Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
2
informace v nervovém systému
Paměť je schopnost - ukládání (encoding) - uchovávání (storage) - vybavování (retrieval) informace v nervovém systému
3
Paměť zahrnuje nejméně 4 odlišné procesy:
Kódování – příchozí informace musí být vnímána Konsolidace – nově uložená informace je labilní, musí se stabilizovat (exprese genetické informace, strukturální změny) Důkaz: retrográdní amnézie Uložení – uchování v čase, téměř nelimitovaná kapacita Vybavení – různé části informace se skládají dohromady, je to konstruktivní proces, informace je přetvořena
4
Způsoby vybavení (retrieval):
Reprodukce (recall) - sériová - volná (free recall) - s nápovědou (cued record) (reprodukce párových asociací) Znovurozpoznání (recognition) - výběr odpovědi (multiple choice)
5
Paměť a učení je totéž (psychologie: učení = postupné vytváření dlouhodobé pamětní stopy) Neuronální změna = pamětní stopa, engram Paměť není jednotná Trvání Mozkové struktury Molekulární mechanismy
6
Donald Olding Hebb *1904 †1985 Kanadský psycholog Hebb's Law. "Neurons that fire together wire together." Z množiny synapsí na těle a dendritech neuronu se zvýší účinnost u těch, jejichž aktivace těsně předcházela výboji postsynaptického elementu.
7
2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu
Eric Richard Kandel * 1929 Vídeň 2000 Nobelova cena za fyziologii nebo medicínu Krátkodobá potenciace heterosynaptická (Presynaptická facilitace) Zej kalifornský (Aplysia californica) zadožábrý druh měkkýšů majících za srdcem jen jeden žaberní lupen, který mohou spolu s přívodní nálevkou zatáhnout
8
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy
Krátkodobá potenciace Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP
9
Krátkodobá potenciace homosynaptická
Reziduální Ca2+
10
Krátkodobá potenciace homosynaptická (posttetanická potenciace)
Stimulace presynaptického neuronu Amplituda postsynaptického potenciálu
11
Long term potentiation LTP
12
NMDA – glutamate receptor
13
Glutamate receptors
14
Dlouhodobá potenciace long term potentiation LTP
Glutamáterní synapse Receptory ionotropní: AMPA (kainátové, quisqalátové) NMDA Receptory metabotropní
15
Dlouhodobá potenciace
časná fáze 1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2. více AMPA receptorů na membráně Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000
16
Dlouhodobá potenciace
časná fáze 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně retrográdní messenger (NO) Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000
17
Dlouhodobá potenciace
Postsynaptická část NMDA receptor retrográdní messenger (NO) Presynaptická část Zesílené vylévání neurotransmiteru
18
Dlouhodobá potenciace
pozdní fáze 4.Vznik nových synapsí Kandel, E.R. et al: Principles of neural science. 2000
19
Dlouhodobá potenciace
1. Zvýšení senzitivity existujících AMPA receptorů 2.Více AMPA receptorů na postsynaptické membráně 3. Zesílené vylévání neurotransmiteru na presynaptické membráně 4. Vznik nových synapsí
20
Dělení paměti podle trvání
Attkinson a Shiffrin (1971) – trojsložkový model (mentální model) - Senzorická (okamžitá : ikonická) - Krátkodobá - Dlouhodobá (trvalá, referenční)
21
Okamžitá (senzorická: ikonická, echoická)
Ikonická paměť (zraková pracovní paměť) (zraková perzistence, příklad hořící kruh) George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Prezentace 50 ms Pamatování 3-5 symbolů In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187.
22
Okamžitá (senzorická: ikonická)
George Sperling 1960 – Test ikonické paměti Paradigma Částečná zpráva Označení řádku tónem za 150 ms po podnětu Pamatování 9 symbolů Ikonická paměť dokáže podržet přibližně 9 až 12 položek velice rychle se rozpadá
23
Krátkodobá paměť Sekundy až minuty
24
Verbální paměť AVLT Auditory Verbal Learning Test Zapamatujte si následující slova:
25
Verbální paměť 1. stůl 2. mrak 3. knihovna 4. strom 5. košile 6. kočka
7. světlo 8. prdel 9. lavička 10. křída 11. květina 12. netopýr 13. houně 14. mýdlo 15. polštář AVLT Kolik z vás si vybavilo slovo Stůl Světlo Lavička Polštář Prdel
26
Efekt prvenství, efekt novosti
Verbální paměť Ebinghausova křivka Význam pořadí v sérii Efekt prvenství, efekt novosti
27
Verbální paměť Lépe si zapamatujeme: Osobně zajímavé Neobvyklé Vyvolá emoce Má erotický podtext Udělá to dobrý tvar
28
Srovnání verbální a vizuální paměti
29
Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava
Prohlédněte si každý obrázek ve směru četby zleva doprava. Napište zpaměti názvy předmětů.
31
Napište zpaměti názvy předmětů.
32
Krátkodobá paměť Kapacita 7 ± 2 položky
33
Verbální paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan
34
Položky pro nás musejí být známé
Krátkodobá paměť Test – zapamatujte si následujících 7 slov reschala belbarnito pregal nerhalen mundipredo mekusmo frotan Položky pro nás musejí být známé
35
Interaktivní představa
Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa
36
Interaktivní představa
Obálka Hudba Pták Štětec Paleta Konzerva Šroubovák Telefon Hasič Schody Popelnice Kolo Slepice Peníze Salát Interaktivní představa
37
Dlouhodobá paměť Jak dlouho trvá - nevíme Kapacita neznáme a ani nevíme, jak to zjistit
38
Přehled dělení paměti z hlediska trvání
39
Dlouhodobá paměť Pacient H.M. Anterográdní amnézie
Scoville, Milnerová, 1957 In Kandel 2000
41
Klasifikace dlouhodobé paměti
Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní) Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální) Episodic Store events autobiographical Semantic Non associative Associative learning
42
Deklarativní, vědomá, explicitní, (u zvířat kognitivní)
Nedeklarativní, implicitní (u zvířat procedurální)
43
Mozkové oblasti nezbytné pro deklarativní paměť
Hippocampus Fornix Dorzální thalamus Amygdala Corpora mammilaria
44
Nedeklarativní (procedurální)
Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Endel Tulving 1972, na základě pokusů Wildera Penfielda
45
Paměťový test Epizodic like memory
46
Nedeklarativní (procedurální)
Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní
47
Morrisovo vodní bludiště
48
Léze temporálního laloku
49
Blue velvet arena
50
Výsledky testování v aréně (Test skrytého cíle)
Alzheimerova choroba Vaskulární demence Kontrolní skupina Mírná kognitivní porucha
51
Nedeklarativní (procedurální)
Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní Není souvislost dvou podnětů nebo činnosti a následku asociativní habituace -sensitizace imprinting
52
Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace
53
Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní Habituace Senzitizace
54
Dlouhodobá paměť nedeklarativní neasociativní imprinting
55
Konrad Lorenz
56
Konrad Lorenz
57
Nedeklarativní (procedurální)
Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní Do mozku se zapisuje časová souvislost dvou nebo více podnětů klasické podmiňování instrumentální podmiňování (standardní a motorické učení) podmíněná chuťová averze priming (ovlivnění odhadu)
58
Podmiňování klasické Ivan Petrovič Pavlov
59
Podmiňování klasické Sir Charles Scott Sherrington
60
Nepodmíněný reflex
61
Podmíněný reflex Nepodmíněný podnět Oliva inferior Šplhavá vlákna Podmíněný podnět Mechová vlákna Paralelní vlákna Purkyňova buňka Ncl. Interpositus Ncl. Ruber Jádro ncl facialis
62
Podmíněný reflex – mozkové struktury
Nucleus nervi trigemini (V) Motorická jádra hlavových nervů (VI, VII) Ncl. olivaris inferior – šplhavá vlákna Kůra mozečku Kochleární jádra Pontinní jádra – mechová vlákna (kůra mozečku) Nucleus interpositus Nucleus ruber (motorická jádra hlavových nervů (VI, VII)
63
Instrumentální podmiňování (standardní)
Edward Lee Thorndike ( )
64
Instrumentální podmiňování (standardní)
65
Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)
Nápověda Expozice jednoho stimulu ovlivňuje reakci na další stimulus Vyhledávání známého Použití známého schématu Nevědomý proces, patří do nedeklarativní (implicitní) paměti Ovlivňuje nás, i když vědomě si už nic nepamatujeme
66
Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)
ABSENT INCOME FILLY DISCUSS CHEESE ELEMENT FLOATING
67
Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)
68
Priming (ovlivnění odhadu, podněcování)
ABS INC FIL DIS CHE ELE FL
69
Vyřešte následující anagramy:
Soubor 1 TRSVE HOLT AKY BANUD KLEOŠI NĚKUS ASKO Soubor 2 DLIVOKA APIL HÁBĚR ATLOPA REASKY ASKO
70
Vyřešte následující anagramy:
Soubor 1 SVETR KALHOTY BUNDA KOŠILE SUKNĚ SAKO Soubor 2 KLADIVO PILA HRÁBĚ LOPATA SEKYRA KOSA
71
Úroveň zpracování informace
Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187. Paměťové strategie Úroveň zpracování informace – Fyzikální STŮL Je slovo napsáno velkými písmeny? Akustická KOČKA Rýmuje se slovem vločka? Sémantická NARCIS Označuje slovo druh rostliny?
72
Tony Buzan 1979 Efekt sněhové koule Zapamatování se uskutečňuje díky vazbám a asociacím. Čím má paměťová zásobárna méně prvků, tím menší je pravděpodobnost, že se nové prvky zaznamenají a propojí s ostatními.
73
Elaborace – propracování nalezení více způsobů, jak se učit
Craig a Lockhart 1972, In Sternberg R.J.: Kognitivní psychologie, Portál, Praha 2002: s. 187. Paměťové strategie Elaborace – propracování nalezení více způsobů, jak se učit
74
Autoreferenční efekt Zda se slova vztahují k naší osobě Informaci si můžeme zorganizovat podle vlastního systému Učení nakupené distribuované (nejlépe do několika dní – REM spánek) Opakování elaborované uchovávající
75
Soulad mezi způsobem kódování a postupem, jak bude informace vybavována
(např. učení podle Dg, ale použití v praxi podle symptomů) Upořádání podle kategorií Vyjmenujte všechna města v ČR Vyjmenujte všechna města v ČR, která začínají na písmeno A …………………………………. B ………………………………..... C ………………………………….
76
Opakování Rozpis nejefektivnějšího opakování Nastudování učiva První opakování po dvou hodinách Druhé opakování tentýž den večer Třetí opakování po dvou dnech
77
Paměť a emoce - 11.září 2001 Význam kontextu – potápěči
78
Paměťové pomůcky Upořádání podle kategorií – př nákup Interaktivní představy Akronyma – př vit rozpustné v tucích ADEK Akrostich – př 1.sloupec Mend tabulky H, Li, Na, K, Rb, Cs, Fr Napovídající slova – chlapec – boj - boy
79
Konsolidace pamětní stopy
Důkazem je postkomoční retrográdní amnézie Otázka zániku trvalé pamětní stopy Zapomínání – podm podnět se dlouho nevyskytuje PP nevyvolá NP, ale stopa zůstává úspora Vyhasínání – PP aplikován bez spojení s NP, signál se stává neutrální Přepracování – PP znamená něco jiného než původně
80
Souhrn
81
Molekulární úroveň, synapse
Posttetanická potenciace Dlouhodobá potenciace
82
Nedeklarativní (procedurální)
Krátkodobá paměť Střednědobá paměť Dlouhodobá paměť Deklarativní (kognitivní) Explicitní Nedeklarativní (procedurální) Implicitní epizodická sémantická neasociativní asociativní
83
Paměť je výsadou blbých. Chytrý nemá čas si pamatovat, chytrý musí vymýšlet Jan Werich
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.