Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Mgr. Michal Oblouk
2
zpráva, oznámení, referát, inzerát, leták, plakát
zpravodajské cílem je seznámit čtenáře s aktuálními událostmi zpráva, oznámení, referát, inzerát, leták, plakát INFORMAČNÍ ÚTVARY
3
stručně, jasně a srozumitelně informuje o události, která se stala (CO, KDY a KDE)
jednoduché jazykové prostředky, přitažlivé titulky, grafická úprava bývá spojena s hodnocením základní žánr zpravodajství – vlastnosti: aktuálnost, věcnost, objektivita, přesnost, úplnost, spolehlivost ZPRÁVA
4
ZPRÁVY
5
informuje o události, která se teprve stane, k níž teprve dojde
musí v něm být uvedeny všechny potřebné údaje – o jakou akci se jedná (název akce, účel), kde se akce koná, kdy se koná (přesné datum, hodina začátku, popř. odkdy dokdy), kdo akci pořádá, komu je určena a další informace či pokyny pro účastníky (např. výše vstupného, program) bývá spojeno s výzvou druhem oznámení je také pozvánka OZNÁMENÍ
6
OZNÁMENÍ
7
REFERÁT krátký útvar, přinášející přehledně uspořádané informace
výstižný a jazykově správný souvislý projev podává souhrnnou zprávu o nějakém díle nebo osobnosti REFERÁT
8
placené textové nebo obrazové sdělení v masových médiích
cíl – upoutat, zaujmout důležitá volba grafických prostředků – typ, čitelnost, výraznost, odlišnost písma občanské inzeráty - nabídka prodeje či koupě nějakého předmětu denní potřeby, nadbytečného zboží, osobních služeb, seznámení se s jinými osobami, vzájemné výměny předmětů, nábor do nějakého spolku či občanského sdružení, oznámení o svatbě, promoci, životním jubileu, úmrtí osoby, vzpomínky na zemřelé apod. podnikatelské inzeráty - propagace a reklama nějakých výrobků, zboží, prací a služeb, nabídka volných pracovních míst, výběrová řízení do různých vedoucích a řídících funkcí, vyhlášení veřejných soutěží apod. INZERÁT/REKLAMA
9
INZERÁTY
10
zpravidla tištěný dokument, který propaguje nějaký výrobek, činnost, myšlenku apod.
LETÁK
11
PLAKÁT rozměrný list papíru vystavovaný na veřejných místech
s použitím textu a obrazu nabízí zboží, umělecké dílo či produkci, zábavu, názor apod. působí na širokou veřejnost, své zájemce si nevybírá, má upoutat pozornost, barevné provedení má být nápadné, výrazné, ale ne křiklavé, text pak stručný a výstižný (co, kde, odkdy - dokdy) PLAKÁT
12
ZDROJE http://www.protrail.info/index.php?tra=protrail&fil=media
ZDROJE
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.