Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Strategické plánování + NPM přednáška 9.5.2005
2
Co to je strategické plánování
1. 3. 2. Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? Kde jsme? Smyslem strategického plánování není pěkně vypadající dokument (ozdoba stolů jeho tvůrců), ale sdílená vize budoucnosti organizace a jasná představa o tom, jakými konkrétními kroky se k ní organizace může přiblížit.
3
Doporučená literatura
Strategické plánování pro neziskové organizace (Jiří Bárta, NROS 1997) Čítanka pre nezikové organizácie I. (kolektiv, Partners for democratic change Slovakia –
4
Kroky strategického plánování
Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu
5
Příprava procesu Zda a kdy strategické plánování provést; očekávané přínosy a rizika Potřeba konzultantů Dohodnutí plánovacího procesu Vytvoření plánovacího týmu
6
Přínosy, obavy a omezení strategického plánování
0čekávané přínosy Obavy a omezení Jak překonat obavy a omezení Způsob, jakým chcete postupovat: zahájit proces strategického plánování počkat se strategickým plánováním a začít s ním za příhodnějších podmínek ustoupit od myšlenky strategického plánování
7
Potřeba odborné pomoci
samostudium - články a publikace zkušenosti jiných organizací odborný poradce návrh postupu vyškolení vlastního týmu vedení procesu v organizaci vyvedení z krize vypracování dílčích analýz konzultace v průběhu SP ...výsledný plán by měl být vaším plánem, ne plánem vašeho poradce...
8
Věcný a časový postup kolik času chcete a můžete SP věnovat
s kým a kolikrát se sejdete, co budete na schůzkách řešit Příslušné Murphyho zákony: „Prvních 80% práce na projektu vám zabere 80% času a posledních 20% práce vám zabere dalších 80% času“ * „Práce vyplní veškerý čas, který na ni máte k dispozici“
9
Vytvoření plánovacího týmu
alespoň 3 lidé, optimum do 5-8 důležité skupiny lidí rozhodující členové správní rady výkonný ředitel/ka klíčoví pracovníci lidé mimo organizaci – klienti, významní dárci, odborníci z oboru apod. odborní poradci (procesní)
10
Analýza prostředí Zhodnotit minulost a současnost organizace
Definovat či redefinovat poslání Provést SWOT analýzu Provést další analýzy
11
Definování/redefinování poslání
současné poslání charakteristiky organizace o co usiluje? kdo jsou klienti? jaké programy, produkty nabízí jaká je působnost (územní či oborová)? na jakých hodnotách staví svoji činnost? jaká je její filosofie? jaké jsou její přednosti? navržení nového znění poslání
12
Možné analýzy Současní a potenciální klienti
jejich potřeby jak je organizace uspokojuje jak je organizace chce uspokojovat Konkurenti a spolupracující organizace (současní/potenciální) v čem je konkurence relativní výhody/nevýhody organizace oblasti spolupráce oblasti možné spolupráce Analýza finančních zdrojů (struktura příjmů, výdajů; srovnání za více let – procentní)
13
Tvorba strategie Stanovení kritických faktorů
Stanovení dlouhodobých cílů Využití TOWS matice Využití QSPM (quantitative strategic planning matrix) matice a další metody výběru strategie
14
TOWS Silné stránky 1. 2. Slabé stránky Příležitosti SO strategie
WO strategie Hrozby ST strategie WT strategie
15
Zpracování strategického plánu
Mise (poslání) a strategie Plán zaměstnanců a dobrovolníků (lidské zdroje) Finanční plán Implementační plán Plán PR a marketingu a jiné podle potřeby
16
Obecný vzor strategického plánu
Dlouhodobé cíle Strategie pro jejich dosažení Krátkodobé cíle pro rok 2003 Klíčové akce vedoucí k dosažení krátkodobých cílů akce zodpovídá termín náklady zdroje
17
Naplňování strategického plánu
Akční plány Monitorování a vyhodnocování Korekce Aktualizace
18
Dobře míněné rady Chápejte SP jako nekončící proces.
Neexistuje obecně platný postup. Pracujte tvořivě. Usilujte o jednoduchost a přímočarost plánování. Zapojte do plánování všechny rozhodující pracovníky organizace. Plánování se nerovná růst. I útlum aktivit může být výsledkem plánu. Všichni mají mít možnost se vyjádřit, ale ne všechny názory se musí promítnout v plánu. Pokud plánování nemá podporu celé organizace, má malou šanci na úspěch.
19
Váš úkol na příští seminář:
Zpracujte postup strategického plánu pro Nadaci Veronika, resp. o.s. Trialog. naplánujte potřebné schůzky (kdy, kdo je svolá, kdo se jich zúčastní, co se na nich bude řešit apod.); neměli byste zapomenout na následující činnosti: získání podpory, vyjasnění očekávání sestavení týmu ověření poslání organizace situační analýzy dlouhodobé cíle a kritické faktory vytvoření strategií zpracování strategického plánu schválení a implementace strategického plánu
20
NPM New Public Management
21
„Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“
Heslo NPM: „Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ založeno na myšlence „štíhlého státu“
22
Poselství hesla Kvalita veřejné správy se měří působením a účinností služeb veřejnou správou poskytovaných
23
Důvody vzniku Služba veřejnosti se odvíjela od hosp.systému a byla podřízena pol.systému Veř.správa převzala úkol toho, kdo koriguje chybný vývoj hospodářství, což vedlo k byrokratizaci státního aparátu V NPM hospodářství zpětně koriguje byrokratický státní aparát
24
Historie NPM 80. léta 20. století
První místo – Nový Zéland a jeho daňová reforma Tillburg (Nizozemí) St.Gallen (Švýcarsko) – výzkumné centrum SRN - vězeňství
25
Teoretické základy NPM
Teorie veřejné volby – její kritika prostřednictví větší konkurence, možnosti privatizace a contractingu, většího množství informací a větší kontroly byrokracie Teorie organizací – zdůrazňování zásadní pozice zastupitelské vlády nad byrokracií, a to posilováním moci politických lídrů prostřednictvím centralizace, koordinace, kontroly a contractingu Manažerismus – nabízející nové metody pro plnění funkcí státu – plánování, vyjednávání a diverzifikace Neo-taylorizmus – pro odstranění neefektivnosti byrokracie navrhuje zvýši kontrolu ekonomických a finančních informací, zaměřit se na hodnocení výkonu a odvození odměny od dosaženého výsledku Veřejné podnikání – vznik správy s podnikatelským duchem
26
T R E N D Y N P M : Dynamická organizace a její služby – politická instance neřídí vstupy, ale vytyčuje cíle Delegování výkonných pravomocí – a také zodpovědnosti na co nejnižší úrovně řízení Globální rozpočet – pro předem definovaný výkon stanoven rozpočet, který rozděluje vedoucí dle vykonané práce, ruší tabulky Controlling – interní či nezávislá vnější grémia pravidelně prověřující služby veřejné správy Benchmarking – srovnání srovnatelných veřejných jednotek s tou, která dané služby poskytuje nejlépe
27
Dvě roviny New Public Mangementu
Cíle - filozofie NPM Úsilí o změnu, pokus vnést tržní principy do VS Prostředky - soubor nástrojů NPM Snaha o revitalizaci správních procesů změnou stávajících systémových zákonitostí, které by v rámci VS umožnily podnikatelské chování
28
C Í L E N P M: orientace na vliv či dopad poskytnuté služby – důraz na stanovování cílů a kontrolu služeb VS orientace na zákazníka – sledování spokojenosti občanů se službami VS, vyhledávání jejich potřeb orientace na náklady – spojených s činností VS prostřednictvím sloučení odpovědnosti za poskytnutou službu a rozpočet orientace na produkt – s uvědoměním si charakteru veřejných statků a služeb obecně
29
P R O S T Ř E D K Y N P M: náhrada pravidel a ustanovení zakázkami a smlouvami oddělení strategických a operativních kompetencí delegování zodpovědnosti model koncernu
30
P R O S T Ř E D K Y N P M: smlouvy o provedení práce, resp. pracovní zakázky globálního rozpočet vytvoření motivačního systému ke zvýšení pracovní výkonnosti zavedení elementů soutěže
31
Přínos NPM - parlamentu
více prostoru pro řešení politických problémů, méně detailních otázek, lepší rozhodovací, řídící a kontrolní nástroje.
32
větší prostor pro samotné vládnutí a vedení,
Přínos NPM - vládě větší prostor pro samotné vládnutí a vedení, méně správních úkolů.
33
Přínos NPM - obyvatelům
kompetentní služby, které budou poskytovány rychle, partnersky a nekomplikovaně, přiblížení se veřejné správě a její větší transparentnost, otevřenost vůči jejich problémům a potřebám.
34
Přínos NPM - veřejné správě
více možností: jak reagovat na změny rychle a efektivně, jak se chovat hospodárně a úsporně a jak poskytovat své služby v souladu s potřebami obyvatelstva.
35
Přínos NPM - zaměstnancům a spolupracovníkům veřejné správy
větší samostatnost a více vlastní iniciativy, více zodpovědnosti, motivaci díky lepší rozpoznatelnosti kvality poskytnuté služby, více uznání v práci i na veřejnosti.
36
Na službu orientované řízení organizací veřejného sektoru není tedy jen jakýmsi opatřením, které se zavede a hned přinese kýžené úspěchy. Je to dlouhotrvající proces, jehož úspěšnost závisí na tom, jestli jsou všichni zúčastnění připraveni promítnout do svého jednání drobné a nepatrné kroky vedoucí ke změně. Jde vlastně o změnu kultury, která sice jednou začne, ale nikdy nekončí.
37
Zdroje NPM Nauka o organizaci Management – externí/interní trhy
Struktura koncernu s operativní autonomií Management – externí/interní trhy Elementy soutěže (účelové dohody) Finální místo kondicionálního řízení Marketing Orientace na zákazníka a produkt Management kvality Controlling Audit Evaluace
38
Hodnocení výkonu NPM - obtížné
Ideologie NPM dosahuje v nejvyspělejších zemích různých úrovní při usilování o změny. Toto úsilí bylo v některých případech směřováno do všech oblastí, v jiných se týkalo jen vybraných oblastí. Některé z reforem byly úspěšné dle vlastních měřítek jednotlivých zemí. Přesto je často obtížné zajistit, aby výsledky přesně odpovídaly slibům. V každém případě jsou výsledky jasně nespecifikovatelné.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.