Brown, [vid ], dostupné z: reseni( )/ Obr. 2: Michael Brown, [vid ], dostupné z: work( )/ Obr. 3: coramax, [vid ], dostupné z: Obr. 4: Gina Sanders, [vid ], dostupné z: Obr. 5: coramax, [vid ], dostupné z: Obr. 6: coramax, [vid ], dostupné z:
14
Seznam použité literatury:
[1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN
15
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.