Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNaděžda Havlová
1
Aktuální otázky evropské energetické politiky a Evropský energetický program pro hospodářské oživení Petr Binhack pbinhack@seznam.cz
2
Evropská energetická politika Oblasti Vnější energetická politika Energetická-klimatická politika Společný energetický trh Důvody přijetí klimaticko-energetického balíčku Ochrana klimatu-globální oteplování Snížení dovozní závislosti na fosilních palivech Zelená energetika jako impulz k posílení ekonomického růstu Cíle klimaticko-energetického balíčku Snížení závislosti na fosilních palivech a jejich dovozu (350 mld. EUR/rok) Zvýšení energetické účinnosti, racionalizace spotřeby energií
3
Cíle do roku 2020 Snížení emisí skleníkových plynů o 20 % ve srovnání s rokem 1990 do roku 2020 (za určitých podmínek 30 %), zvýšení podílu elektrické energie z OZE na 20 % z celkové spotřeby a 20% zvýšení energetické účinnosti. Náklady na dosažení cílů „20-20-20“ jsou odhadovány na 0,4 až 0,6 % HDP Evropské unie ročně do roku 2020. Úspory by v příštích 30 letech měly dosáhnout 175 až 320 mld. EUR ročně. Plnění cílů? Snížení emisí skleníkových plynů (1990-2009) – 17,3 %; (1990-2010) – 15,5 % Podíl OZE (v roce 2012) – cca 15 % Energetická účinnost (2011) – 14 % Překážky realizace: –Nedostatečná a opožděná implementace energetické legislativy. –Nedostatečné využívání potenciálu energetických úspor. –Vnitřní trh s energiemi není funkční. –Nedostatečná a zastaralá energetická infrastruktura. –Inovacím v oblasti energetiky není věnována dostatečná pozornost. –Slabá míra spolupráce v externí dimenzi energetických vztahů Evropské unie.
4
Plnění cílů: produkce elektrické energie z OZE Cíl – 20 % Plnění cíle – cca 15 % 2007-2009 – největší podíl na nově instalovaných kapacitách má větrná energie Investice – až 2 biliony EUR do roku 2020 Od roku 2008 pokles růstu objemu investic do obnovitelných zdrojů z cca 50 % na 5 % ročně Investice nejen do produkčních kapacit, ale také do přenosové soustavy (super grid – 40 000 km = 400 mil. EUR) Rizika – nestabilita přenosových soustav - black out Překážky – nedostatečné investice, délka povolovací řízení, chybějící veřejná podpora (NIMBY)
5
Společný energetický trh Společný trh – 2014 Propojení soustav – 2015 Legislativní a investiční opatření 3. energetický balíček – Rozbíjení národních monopolů, liberalizace trhu, snižování ceny energií, unbundling Prioritní směry trans-evropské energetické infrastruktury – Snaha o zkrácení povolovacího řízení a identifikace prioritní projektů Podpora investic (2014 – 2020) – Nástroj pro propojení Evropy (Energetika) – 9 mld. EUR (předpokládané celkové investice 200 mld. EUR) Současný stav –stagnace investic do přenosových soustav, nestabilita přenosových soustav, příliš mnoho schémat podpory deformuje trh (cenu určují netržní mechanismy) => cílů 2014 a 2015 nebude v termínu dosaženo
6
Regulace vs. liberalizace Fungování společného trhu s energiemi není možné bez propojení národních přenosových soustav. Současná negativní situace vyplývá z rozporu mezi snahou o regulaci a liberalizaci. Vznik prostředí nepřátelského k investicím do velkých energetických projektů. Důsledky Zákazník – vyšší ceny energií, mnoho schémat podpory => nejistota Investor – energetický sektor přestává být výhodnou investicí (existují podporovaná odvětví), roste vliv politických rozhodnutí, regulace sektoru (unbundling) => nejistota
7
Investice do energetiky Energetika – strategické, kapitálově náročné odvětví s dlouhodobými investicemi. EU je globálně největší investor do obnovitelné energetiky (zatím), avšak investice do optimalizaci přenosových soustav neodpovídají tempu růstu „zelené“ energetiky. Nedostatečné investice do ostatních energetických odvětví (produkce a přenosu) povedou k prohlubujícímu se deficitu energetické bilance EU a odrazí se v rostoucích dovozech ropy, zemního plynu, ale také elektrické energie. => Ztráta podpory veřejného mínění klimaticko- energetickým cílům => možné přehodnocení energetické politiky EU???
8
Evropský energetický program pro hospodářské oživení (EEPR) Nařízením (ES) č. 663/2009, závazky do 31. prosince 2010 Cíle – podpora investic do energetiky s cílem udržet kapitálové výdaje a nastartovat hospodářský růst v době hospodářské krize a poklesu investic. Struktura – Plynárenská a elektrizační infrastruktura (2,365 mld. EUR) – Využití větrné energie na moři (0,565 mld. EUR) – Zachycování a ukládání uhlíku (1,050 mld. EUR) Celková alokace prostředků: 3,980 mld. EUR Přihlášeno 82, podpořeno 59 projektů s alokací 3,864 mld. EUR (93 %) Celkové investice 22 mld. EUR
9
EEPR – realizované projekty
10
Energetická budoucnost EU I „Low Carbon Economy Roadmap 2050“ „Energy Roadmap 2050“ „Renewable Energy: a major player in the European energy market“ Evropská komise má ambiciózní cíle, které narážejí na odpor Evropské rady (členských států), ale také Evropského parlamentu. Problém se stanovením cílů pro 27 členských států, které jsou každý autonomní v určování svého energetického mixu, vycházejí z různých geografických a ekonomických podmínek a mají odlišné postavení v dodavatelsko odběratelských vztazích.
11
Energetická budoucnost EU II Rozpor mezi snahou o splnění klimaticko-energetického balíčku a snahou o vytvoření a nastavení úspěšného fungování společného evropského trhu s energiemi. Evropská energetická politika, která se v rámci Lisabonské smlouvy, v podobě Hlavy XXI, článek 194, stala součástí primárního práva Evropské unie, by měla naplňovat tři základní cíle: měla by být konkurenceschopná, udržitelná a bezpečná. Plnění cílů v oblasti klimatu i liberalizace jsou „pouze“ nástroji k naplnění cílů evropské energetické politiky. Řešení? Rezignace na část cílů nebo prohloubení energetické politiky
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.