Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
vyhledávací nástroje, neviditelný web
Internet vyhledávací nástroje, neviditelný web
2
Osnova vyhledávací nástroje neviditelný web trendy vyhledávací stroje
metarešeršní systémy neviditelný web
3
Kde brát informace o existenci vyhledavačů?
SearchengineWatch - SearchengineShowDown - Katalogy, rozcestníky vyhledavačů Hotsheet – Beaucoup - SearchengineCollossus -
6
žádný vyhledávací nástroj neumí prohledávat celý Internet!
Vyhledávací nástroje Nástroje se orientují na atraktivitu, marketing - není poptávka po nových nástrojích a kvantitativních ukazatelích, ale pro (Google) Dříve bylo důležité zjistit o vyhledávacím nástroji: jaké způsoby vyhledávání umožňuje jakou část, službu Internetu prohledává (www, ftp…) jakým způsobem zpracovává (indexuje) www stránky rozsah, velikost databáze vyhledávacího stroje - žádný vyhledávací nástroj neumí prohledávat celý Internet!
7
robot SW na indexaci SW na vyhledávání
8
Vyhledávací nástroje jak fungují
Sběr dat (roboti, crawlers) robot průběžně prochází internet většinou na principu sledování odkazu (určitého množství odkazů) - může odhalit pouze takovou stránku, na kterou vede odkaz ruční přidání (přidej odkaz, add a link, submit site, add site)
9
Vyhledávací nástroje jak fungují
2. Indexace - zapracování do vlastní databáze výpočet váhy slov z určité www v relaci s URL (sledování názvu, popisu, kw, nadpisy 1.úrovně příp. další, URL, odkaz z jiných stránek, čistý text) zpracování meta tagu description na určité stránce - popis obsahu stránky např.:<meta name="description" content="Popis tvorby a publikování WWW stránek pro začátečníky i odborníky“>. zpracování meta tagu klíčová slova na určité stránce (některé vyhledávače zcela ignorují) např.: <meta name="keywords“ content=“profesionální design,úprava textu,úprava obrázků,reklama,tvorba www">.
10
Vyhledávací nástroje jak fungují
3. Vyhledávání a řazení výsledků Řazení podle vztahu mezi dotazem a dokumentem (míra relevance, blízkost slov) prolinkovaný text v tagu title, systém dále vypíše obsah meta tagu description, nebo prvních několik slov ze začátku stránky, nebo kusy textu kolem hledaného výrazu Řazení podle postavení dokumentu v hypertextové struktuře webu (page rank (PR)=řazení dle relevance, věrohodnosti na principu počtu odkazů na určitou stránku (čím více odkazů na stránku, tím je PR vyšší), odkazy ze stránek s vyšším PR mají větší váhu
11
Trendy - Web 2.0 buzzword? - reflexe změn Goggle a jeho marketing
Decentralizované služby, kooperace, agregace zdrojů (kdo vlastní data-klíčová hodnota?) – mashup nadstavby (GoogleMaps) Folksonomie x taxonomie – aktivní účast uživatelů na kategorizaci, slovním popisu (tagging) stránek Sociální vztahy, komunitní weby – blogy, wiki RSS
12
Nové trendy ve vyhledávání
Současné vyhledávání - kvantita v pozadí metody dobývání znalostí web mining=klasifikace, shlukování predikce v nestrukturovaných textech x data mining dobývání znalostí z databází především strukturovaných informací typu tabulek ( - web intelligence kombinace interakce lidského myšlení, umělé inteligence se sítěmi a technologiemi) desktopy, toolbary - integrace vyhledávání na www s vyhledáváním v lokálních, souborech (doc, ppt, xls, pdf+další metadatové formáty), u ...
13
Nové trendy ve vyhledávání Intelligent Agents, Intelligent Software Agents
Obecně SW, který uživateli asistuje, naviguje při práci s PC aplikacemi při čtení, filtrování, třídění, vyhledávání, správě informací za podpory umělé inteligence, znalosti uživatelských preferencí, principů fuzzy logiky, neuronové sítě a dalších pokročilých algoritmů zakomponované do vyhledávacích strojů (web spiders, web robots), aplikace competitive intelligence (zakomponované do mobilních technologií, kancelářských SW, diářů - např. ERP-Enterprise Resource Planning, telekomunikačních zařízení, u, systémů FAQ, archivů diskusních skupin) umožňují na základě předem stanovených podmínek=vestavěná znalost filtrují a vyhledávají informace na míru daného uživatele (autonomní režim) schopnost „učit se“, kooperovat, napodobovat naše již provedená rozhodnutí v nových situacích
14
Nové trendy ve vyhledávání
filtrace u, vyhledávání diskusních skupin na základě vlastních zájmů … Projekty, odkazy Software agents group Agent web Intelligent Software Agents on the Internet By Björn Hermans, Using an Intelligent Agent to Enhance Search Engine Performance by James Jansen
15
Nové trendy ve vyhledávání
Vize – sémantický web aneb na přímou otázku – přímou odpověď i komplexního charakteru (jaké je hlavní město ČR? Jaká je současná politická situace v ČR?) Předpoklad – zachycení struktury dat, problém zejména textových dokumentů značkovací jazyk html (dobrý pro zprostředkování inf. o vzhledu stránky) X xml (novými značkami umožňuje vymezit obsah pro pokročilé vyhledávací služby, specifikuje VÝZNAM tagů) ontologie - nejvyspělejší forma metadat = člověku srozumitelné a zároveň strojově zpracovatelné, - definování rozsáhlých konceptů, tématických oblastí, termínů včetně vyjádření vztahů mezi termíny x tezauru přesnější, robustnější (škála vztahů pro vyjádření blízkost, nadtřída, podtřída - (projekt ontologie WordNet cca 100 tis. termínů)
17
Tag clouds
19
Google – pokročilé vyhledávání
2 a více pojmů defaultně spojuje operátorem AND (vyhledá stránky, kde figurují všechna zadaná hesla) Star Wars Episode +I - „I“ musí být ve vyhledaných stránkách obsaženo (patří mezi takzvaná „stop slova”) “léčivé rostliny” - najde přesnou frázi cembalo OR virginal - najde stránky s minimálně jedním termínem Klaus -Santa označení „Santa“ nesmí být ve vyhledaných stránkách obsaženo „* ze Žerotína“ – hvězdička nahradí libovolné slovo ~copyright - hledá uvedený termín včetně synonymních výrazů, např. i intellectual property. (Zatím lze použít pouze pro slovní zásobu v angličtině).
20
Google – pokročilé vyhledávání
Způsob zápisu příkaz:vyhledej (mezera) další termín operátory=příkazy, které se dají využít pro vyhledávání v Googlu filetype:pdf "digitální knihovny„ - omezení jen na určitý formát dokumentu (PDF, XLS, DOC, PHP…) intitle:CPU Athlon - najde „CPU“ v názvu stránky a „Athlon“ kdekoli allintitle:idnes galerie - najde „idnes“ a „galerie“ v názvu stránky (současně) link: - najde stránky obsahující odkaz na stránky uvedeného zdroje allinanchor:Oslo - najde stránky obsahující „Oslo“ v odkazu related: - najde tématicky podobné stránky k uvedené adrese site: „elektronický podpis“ – na uvedené www prohledá zdroje na téma elektronický podpis inurl:knihovna – najde uvedené slovo v URL adrese define:manuscript – najde definici pojmu stocks:IBM – najde burzovní, firemní informace o firmě info: – vypíše informací o stránce (cache, odkazy na uvedenou stránku
23
Desktopy, toolbary
29
Vyhledávání „Václav Havel“ v Google Book Search
Odkaz na vyhledání knihy v souborném katalogu ČR
30
Další vyhledavače – zajímavosti
SOOPLE Přívětivější rozhraní pro googlovské vychytávky ve vyhled. – typy soubory, odkazy, definice, překlady MSN – Encarta Slovníkové vyhledávání
34
Další vyhledávače Yahoo - nejstarší web. adresář, od r má vlastní fulltextový vyhledavač, vyhledávání obrázků Ask zajímavý Smart search - "capital of Nepal“, invisible tabs -např.: pictures of dna, pocket pc Alltheweb - koupil ho yahoo, možnosti pokročilého vyhledávání Altavista -překladač Babel fish translation Exalead - zajímavá vizualizace Add shortcut – nastavení často používaných, výchozích www
39
Metavyhledávače Pracují s jinými vyhledávacími nástroji
jedním příkazem se prohledává velké množství Internetu - dotaz je předáván k vyhodnocení rešeršním systémům (Googlu, Altavistě…) Vhodné pro vyhledávání, kde nám záleží na kvantitě, možnosti vyhledávání jsou omezené
40
Metavyhledávače Zapmeta (proximitní, boolovské vyhledávání, truncation, wildcard) AllTheWeb, AOL, AltaVista, and MSN Vivísimo Další produkt vivísima Clusty Jux Ask Jeeves, Google, MSN, Yahoo Překrývání výsledků z jednotlivých vyhledávačů Dogpile –
44
Neviditelný web Studie Bright Planet z r Bergman, Michael K. The Deep Web: Surfacing Hidden Value
48
Neviditelný web Problém - jak se dostat k primárním dok. na neviditelném webu? Na úrovni vstupních bodů, bran OK (HP katalogu, databázová centra) Neviditelný web mění strategie vyhledávacích strojů
49
Neviditelný web - vstupní brány
SCIRUS Přes 200 mil.vědeckých www Specifický vyhledávací nástroj pro odborné informace (záměrná filtrace nevědeckých obsahů, hluboká indexace www, vědeckých databází) Náměty na vyhledávání
50
Vyhledávače neviditelného webu
Complete Planet – katalog prohledatelných databází Registruje přes zdrojů, obsažených v 7000 kategoriích strukturovaného hesláře Direct Search – přímé vyhledávání, tématicky dělený rozcestník k prohledatelným databázím
51
Vyhledávače neviditelného webu
TURBO 10 Zajímavá vizualizace, clustrování zdrojí podle kategorií, vládní, univerzitní, obchodní online zdroje, databáze Invisible web
52
Kliknutím si prohlédnu uvedený odkaz
55
SCIRUS Kliknutím na specifické heslo se jednoduše přidá další
klíčové slovo do dotazu, a tak se zpřesní vyhledávání.
61
Ověřování informací na internetu, výsledků vyhledávání vyhledávání
JAK VYBRAT A NEPŘEBRAT? kritické hodnocení vyhledaných výsledků Kritéria: relevance - věcná shoda vyhledané informace s dotazem uživatele úplnost přesnost, důvěryhodnost (jasné autorství, jazyk textu, citovaná literatura, objektivita, podložená argumentace, typ dokumentu, práce-vědecký text či reklama, umístění adresy, doména, datace, uvedení důvodů pro zveřejnění….) ověření v referenčních zdrojích
62
Ověřování informací na internetu, výsledků vyhledávání vyhledávání
zlomyslné žerty – HOAX - „seriózní“ bludy a mystifikace zaujaté, neobjektivní „seriózní“ informace
63
Ověřování informací na internetu, výsledků vyhledávání vyhledávání
IFCC – Internet Fraud Complaint Centrum – partnerská instituce FBI, shromažďuje informace na podvodné služby a zdroje na internetu, registr stížností + zveřejnění aktuálních hrozeb FRAUD.org – národní informační centrum, které monitoruje podvody na internetu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.