Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilViktor Vacek
1
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluZáklady teorie literatury Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_33/13 Jméno autoraMgr. Simona Tomášková Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
2
Podstata a funkce literatury Literární druhy a žánry Vypracovala: Mgr. Simona Tomášková
3
Název Aktivita III/2. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Český jazyk a literatura Popis Aktivita _Literární žánry– určeno pro žáky 1. ročníků tříletých učebních oborů Přispěvatelé Mgr. Simona Tomášková Jazyk český Typ interakce výkladové učení Druh výukového zdroje prezentace Jazyk cílové skupiny český Typická délka použití 0 hod. 25 minut Speciální vzdělávací potřeby žádné Licence a práva užití http://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura Technické a softwarové požadavky Interaktivní tabule, projektor Celková délka 0 hod. 25 minut Zařazení do struktury RVP Všeobecné vzdělávání Podniková klíčová slova Literární žánry, bajka, pověst, pohádka, román, novela, báje atd.
4
literatura je souhrn slovesných děl uměleckých i odborných soubor všech zachovaných slovesných textů a písemných záznamů v různých jazycích světa Literatura (z lat. littera = písmeno) nebo též písemnictví v širším slova smyslu je souhrn všech psaných textů, (z lat. textum = tkanina) tj. všech existujících písemně zaznamenaných jazykových projevů lidstva. Tedy literatura umělecká, naučná, technická, časopisecká, memoárová i soukromá korespondence. V užším slova smyslu se literaturou obvykle myslí literatura umělecká, čili krásná literatura, beletrie
5
Společenské funkce literatury: 1) poznávací 2) estetické působení – tlumočí určité pojetí krásy 3) citové působení 4) výchovný vliv – zpětné působení literatury na život Literární dílo má: obsah – skutečnosti a představy, o nichž dílo vypovídá formu – způsob literárního zpracování této výpovědi - obsah ovlivňuje formu a naopak
6
1 ) Lidovou slovesnost (písně, pohádky, pověsti,…) 2) Texty umělé literatury (próza, poezie) Próza – díla bez veršů v dramatické podobě Poezie = verše: a) lyrická b) epická c) dramatická
7
EPIKA ( děj) PRÓZA LYRIKA (zachycuje city, myšlenky, nálady, dojmy) POEZIE DRAMA (princip předvádění, děj je dialog i monolog) DRAMA
8
Epika: 1. Malá 2. Střední 3. Velká
9
Malá epika: příběh – nejjednodušší žánr; má své vyhrocení (pointu) bajka – ze života zvířat či věcí, kteří jednají jako lidé a mají jejich vlastnosti; má mravoučný závěr
10
obsahuje i stručnou charakteristiku postav a prostředí báje (mýtus) – pokus o výklad světa, hrdiny jsou bohové; soustava mýtů (mytologie) se stala základem náboženských soustav starých národů pověst – spojení historického jádra a fantazie, čerpá z minulosti národa, často pojednává o činech historických hrdinů, váže se k určité osobě či místu
11
povídka – kratší příběh většinou časově i místně určen, více osob i děje než u příběhu novela – stručnější povídka; děj se soustřeďuje na jednu událost, mívá překvapivý závěr
12
pohádka – původně žánr lidové slovesnosti; vymyšlený příběh s nepravděpodobným dějem, vystupují zde nadpřirozené bytosti, dobro vítězí nad zlem
13
epos – řada událostí soustředěných kolem společného jádra, bohatý děj, spousta příběhů, hodně postav, bohatý popis, často veršovaný román – větší rozsah, řada událostí, hodně dějů a postav
14
píseň – nejstarší žánr, prosté vyjádření, přesný hudební rytmus a rým, pravidelná sloka, refrén a) lidová – neznáme autora b) umělá óda – oslavná báseň většího rozsahu hymnus – slavnostní píseň menšího rozsahu, týká se národa, vlasti apod. elegie (žalozpěv) – vyjadřuje smutek nad ztrátou někoho nebo něčeho
15
satira – básně různého obsahu, které vyjadřují hodnocení určité skutečnosti epigram – drobná často satirická báseň, která vyjadřuje úsudek o určitém životním jevu dithyramb – jásavý zpěv vyjadřující bezprostřední radost nebo nadšení „pásmo“ – žánr moderní poezie, využívá mnohovýznamovosti a volného přiřazování veršů, každý verš má samostatné té,a ale celkově navozuje dojem jednoho zážitku
16
balada – veršovaná skladba pochmurného děje často s tragickým koncem, děj je zhuštěný a lyrický prvek se uplatňuje v popisu prostředí romance - báseň veselé nálady, konflikt je řešen smírně poema (básnická povídka) - zachycuje události ze života jednotlivce
17
tragédie – hodnocena jako nejvýznamnější, jde o nerovný zápas hlavního hrdiny, který končí jeho smrtí komedie – veselé motivy sloužící k pobavení tragikomedie – prvky komična smíšené s tragickým motivem
18
http://cs.wikipedia.org/wiki/Literatura
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.