Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
České národní obrození I.
Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_1D České národní obrození I. Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
2
Počátky českého národního obrození
Odrazovým můstkem bylo zemské vlastenectví českých a moravských stavů namířené proti centralizaci Marie Terezie a Josefa II. Je zakotveno i v osvícenství. Cílem je povznést české národní písemnictví.
3
František Martin Pelcl (1734 – 1801)
Archivář a knihovník v hraběcí rodině Nosticů. Stal se prvním profesorem české řeči a literatura na pražské univerzitě. 70. léta 18. století – zpracoval a vydal německy psané dějiny Čech. Vydával do té doby neznámé historické prameny. Snažil se přiblížit slavné stránky českých dějin a ukázat vyspělost české kultury v minulosti.
4
Josef Dobrovský (1753 – 1829) Historik a jazykovědec, studoval české kulturní památky. Podrobně studoval vývoj českého jazyka. Zpracoval novodobou mluvnici českého jazyka.
5
Velký vliv na národní obrození mělo zavedení povinné školní docházky – postupně se zvyšovala gramotnost obyvatelstva. Proti bylo povinné zavedení němčiny do škol a úřadů na našem území. Státní správa byla nucena využívat němčinu. Proto jsou vydávány obrany českého jazyka – př. Balbínova obrana.
6
Vydávání českých knih a novin
První česky psané periodikum – Rosenmüllerovy noviny. Václav Matěj Kramerius (1753 – 1808) Byl největší organizátor národně osvětové práce. Začínal jako knihovník. Od roku 1789 vydává vlastní periodikum – C.K. pražské poštovské noviny. Založil Českou expedici – nakladatelství a knihkupectví (vydávání a šíření česky psané zábavné a naučné literatury).
7
Divadlo Promlouvalo k lidem. Od roku 1785 se v Nosticově (Stavovském) divadle hrálo o nedělních odpoledních česky. Na Koňském trhu (dnešní Václavské náměstí) vznikla provizorní dřevěná divadelní budova – tzv. Bouda. Český divadelní sbor tu působil v letech 1876 – 1879, pak nastaly velké finanční potíže. Jeden z autorů - Václav Thám (1765 – 1816). Po zániku Boudy české divadlo vystupuje pohostinsky na německých scénách a prostřednictvím kočovných společností mimo Prahu.
8
Literární tvorba Také velké obtíže. První autoři jsou: Antonín Jaroslav Puchmajer, Šebestián Hněvkovský, Vojtěch a Jan Nejedlých. Vychází první literární časopis: Hlasatel český.
9
Josef Jungmann (1773 – 1847) Byl přesvědčen o životaschopnosti českého jazyka a kultury. Překládá ze světových literatur. Vytvářel nová slova. Sepsal Pětidílný slovník česko-německý.
10
Definitivně se rozchází kulturní vývoj Čechů a Němců v českých zemích
Definitivně se rozchází kulturní vývoj Čechů a Němců v českých zemích. Významnou organizační základnou vědeckého života se stala Královská česká společnost nauk.
11
Počátek českého národního obrození
Zápis Počátek českého národního obrození Cílem je povznést české národní písemnictví. František Martin Pelcl - zpracoval a vydal německy psané dějiny Čech Josef Dobrovský Vydávány obrany českého jazyka Václav Matěj Kramerius – Česká expedice Divadlo – Bouda (Václav Thám) Josef Jungmann - Pětidílný slovník česko-německý.
12
Tajenka 1 2 3 4 5 Proces znovuobrození českého jazyka je označováno jako české národní …………….. Zevrubnou mluvnici českého jazyka napsal Josef …………………. Pětidílný česko-německý slovník napsal Josef …………………………. České vydavatelství se jmenovalo Česká ……………………. České knihy vydával Václav Matěj ………………………………
13
Metodické pokyny k prezentaci
Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, prosinec Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: osmý ročník, národní obrození, habsburská monarchie, Jungmann, Pelcl, Dobrovský, Kramerius, Bouda V této prezentaci je představen počátek činnosti českých národních buditelů, kteří působili ve všech sférách kulturního a vědeckého života. Cíleně není rozebírána literatura, doporučuji spolupracovat s učiteli českého jazyka. Součástí prezentace je tajenka, tu je možné i vytisknout. Pod „smajlíky“ jsou skryty hypertextové odkazy s doplňujícím obrazovým materiálem. Prezentaci je možné využít i k samostudiu. Použitá literatura: HLAVAČKA, M. a kol.: Dějepis pro 8. ročník ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, s. ISBN MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny novověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, s. ISBN kol. autorů: Dějepis 8: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: FRAUS, s. ISBN HARNA, J., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí II.1.vyd. Praha: FORTUNA, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.